לימודי נהיגה

על מנת לקבל רישיון נהיגה צריך לעבור מבקש הרישיון מבחן מעשי (טסט) ומבחן עיוני (התיאוריה).

לימוד הנהיגה מתבצע בעזרת מורים מוסמכים לנהיגה. בישראל ניתן להתחיל בלימודי הנהיגה בגיל 16 וחצי לאחר הוצאת "טופס ירוק", בדיקה רפואית ובדיקת ראייה.

לפניכם, מידע נוסף בנושא.

טיפים לבחירת מורה נהיגה

בחירת מורה לנהיגה היא אחד החלקים המשמעותיים והמרכזיים בדרך לקבלת רישיון הנהיגה. מאחר והיצע המורים כל כך מגוון, הכנו לכם מספר טיפים שיעזרו לכם לעשות בחירה טובה:​

  • במידה ובן משפחה צבר ניסיון טוב עם מורה מסוים מומלץ להמשיך איתו.

  • יש לבחון ביסודיות המלצות של חברים על מורה מכיוון שמקובל שמורה מתגמל  בשיטת "חבר מביא חבר".

  • חשוב שאחד ההורים יבצע שיחה עם המורה (אפשר בטלפון) ויתרשם מהנושאים הבאים:

    • אופן ההצגה העצמית.

    • המטרות אותן הוא מציב לעצמו בלימוד הנהיגה.

    • אופן ההתנסחות שלו.

    • מה הוא מציב כמטרה ראשונה (רישיון נהיגה או נהיגה בטוחה).

  • מומלץ שהנער יצטרף לשיעור של תלמיד אחר טרם בחירת המורה, יראה כיצד השיעור מתנהל ויתרשם מהאווירה השורה ברכב.

  • לא מומלץ לקבוע שיעור במועד זה, חשוב לחשוב במשותף עם ההורה על מידת התאמתו של המורה.

  • חשוב לוודא כי המורה מלמד על פי כרטיס התלמיד של משרד התחבורה.

  • וודאו שהמורה נוהג לגוון בשעות הלימוד: בוקר, לפנות ערב, לילה, לילה בכביש בינעירוני וכד'.

  • לא מומלץ ללמוד אצל מורה שיש לו מורה שמחליף אותו באופן קבוע (כשיטה).

  • מומלץ שההורה יצטרף לאחד מהשיעורים, לקראת המבחן המעשי, על מנת לראות את מידת מוכנותו של הנער ולקבל דגשים מקצועיים לקראת תקופת הליווי.

דגשים כלליים לטסט

מטרתו של המבחן המעשי (טסט) היא לבדוק את יכולת השליטה של התלמיד ברכב, יכולת ההשתלבות בכביש וכן הציות לחוקים.

הטסט מהווה את החתימה הסופית בדרך לרישיון הנהיגה המיוחל, כך שמומלץ מאוד לגשת אליו כאשר אתם מרגישים בטוחים ומוכנים.

  •  ברוב המקרים יוצאים למבחן שני תלמידים. התלמיד הראשון מתחיל את המבחן מאזור הטסטים. הבוחן נוסע איתו 20-30, ובמקום שהוא קובע התלמידים מתחלפים. התלמיד השני מתחיל את המבחן בנקודת ההחלפה ומסיים את המבחן באזור הטסטים.

  • מה עדיף, להיות נבחן ראשון או נבחן שני? ישנם יתרונות וחסרונות לשניהם, אבל זה לא באמת משנה. איך קובעים? אם יש התאמה ברצונות אז הכל בסדר, אחרת מטילים מטבע. נהוג שאם מישהו בטסט מתקדם (כלומר לא טסט ראשון), מתחשבים בבקשה שלו.

  • נוהל החלפת תלמידים במבחן: תלמיד ראשון מאבטח את הרכב על ידי עצירה מלאה, הרמת בלם יד, העברת מוט ההילוכים לסרק. לפני יציאה מהרכב בודק במראות שאין תנועה ויוצא עם הפנים לכיוון התנועה (כלומר לאחורי הרכב). עולה על המדרכה ונכנס למכונית במושב שמאחורי הטסטר. התלמיד השני יוצא מהדלת שנמצאת קרוב למדרכה ויורד לכביש אל קדמת הרכב (כך שהוא נמצא עם הפנים לתנועה), אחרי שבודק שאין תנועה, נכנס לרכב.

טיפים למעבר טסט ולנהיגה בטוחה

  • אם אתה מתרגש מאד אפשר להגיד זאת לטסטר. ישנם טסטרים שיעזרו לכם להירגע. זכרו תמיד שהטסטר הוא בן אדם והוא מודע להתרגשות וללחץ שלכם.

