הקטל בכבישים מעודכן לתאריך 26/3/2017
הרוגים מתחילת השנה  76 
הרוגים בשנה שעברה  75 
19 רוכבי אופנועים וקטנועים נהרגו בערים בשנת 2015

4.1.15

 

בישראל מסוכן לנסוע בכלי רכב דו גלגלי. על פי נתוני עמותת "אור ירוק", המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה 19 רוכבי אופנועים וקטנועים, נהרגו בתחום העירוני ב-10 החודשים הראשונים של שנת 2015, בתאונות דרכים. מדובר במגמת עלייה, זו השנה השניה ברציפות, במספר הרוכבים שנהרגו בערים בין החודשים ינואר-אוקטובר 2015, לעומת שנת 2014 ו-2013 בתקופה מקבילה, בהן נהרגו 17 ו-12 רוכבים בתאונות דרכים, בהתאמה.  

 

עוד עולה מהנתונים כי  בשנת 2015 (ינואר-אוקטובר) נפגעו 1,352 רוכבי כלי רכב דו גלגלי בערים, מתוכם 215 נפצעו באורח קשה, כאשר בשנת 2014 נפגעו 1,360 בני אדם (ינואר-אוקטובר) מתוכם 197 נפצעו באורח קשה.

 

בנוסף נמצא כי בין השנים 2006-2015, ב-10 החודשים הראשונים של השנה נפגעים למעלה מ- 1,800 רוכבים בממוצע בשנה ונהרגים כ- 17 רוכבי אופנועים וקטנועים בתחום העירוני בממוצע בשנה.

 

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מדינת ישראל מפקירה את רוכבי האופנועים והקטנועים. אם משרד התחבורה היה משפר את התשתיות עבור רוכבי הדו גלגלי - מתקין פס הגנה במעקות הבטיחות שיגן על הרוכבים בזמן החלקה, מוודא כי הרשויות ישתמשו בצבע כביש שלא גורם להחלקה כאשר הכביש רטוב ומעודד רכישת אביזרי בטיחות על ידי הורדת המע"מ - ניתן אולי היה להפחית את מספר הרוכבים הנפגעים בתאונות דרכים. האחריות היא של משרד התחבורה לדאוג לא רק לבטיחות נהגי המכוניות אלא להתאים את התשתיות גם לרוכבי האופנועים והקטנועים".

 

 

בתל אביב נפגעים הכי הרבה רוכבי דו גלגלי

 

  • בתל אביב נפגעו 432 רוכבי אופנועים וקטנועים ב- 10 החודשים הראשונים של שנת 2015, חמישה רוכבים נהרגו.
     
  • בירושלים נפגעו 138 רוכבי אופנועים וקטנועים ב- 10 החודשים הראשונים של שנת 2015, שלושה רוכבים נהרגו.
     
  • ברמת גן נפגעו 69 רוכבי אופנועים וקטנועים ב- 10 החודשים הראשונים של שנת 2015.
     
  • בחולון נפגעו 65 רוכבי אופנועים וקטנועים ב- 10 החודשים הראשונים של שנת 2015, רוכב אחד נהרג.
     
  • בפתח תקוה נפגעו 58 רוכבי אופנועים וקטנועים ב- 10 החודשים הראשונים של שנת 2015, שני רוכבים נהרגו.
     
  • בבת ים נפגעו 37 רוכבי אופנועים וקטנועים ב- 10 החודשים הראשונים של שנת 2015.
     
  • בנתניה נפגעו 33 רוכבי אופנועים וקטנועים ב- 10 החודשים הראשונים של שנת 2015.
     
  • בחיפה נפגעו 32 רוכבי אופנועים וקטנועים ב- 10 החודשים הראשונים של שנת 2015.
     
  • בבאר שבע נפגעו 29 רוכבי אופנועים וקטנועים ב- 10 החודשים הראשונים של שנת 2015.
     
  • בבני ברק נפגעו 26 רוכבי אופנועים וקטנועים ב- 10 החודשים הראשונים של שנת 2015, רוכב אחד נהרג.

 

תחום הדו גלגלי בישראל תפס תאוצה בשנים האחרונות, ובעשור האחרון גדל מספר האופנועים בישראל בכ-50%. הסיכון של רוכב אופנוע להיות מעורב בתאונה קטלנית (תאונה עם הרוג אחד לפחות) גבוה פי שבעה בהשוואה לכלי רכב פרטי.

 

בחורף, מסוכן אפילו יותר לנסוע על כלי רכב דו גלגלי: הכביש חלק יותר, תנאי מזג האויר מקשים על ראות הנהגים והרוכבים והגשמים והרוחות עלולים להסיט את כלי הרכב הדו גלגלי ממסלול נסיעתו.

 

אופנועים וקטנועים הם כלי תחבורה זולים, זריזים, מתאימים לשטח העירוני ונוחים מאוד לשימוש לצעירים. מעורבות רוכבי אופנוע צעירים (17-24) בתאונות דרכים חמורות, גבוהות יותר מאשר שאר קבוצות הגיל.

 

אחד הגורמים לתאונות דרכים קטלניות בקרב רוכבי הדו גלגלי הם מעקות הבטיחות, שאינם מותאים להם. מעקות הבטיחות רבים בכבישים ברחקי הארץ, אינם בעלי פס הגנה לרוכבי האופנועים והקטנועים והמשמעות היא שכאשר רוכב מחליק לידם, מעקה הבטיחות עלול לחתוך אותו ולגרום לפציעה קשה או חלילה למותו.

 

בדיון שהתקיים בסוף שנת 2013, הודיע משרד התחבורה כי הנחה את חברת נתיבי ישראל ליישם את התקנת המעקות הבטיחותיים לאופנועים רק בפרויקטים חדשים. ומה לגבי שאר המעקות? כנראה שעדיף לרוכבי הדו גלגלי לא להחליק בקרבתם.

 

בדיון עלה גם צבע סימון הדרך שגורם להחלקה כשהכביש רטוב ומסכן גם הוא את הרוכבים. בדיון נטען, כי הוכנסה תקנה חדשה המבוססת על תקינה אירופאית הגורסת כי על צבעי הכביש לעמוד לכלול מקדמי חיכוך מחמירים. אבל, למרות התקן החדש, בתחום העירוני ההנחייה הזו לא מיושמת במלואה והרשויות המקומיות עדיין מסמנות את הכבישים בצבע הישן. המשמעות היא, שרוכבי הדו גלגלי ימשיכו לסכן את עצמם בכל פעם שירכבו ברחבי הערים.

 

כל הזכויות שמורות לאור ירוק 2007
טוחן מדיה - בניית אתרים