הקטל בכבישים מעודכן לתאריך 18/9/2017
הרוגים מתחילת השנה  276 
הרוגים בשנה שעברה  271 
האיחוד האירופאי: טכנולוגיה אינה תחליף לחינוך ואכיפה נגד הסחות דעת בנהיגה

3.2.2016

 

במחקר מקיף שפרסם האיחוד האירופאי  אודות גורמי הסחות הדעת בנהיגה נמצא כי קרוב ל-30% מתאונות הדרכים נגרמות כתוצאה מהסחת דעת חיצונית. המחקר בוחן את מגוון האפשרויות המוצעות כיום לצמצום היסחי הדעת בנהיגה, אך מגיע למסקנה שטרם הומצאה הטכנולוגיה שתמנע זאת ב-100%. במקביל אף מצא כי לעיתים טכנולוגיות המניעה משיגות תוצאות הפוכות – מחייבות את הנהג לתעסקות מסוכנת תוך כדי נהיגה.

 

מחקרים רבים מצביעים על קשר ישיר בין ביצוע פעולות משניות במהלך הנהיגה  להעלאת הסיכון למעורבות בתאונת דרכים כתוצאה מפגיעה בריכוז ובקשב הנהג.  

 

על פי המחקר, נהיגה אוטונומית (מערכת הנוהגת את הרכב באופן ממוחשב), עזרי נהיגה שונים (מערכת מובילאיי) ומענה אוטומטי באמצעות הודעה לשיחות בנהיגה הם בעלי פוטנציאל לפתור את בעיית הסחת הדעת.

 

מתוך המחקר עולה המסקנה כי עד כה לא נמצא תחליף ראוי לחינוך ואכיפה. האיחוד האירופאי ממליץ על תהליך של חינוך והסברה קבועים על סכנתם של מסיחי דעת. כבר בתהליך הרישוי יושם דגש על הסכנות הטמונות בשימוש במסיחי דעת בזמן נהיגה כמו גם הסברה תכופה של רשויות החוק במדינה אודות הסכנות הטמונות במסיחי הדעת השונים.

 

המרכיב שישלים נוסחה שתילחם בהתעסקות המסוכנת בזמן נהיגה – הוא אכיפה. אכיפה שנעשית בצורה תכופה ופרוסה על הכבישים כרשת צפופה, תרתיע את הנהגים מלעסוק בדברים נוספים המסיחים את הדעת.

 

עוד שוטרים ועוד ניידות יכולים למנוע תאונות. אכיפה והסברה, כפי שעולה ממחקר זה, הם חלק הכרחי ובלתי נפרד במאבק בתאונות הדרכים שעל רבות מהן אחראי הטלפון הנייד והסחות דעת אחרות.

 

עמותת אור ירוק: "בעולם כבר הבינו כי ניתן לצמצם את תאונות הדרכים באמצעות הגברת האכיפה ובייחוד ההרתעה. למשטרת ישראל חסרות מאות ניידות וחסרים מאות שוטרים כדי שיגבירו את ההרתעה וימנעו מנהגים לעשות שימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה וחסכן את החיים של כולנו בכביש. משרד התחבורה חייב לחזק את משטרת התנועה ולהחזיר את התקציב שקוצץ. זה יצמצם את מספר ההרוגים בכבישים וגם ישתלם כלכלית".

נהיגה תוך דיבור בסלולאר - אילוסטרציה
נהיגה תוך דיבור בסלולאר - אילוסטרציה
כל הזכויות שמורות לאור ירוק 2007
טוחן מדיה - בניית אתרים