גיליון מספר 48 - דצמבר 2015
מאמר מנכ''ל
ישראל עוצרת
עמותת אור ירוק: "לא תמיד רק הנהג אשם ולממשלת ישראל והרשויות המקומיות היכולת למנוע את ההרג הסתמי והמיותר, במיוחד ברחובות המסוכנים".
המחדל בביטוח אופניים חשמליים נמשך: הילד פגע וההורים ישלמו
עו"ד יניב יעקב, מנהל תחום מדיניות ציבורית בעמותת אור ירוק: "על מדינת ישראל לדאוג להסדרה מלאה של כלל כלי הרכב החשמליים, תשתיות מתאימות, חינוך ואכיפה אפקטיבית של החוק בנושא".
אנחנו נוהגים גם בלי רישיון
בני הנוער לא מפחדים להיתפס על ידי המשטרה וזו תוצאה ישירה של החוסר הגדול בניידות ובשוטרים שיש באגף התנועה.
בחורף 2015 כמעט פי שניים יותר הרוגים
בתנאי מזג אויר קשים כמו: גשם, רוחות וערפל, מחריפה הסכנה להחלקה ולאיבוד שליטה על הרכב ולכן לא רק הנהג אשם בתאונות הדרכים, גם למשרד התחבורה יש אחריות לשיפור התשתית ולהפיכתה לבטוחה.
המדינה החליטה על מימון מערכות בטיחות מצילות חיים
ממשלת ישראל אישרה ב-2 בנובמבר צעד חשוב במאבק בתאונות הדרכים, אשר במסגרתו המדינה תממן מערכות בטיחות מצילות חיים בכלי הרכב משנת 2,000 ואילך.


האם הרוכבים מבוטחים בדומה לנהגי רכב/אופנוע?

לפי פסיקת השלום, השופט מריו קליין, וגישת הפיקוח על הביטוח אופניים חשמליים אינם נחשבים לרכב מנועי לפי הגדרתו בחוק הפלת"ד ועל כן הרוכבים עליהם אינם מבוטחים בדומה לנהגי רכב/אופנוע.

האם מי שנפגע על ידי רוכב אופניים חשמליים זכאי לפיצוי וממי?

כל עוד לא נקבע כי האופניים החשמליים מהווים כלי רכב מנועי לפי הגדרתו בחוק הפלת"ד, האחריות היא לפי דיני הנזיקין והפיצוי ייעשה ע"י מי שיימצא אחראי לנזק וכפי שיעור רשלנותו כפי שייקבע ע"י בית המשפט בנכוי אחוזי הרשלנות של הנפגע עצמו ככל שקיימת רשלנות תורמת מצידו. האחראי לפיצוי הנזק יכול להיות: יצרן, ספק, מתקן וכמובן הרוכב עצמו וכל מי שביטח מי מהם בביטוח אחריות חוקית - הכל לפי נסיבות המקרה הספציפי.
מהו העונש על רשלנות שמביאה למוות?
חצי שנה של עבודות שירות וקנס של 10,000 ₪ נגזרו על נהג רכב מסחרי שפגע ברכב פרטי וגרם למותו של הנהג, כך קבע השופט אריה זרזבסקי בפסק הדין שפורסם ב-14.10.15, בבית המשפט לתעבורה בתל אביב.
הערכת התנהגות רוכבי אופניים חשמליים
האם השימוש באופניים חשמליים מציג בעיות בטיחות חדשות? כיצד משפיעים רוכבי אופניים חשמליים על שאר התנועה / משתמשי הדרך? מחקר זה מבקש לענות על שאלות אלו ועוד
כל הכבוד לשר?
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ח"כ ישראל כץ אמר: "המדינה תממן מערכות בטיחות מצילות חיים", האם מדובר בשיפור דרמטי במצב הבטיחות או תרוץ מקדים לציבור בישראל על נתוני סוף השנה המסתמנים בהרוגי התאונות?
כללי זהב לנהיגה בטוחה בחורף


לשמור על צמיג תקין ללא סדקים ויובש ועל לחץ אויר תקין בצמיגים.



להפחית את המהירות כשהכביש רטוב ולהימנע מבלימות או תאוצות פתאומיות.



לשמור על אוורור הרכב. חימום מלא של הרכב עשוי לגרום לנמנום.


מומלץ להצטייד ב'ערכת חרום' הכוללת נורות, כבלי התנעה, אפוד זוהר ופנס.



למלא את מיכל המגבים במים ולבדוק שהמתזים מכוונים ואינם סתומים.



לנסוע לאט לפני כניסה לפניה או עיקול ולהימנע מבלימת פתע.



העלון הופק ע"י טוחן מדיה