גיליון מספר 48 - דצמבר 2015
היסח דעת בתנועה: מה הסיכונים?


מאת:
SWOV  - מכון המחקר ההולנדי לבטיחות בדרכים


לא רק נהגים, גם רוכבי אופניים והולכי רגל לעתים קרובות עוסקים בפעילויות שיכולות להסיט את הקשב שלהם ממשימותיהם כמשתמשי דרך. מחקרים מראים שלהיסח דעת יש השפעות שליליות על התנהגות דרך. יותר קשה להצביע על היחס המדוייק בין היסח דעת ותאונות. רוב המחקרים מעריכים שהיסח דעת מהווה גורם בכ- 5-25 אחוז מכל תאונות הרכב.

היסח דעת

משתמשי דרך נדרשים לקבל החלטות באופן רציף בהתבסס על האופן בו הם מצפים שמצב התנועה יתפתח ומה הם מצפים שמשתמשי דרך אחרים יעשו. מצב תנועה יכול להפוך למסכן חיים תוך שניות בודדות. לכן, משתמשי כביש צריכים תמיד למקד את הקשב שלהם בתנועה, גם כשמה שהם נדרשים לעשות נראה קל והם פועלים פחות או יותר כטייס אוטומטי. עדיין, אנשים לעתים קרובות עסוקים בפעילויות שאינן קשורות למשימותיהם כמשתמשי דרך, כגון: הקשבה למוזיקה, ביצוע שיחות טלפון או כתיבת הודעות טקסט בטלפון. אם משימה כזו דורשת קשב הגורם לביצועי הנהיגה שלהם להיעשות גרועים יותר ומתעוררות סיטואציות מסוכנות, אזי הדבר נחשב להיסח דעת. היסח דעת יכול לערב חפצים, אנשים או אירועים בתוך הרכב או מחוצה לו, למשל: ילד בוכה במושב האחורי או זבוב המתעופף בתוך הרכב, אבל גם שלטי חוצות או דמות בולטת במיוחד על המדרכה יכולים להוות מקור להיסח דעת. 

בעיה שגדלה

טלפונים סלולריים רגילים מפנים את מקומם ליותר ויותר טלפונים חכמים (סמארטפונים) אשר אינם משמשים רק לשיחות טלפון אלא גם לדואר אלקטרוני ולגלישה באינטרנט. העובדה שמספר גדל והולך שלך אנשים מחזיק במכשירים אלקטרוניים (טלפונים חכמים, נגני מוזיקה ניידים וכו') ומשתמש בהם בהיותם בתנועה מציגה בעיה גדלה. למרות שלא ניתן לבסס את המספר המדוייק של הרוגים בתאונות דרכים הקשור להודעות טקסט או שימוש בפונקציות אחרות של הסמארטפון , ברור שפעילויות אלה הן בין הגורמים המסוכנים ביותר להיסח דעת. קשה גם לקבוע את המספר של הרוגים כתוצאה מהיסח דעת במובן הרחב יותר. בהולנד למשל, מחקרים שנעשו עד כה יכולים רק לתת אינדיקציות על לפחות כמה עשרות הרוגים בתאונות היו קשורים באופן כלשהו להיסח דעת. 

צעירים ומכשירים ניידים

צעירים בגילאי 10-17 מהווים קבוצה הנמצאת בסיכון מיוחד. בהשוואה למשתמשי דרך מבוגרים יותר, צעירים משתמשים יותר במכשירים אלקטרוניים במהלך רכיבה על אופניים, ובמיוחד לשם האזנה למוזיקה. באופן יחסי צעירים עסוקים לרוב במשימות יותר תובעניות במהלך הנהיגה, כגון הפעלת נגן המוזיקה או כתיבת הודעות. בהשוואה לרוכבים מבוגרים, הם עושים שימוש פחות סלקטיבי במכשירים ומקצים קשב מועט למשתמשי דרך אחרים או לתנאי מזג האויר. מחקרים מצביעים שרוכבים צעירים המשתמשים במכשירים אלקטרוניים בכל רכיבה על אופניים נמצאים בסיכון גבוה פי 1.4 להיות מעורבים בתאונה מאשר רוכבים שלא משתמשים במכשירים אף פעם. לרוכבים בגילאי 35 ומעלה לא נמצאה עליה בסיכון לתאונה.

מאפיינים

אם אנחנו רוצים לטפל בבעיה של שימוש במכשירים על ידי רוכבי אופניים צעירים, לא די שנתמודד עם "בעיית ההתנהגות" המתוארת מעלה אלא אנו גם צריכים לקחת בחשבון מאפיינים אחרים של קבוצת הגיל, כגון: הרגישות להתנהגות חברים, אימפולסיביות, העדר נסיון  וכישורים מוגבלים בתפיסת סיכונים איך הם פועלים במצבים מסוכנים. סקירת ספרות שנעשתה לאחרונה על ידי SWOV בחנה את האמצעים הטובים ביותר להפחתת השימוש במכשירים על ידי רוכבים צעירים.

עידוד או דיכוי של שימוש בטוח

בהעדר איסור חוקי על שימוש במכשירים בזמן הרכיבה, אמצעים לעידוד שימוש בטוח במכשירים ניידים על ידי צעירים צפויים להיות יותר אפקטיביים מאשר אמצעים לדיכוי שימוש במכשירים בזמן רכיבה. קמפיין יכול, למשל, להעביר מסר שעדיף לא להשתמש בשום מכשיר בזמן רכיבה. אלה שבוחרים לעשות זאת למרות כן צריכים לקבל מידע על איך להשתמש במכשירים בהיותם בכביש באופן בטוח. גישה זו דומה לקמפיינים עכשוויים בנושא נהיגה בהשפעת אלכוהול בהולנד: אם אתה שותה, היה חכם ותבחר נהג תורן. 

מתאים או בלתי מתאים

אמצעים שמבוססים על "הצגת הדוגמה הנכונה", על אסטרטגיית "למידה מטעויות" ועל "תגמול" הם המתאימים ביותר לקמפיין לשימוש בטוח במכשירים על ידי נהגים צעירים. אסטרטגיות אלה יכולות גם להיות משולבות. אמצעים המתמקדים בהעלאת המודעות, הפחדה והטרמה (חשיפה לגירוי עדין שמשפיע על ההתנהגות) כנראה אינם מתאימים לאוכלוסיית היעד או להתנהגות הרצויה.

לקמפיינים גדולים המשתמשים בתקשורת המונים יש טווח רחב, אך השפעה מוגבלת על היחיד. לפיכך יהיה חכם לשלב קמפיין כזה עם קמפיינים אחרים המוצעים ברמה המקומית או האישית – למשל, בבתי ספר, בפסטיבלים או באמצעות המדיה החברתית. העיצוב המדוייק נקבע במידה רבה על ידי האפשרויות ואסטרטגיית ההתערבות.
 


למאמר המקורי - לחצו כאן


 

היסח דעת בתנועה: מה הסיכונים?


העלון הופק ע"י טוחן מדיה