  • במקרים בהם הטסטר מתחיל לדבר איתך כדי להפיג את ההתרגשות, מומלץ לשוחח איתו.

  • אפשר לשמוע מוזיקה במהלך הטסט. ניתן להכין דיסק עם מוזיקה. 

  • במידה ואתם משתמש בתרופות או בחומרים להפגת ההתרגשות, מומלץ לבחון את השפעתם בשיעורים שלפני הטסט ולא רק בזמן הטסט. לפני הכל, יש לבדוק בתוויית התרופה אם מותר להשתמש בה בזמן נהיגה. במידה ואתם לא בטוחים יש לשאול איש מקצוע מומסך לכך (רופא, פסיכולוג וכיו"ב).

  • חשוב לזכור שתפקידו של הטסטר הוא להחזיר אתכם בשלום מהמבחן, לכן במידה ויחוש סכנה, הוא יתערב על מנת למנוע תאונה. במידה והטסטר התערב לכם בנהיגה, קבלו זאת בהבנה.

  • זכרו לחגור חגורת בטיחות ולכוון את המראות כאשר אתם נכנסים לרכב. 

  • יש להדליק אורות אם חשוך ו/או אם הטסט מתקיים בחורף (מה- 1/11 ועד ה- 31/3) וגם ביום בכביש בין עירוני.

  • יש לשלוט באופן ההפעלה והכיבוי של האורות, ישנם מקרים שבטעות מפעילים אורות גבוהים חשוב לדעת לשנות לאורות נמוכים.

  • חשוב לשלוט באופן הפשרת האדים והמגבים

  • צופרים לך מאחור? אל תילחץ. נהג כפי הבנתך מבלי להתייחס לרכב הצופר.

  • אם עשית טעות לא נורא, יש להמשיך. לא כל טעות זה כישלון מוחלט. חשוב להמשיך לנהוג ברמה טובה. הטסטר בוחן את כל מהלך המבחן.

  • אם לא ברורה לך הוראה כלשהי של הבוחן, שאל והוא ישמח לענות ו/או להבהיר.

  • תמיד תיסע ישר או לפי התמרורים אלא אם נאמר אחרת.

  • הפגינו ביטחון ושליטה. נהגו לאט ורגוע, אבל לא לאט מדי. דמיינו שאתם נהגים מקצועיים, אחראיים ושקולים. עכשיו תפסיקו לדמיין. אתם באמת כאלה!

  • המנע ככל האפשר מכניסה למצבים קשים ומסוכנים כגון מעבר במקום צר או עקיפה מיותרת, ואם הגעת למצב כזה ואתה חייב לנסוע במקום זה פתור את הבעיה תוך כדי האטת המהירות עד כדי גלישה.

  • תכנן את נסיעתך, אל תשאיר ביצוע פעולות טכניות (החלפת הילוכים, האטה וכו') לרגע האחרון, למשל: לפני ביצוע פנייה.

  • אם יש ספק לגבי איתות או הסתכלות אז כדאי לבצע זאת מאשר לא. זה לא מזיק זה רק יכול להגביר את הבטיחות.

  • זכור שבעת הגעה לצומת ללא תמרורים עליך לנהוג כך: 1. תמיד ניתן זכות קדימה לרכב מימין. 2. בפנייה שמאלה ניתן זכות קדימה הן לרכב הבא מימין והן לרכב הבא ממול.

  • זכרו שזכות קדימה מקבלים ולא לוקחים, לכן גם כאשר זכות הקדימה היא שלנו, חשוב לבדוק היטב שאין סכנה נשקפת.

  • אל תשכח שהטסטר לא יודע מה אתה חושב. דבר איתו באמצעות שפת הגוף, הנע את ראשך לצדדים כדי שיראה ויבין שאתה בודק את כל הכיוונים בצומת (וכמובן בדוק באמת). 

  • בתמרור עצור יש לעצור עצירה יפה ומוחלטת מטר עד שני מטר לפני קו העצירה. במידה ואין קו עצירה, עצור לפני המקום שבו רואים את התנועה הכי טוב, מבלי שמפריעים לתנועה החוצה.

  • בעת חציית צומת, הישען על ההגה על מנת לשפר את שדה הראייה וכן כל זמן החצייה, הסתכל מהר ימינה, ישר ושמאלה.

  • זכור!! סטייה מנתיב בתוך הצומת אסורה בהחלט.

  • שמור תמיד על נתיב נסיעה ישר ונקי ממכשולים, בהבחינך מרחוק במכשול בדרך (גם ברכב חונה), תכנן את עקיפתו מוקדם באלכסון ארוך. בצע את הפעולות הדרושות בכדי להשתלב בתנועה בצורה חלקה מבלי להוות גורם סיכון או הפרעה לתנועה. אם לא ניתן, תכנן עצירה יפה והשתלב בתנועה כשניתן.

