הקטל בכבישים מעודכן לתאריך 3/10/2017
הרוגים מתחילת השנה  291 
הרוגים בשנה שעברה  283 
למה המשרד לביטחון הפנים מעכב את פרוייקט מצלמות האכיפה היכולות להציל חיים?

15.5.16

 

בחודש פברואר השנה, פגע נהג אוטובוס שנסע בכביש 1 במשאית שעצרה בשולי הכביש. התאונה הקטלנית גרמה למותם של שישה בני אדם ולפציעתם של עוד עשרות. על פי עדויות של נוסעים באוטובוס, הנהג נסע במהירות מופרזת ולכן כששם לב למשאית וניסה לבצע פנייה חדה כבר היה מאוחר מדי.

 

 

נהיגה במהירות מופרזת, היא אחד מהגורמים המרכזיים למעורבות בתאונות דרכים קטלניות. עם זאת, ולמרות שכבר שלל מחקרים הוכיחו כי מצלמות האכיפה הן אחד הפתרונות האפקטיביים לאכיפת מהירות, המשרד לביטחון פנים עדיין מתמהמה עם השלמת הפרויקט החשוב של מצלמות האכיפה, שאמור לכלול 300 מצלמות אכיפה בקטעי הדרך המסוכנים ברחבי הארץ.

 

 

הציבור סבור כי מצלמות האכיפה חיוניות במאבק בתאונות הדרכים: מסקר שערכה עמותת אור ירוק עולה כי 71% מהציבור תומך בהצבת מצלמות מהירות בכבישים ובצמתים מסוכנים.

 

 

על פי נתוני עמותת אור ירוק, בישראל ישנן כ- 100 מצלמות אכיפה בלבד, ביניהן מצלמות רמזור, העוקבות אחר נהגים שחצו צומת באור אדום ומצלמות מהירות, המדווחות על נהגים הנוסעים במהירות מופרזת. מצלמות אלו ממוקמות בכל רחבי הארץ, בכבישים הבינעירוניים וכן בתוך הערים, במקומות שסומנו על ידי המשטרה והמשרד לביטחון פנים כמועדים לביצוע עבירות אלו ולתאונות דרכים כתוצאה מהן.

 

 

המשמעות היא, כי בישראל ישנן רק כשליש מהמצלמות הנדרשות בכדי להפחית באופן משמעותי את מספר ההרוגים והפצועים בתאונות דרכים בישראל.

 

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "גורם מפתח להפחתת מספר ההרוגים בכבישים הוא מצלמות האכיפה. לכן לא ברור מדוע המשרד לביטחן הפנים לא משלים את הפרוייקט של הצבת 200 מצלמות אכיפה בכל רחבי הארץ, היכולות להציל חיים. כשנהג רואה מצלמת מהירות, או מצלמת אור אדום, בולטת ומשולטת, הוא מוריד את הרגל מהגז וממתן את צורת הנהיגה שלו. יחד עם זאת, פרויקט המצלמות חייב להיות שקוף וגלוי לציבור, כמו גם מיקום המצלמות, כדי למנוע תחושה בציבור של מסחטת כספים. המצלמות צריכות להיות משולטות, בולטות וממקומות רק באותם מקומות שבהם ישנו קשר ישיר בין המהירות לתאונות הדרכים".

 

 

העיר בה מותקנות הכי הרבה מצלמות אכיפה בישראל: אשדוד (להודעה מוצמדת הרשימה המלאה של מצלמות האכיפה ביישובים ומיקומן המדויק)

  • באשדוד מותקנות שמונה מצלמות אכיפה, כולן מצלמות רמזור.
  • בירושלים מותקנות שבע מצלמות אכיפה, שתי מצלמות מהירות וחמש מצלמות רמזור.
  • בחולון מותקנות ארבע מצלמות אכיפה, כולן מצלמות רמזור.
  • בחיפה מותקנות ארבע מצלמות אכיפה, ארבעתן מצלמות רמזור.
  • בתל אביב מותקנות ארבע מצלמות אכיפה, שלושתן מצלמות רמזור.
  • בראשון  לציון מותקנות שלוש מצלמות אכיפה, שלושתן מצלמות רמזור.
  • באשקלון מותקנות שלוש מצלמות אכיפה, שלושתן מצלמות רמזור.

 

 

פרויקט המצלמות הומלץ על ידי ועדת שיינין והתקבל כהחלטת ממשלה על ידי ראש הממשלה אריאל שרון בשנת 2005 ועל ידי ראש הממשלה אהוד אולמרט בשנת 2007 אולם טרם  יושם במלואו.

 

 

מטרת המצלמות היא להרתיע את הנהגים מפני נסיעה במהירות מופרזת או חציית צומת באור אדום שעלולים לגרום לתאונות קשות ואף לאבדות בנפש. כאשר נהג מודע לכך שישנה מצלמת מהירות באזור נסיעתו, הוא נוסע לאט יותר וכך נמנעת תאונה פוטנציאלית.

 

 

סקירת מחקרים רבים בעולם מוכיחים כי מצלמות מהירות גורמות להקטנה של כ-20% בתאונות דרכים עם נפגעים, בקטעי הדרך בהם נעשה שימוש במצלמות. מנתוני משטרת ישראל עולה כי בחינה השוואתית של מספר תאונות הדרכים לאחר שנה ממועד הצבת המצלמות, מצביע על ירידה של 26% במספר התאונות. 

כל הזכויות שמורות לאור ירוק 2007
טוחן מדיה - בניית אתרים