הקטל בכבישים מעודכן לתאריך 17/8/2017
הרוגים מתחילת השנה  248 
הרוגים בשנה שעברה  240 
מחדל הבטיחות בדרכים

ינואר 2016
 

מאת שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק

 

בקיץ האחרון, נאלץ מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי להתייצב לשימוע בפני חברי הסנאט, באשר לעסקת הגרעין שחתם זה עתה עם איראן. השימוע הפומבי, שגם שודר בטלוויזיה, היה קשוח וחסר הנחות. מזכיר המדינה, שחויב לענות לשאלותיהם הנוקבות של הסנאטורים, גמגם, התפתל ואף נאלץ להודות בחולשות מסוימות של ההסכם שזה עתה רקח. מלאכת ההגנה על מעשה ידיו לא היתה קלה לו כלל, והכל לעיניהם של מיליוני אזרחים אמריקנים.

 

לאחרונה נזכרתי באותו שימוע. היה זה כאשר הודיע יושב ראש ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל, שבכוונתו לעסוק בחודש הקרוב במה שהגדיר כ"עליה כוללת במספרי ההרוגים". כבל הודיע שיקיים שימוע בן ארבעה דיונים, בדומה לשימוע שערך לראש הממשלה בנושא מתווה הגז.

 

שמעתי את הודעתו של כבל, וחשבתי על קרי בסנאט, בעיני רוחי ראיתי את שר התחבורה והבטיחות בדרכים ופקידיו הבכירים, מתייצבים בפני ועדת הכלכלה כג'ון קרי בשעתו, ונאלצים להתמודד, בשידור ישיר, עם המחדל השערורייתי ורווי הדם השפוך שבתחומי אחריותם.

 

וכי מה יענו שר התחבורה והבטיחות בדרכים ואנשיו לחברי הכנסת, שעה שאלה יטיחו בהם את הנתונים המרשיעים? איך יסבירו את העובדה שבניגוד מוחלט למגמה הכללית בעולם המפותח, לפיה מספרי ההרוגים בתאונות דרכים נמצאים בירידה מתמדת, בישראל הם דווקא נמצאים בעליה מתמדת, זו כבר השנה השלישית ברציפות?

 

בדימיוני נאלצים נציגי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, נציגי מע"צ, נציגי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ונציגי משטרת התנועה, להתמודד ללא הנחות עם הפנים והשמות של אוזלת ידם. עם האכיפה החלשה, עם מיעוט ניידות התנועה וערכות הנשיפה לחשודים בנהיגה תחת השפעת אלכוהול, עם הקיצוץ החמור בהוראת בטיחות בדרכים במערכת החינוך, עם הזנחת מוקדי הסיכון המשוועים לשיפוץ בתשתיות הבטיחות – קטעי הכביש והצמתים האדומים ומרובי הנפגעים, ועם יתר תוצאותיו הרות האסון של הקיצוץ הברוטלי, בן עשרות האחוזים, שהושת על התקציב הזעום ממילא של המאבק בקטל בדרכים.

 

הבשורה שתצא מהשימוע בוועדת הכלכלה, ראוי שתהיה ברורה ונכוחה: מדינת ישראל נמצאת במצב אסון מבחינת הבטיחות בדרכים. דם רב מאד נשפך לשווא, בתאונות שניתן היה, חובה היתה, למונען. כישלון המאבק הלאומי בתאונות הדרכים, הוא מחדל שמחייב ועדת בדיקה פרלמנטרית. דומה שזהו הכישלון הברור והמוחלט היחיד של הממשלה, עליו יסכימו כל המחנות הפוליטיים, שכן המוות בכבישים אינו פוסח על איש. הוא עיוור ומכה לכל צד, ללא הרף וללא רחם.

 

ועם זאת, מדינות העולם המפותח, המגלות מחויבות ואחריות ומיישמות תוכניות לאומיות לבטיחות בדרכים, מוכיחות שהקטל בדרכים אינו איתן טבע, אלא מחדל הניתן למניעה. כתוצאה מהשימוע של קרי, הידקו חברי הסנאט את פיקוחם על יישום ההסכם שחתם מזכיר המדינה. יהיו נא דיוניה הקרבים של ועדת הכלכלה, בבחינת צלצול השכמה לממשלה, ולא יותירו לה ברירה, אלא ליטול על עצמה מחדש את האחריות העליונה, לספק לאזרחים תשתיות דרך בטוחות, שתמנענה מהם מוות מיותר בטרם עת בכביש, על לא עוול בכפם.

 

כל הזכויות שמורות לאור ירוק 2007
טוחן מדיה - בניית אתרים