  • לפני כל סטייה ופנייה יש לאותת להסתכל במראות ובשטח מת תוך כדי הפניית הראש לכיוון החלון של הדלת מאחור. חשוב לבצע מבטים נוספים גם תוך כדי מעבר. ישנם מקרים רבים בהם התלמיד מסתכל יפה במראה המרכזית, אבל במראת הצד ובשטח המת הוא מסתכל תוך כדי מעבר הנתיב, ואז יש חשש לתאונה והתערבות של הבוחן.

  • ישנם מקרים בהם על מנת לבצע מעבר נתיב כדאי לבצע האצה או האטה, בצעו זאת ללא הססנות, זה אחד האלמנטים שמוכיחים את מיומנותכם בנהיגה ומוסיף לכם נקודות.

  •  חשוב לבצע שימוש בנתיב ההאצה / ההאטה כדי להשתלב יפה בתנועה.

  •  מומלץ לבצע מעברי נתיבים בהילוך שני ומעלה.

  • חשוב לשמור על מרכז הנתיב. בדגש על כבישים צרים.

  •  תמיד יש לשאוף לרווח צד של דלת ממכוניות, אם לא ניתן לשמור רווח של דלת מימין או משמאל יש להאט את המהירות / לגלוש, ואם יש צורך אף לעצור. חשוב שבזמן המעבר הצר תהיו מוכנים עם הרגל על המצמד והבלם.

  • ליד מעבר חציה סביר להניח שיהיו הולכי רגל ולכן יש להאט את המהירות ולחפש את הולכי הרגל בקרבת מעבר החציה.

  • במידה ותחילת מעבר החציה מוסתר על ידי שיח / רכב וכו' יש להאט כדי לא להיות מופתעים.

  • זכור תמיד בצומת מרומזר שבו אנו פונים ימינה כאשר יש לנו רמזור ירוק יהיה גם במעבר חציה רמזור ירוק להולכי רגל.

  • סע ב"מהירות סבירה" ולא ב"מהירות המקסימלית". המשמעות היא שיש להתאים את מהירות נסיעתך לתנאי הדרך ולא למהירות מקסימלית המותרת עפ"י חוק. אם הדרך מאפשרת סע במהירות המקסימלית, אם לא, סע במהירות המתאימה.

  • יש משמעות גדולה לקצב נסיעה וזרימת תנועה: זהו אחד האלמנטים החשובים שיש להקדיש לו את תשומת הלב הראויה. דעו שנהיגה במהירות איטית מוכיחה לבוחן את ההפך ממה שאתם רוצים לשדר לו. יש לשאוף לנסוע בקצב הרכבים שנוסעים לצידכם או לפניכם לפחות (במגבלות החוק ומהירות סבירה).

  • הילוך ראשון נועד להתחלת נסיעה או לגלישה ובמקרים שצריך כוח, לא בכל צומת ופניה!

  • עקיפה היא פעולה מסוכנת, לפני ביצוע העקיפה בדוק: שמותר, שכדאי, ושאפשר. אם יש הפרשי מהירות בינינו לבין המכונית שלפנינו אז אל תהססו ואל תימנעו. הימנעות מעקיפה מורידה נקודות. אם יש עומס של תנועה שדר לבוחן שאתה בודק את האפשרות לעקוף. אל תעקוף אם לא ניתן לבצע זאת בבטחה.

  • בחנייה לאחור, הקפד להפנות ראשך לאחור בעת נסיעה לאחור. אם צריך לתקן, תקן ואל תהסס! צא מהחנייה לאחר קבלת אישור מהבוחן ורק כאשר אתה בטוח שאין תנועה מאחור או מלפנים.

הטיפים ניתנו באדיבותו של איציק סנדלר, מתנדב העמותה

ניתוח כללי של כישלונות במבחנים

  • 50% מהבעיות קשורות להסתכלות לא טובה מספיק ואי זיהוי הבעיות. הפתרון הוא הסתכלות רחוקה והיקפית, ניתוח של הסכנות האפשריות והתייחסות אליהן.

  • 10% זיהוי נכון של הבעיה, אך הערכה ופתרון לא נכונים. ההמלצה הינה ליזום את הפתרון, יותר בטיחות ואדיבות.

  • 20% התנהגות לא נכונה בצומת. כלומר: אי מתן זכות קדימה, גלישה רבה מידי לצומת, גלישה מהירה מדי שבה הבוחן חושב שהתלמיד רוצה לנסוע, התחלת גלישה תוך הסתכלות לכיוון אחר ולא לכיוון הנסיעה. הפתרון הוא הקפדה על כללי מתן זכות קדימה בצומת גלישה נכונה והסתכלות.

  • 10% מעבר נתיב והשתלבות. הפתרון: לא לעבור נתיב ולא להשתלב אם אינך בטוח שאתה לא מפריע.

  • 10% תפעול של הרכב. הפתרון הוא תרגול של המצבים שאינכם שולטים בהם מספיק (גלישה, העברת הילוכים עד לחמישי וכו').

​חידוש רשיון נהיגה

רישיון נהיגה מחודש לתקופה של עשר שנים (למעט נהגים חדשים שרשיונם מחודש לשנתיים, ונהגים מקצועיים ותיקים), ויתחדש ביום ההולדת של מחזיק הרישיון על פי תאריך הלידה הלועזי. אחריות החידוש מוטלת על בעל הרישיון.

חידוש רישיון הנהיגה מותנה בכך שלבעל הרישיון אין קנסות, שלילה או מגבלות בריאותיות.

בשלב בראשון ישלח לביתכם ספח תשלום של אגרת רישיון הנהיגה כחודש לפני שפג תוקף הרישיון. במידה ולא קיבלתם, דאגו לבדוק זאת באחד מסניפי משרד הרישוי או במוקד הארצי של משרד התחבורה במספר 5678* (זה באחריותכם בלבד!).

בשלב השני יש לשלם את אגרת הרישיון באמצעות האינטרנט, בנק הדואר, סניפי הבנקים או המענה הקולי הממוחשב של משרד התחבורה (5678*). מי ששילם באינטרנט או במענה הקולי, יקבל את הרישיון תוך שבועיים לכתובת המופיעה ברישיון. אישור על התשלום אינו רישיון זמני, לכן אם נותרו לכם פחות משבועיים עד תאריך סיום התוקף, שלמו את האגרה בדואר או בסניפי הבנקים.

בתוך כחודשיים מיום תשלום אגרת הרישיון, ישלח לביתכם רישיון הנהיגה הקבוע. עד אז, ספח התשלום המשולם והחתום יהווה רישיון זמני.

בשנה החמישית מיום קבלת הרישיון, תתבקשו לבצע השתלמות רענון נהיגה לשם רענון הידע של הנהג. אי ביצוע ההשתלמות עלול להביא לשלילת רישיון הנהיגה. לזכייני משרד התחבורה שאחראים על הפעלת הקורס - לחצו כאן.

ההשתלמות כוללת 12 שעות לימוד ומבחן בסוף המפגש האחרון. ניתן לחלקו לשלושה מפגשי ערב או שני מפגשי יום. המבחן בסופו הינו מבחן אמריקאי בו יש לבחור את התשובה הנכונה ביותר מתוך 4. המבחן כולל 20 שאלות ויש לענות נכונה לפחות על 15 מתוכן בכדי לעבור. במידה ונכשלתם במבחן ניתן לגשת לשני מועדים נוספים ללא תשלום. מעבר לכך, יש לעבור את הקורס מחדש.

אי חידוש רשיון נהיגה

  • במידה ועברו שנתיים מיום סיום התוקף של רישיון הנהיגה ולא חודש הרישיון, יהיה עליך לעשות מבחן עיוני. 

  • במידה ועברו שלוש שנים מיום סיום התוקף של רישיון הנהיגה ולא חודש הרישיון, יהיה עליך לעשות מבחן עיוני ומבחן מעשי.​

משרד הרישוי

רישיון נהיגה כידוע לכל הוא מסמך רשמי המאשר לכם לנהוג בסוג הרכב המתאים לדרגת הרישיון שהוצאתם.

דרגות רישיון הנהיגה מותאמות לארבע קבוצות:

  • דרגה A לאופנועים

  • דרגה B לרכב עד 3.5 טון ועד 8 נוסעים

  • דרגה C לרכב משא עד 12 טון

  • דרגה D להסעת נוסעים (אוטובוסים ומוניות)

למידע נוסף אודות רישוי נהיגה כגון: רישיון נהיגה בישראל, אגרות רישוי נהיגה, הוצאת רישיון נהיגה, נהג חדש ומלווה, שיטת ניקוד לעבירות תנועה וכו' - לחצו כאן

כדאי לדעת: יש להצטייד בתעודת זהות/דרכון/רישיון נהיגה ממוחשב עם תמונה בתוקף בכל פניה למשרד הרישוי.

לקבלת כתובות משרדי רישוי ברחבי הארץ ושעות קבלת קהל - לחצו כאן

יצירת קשר

מוקד תרומות והסברה  |  1.800.800.910

דוא״ל  |   oryarok@oryarok.org.il

טלפון  |  03.770.77.77  |  03.770.77.70

כתובת  |  השופטים 38 רמת השרון 4703749

© 2017 כל הזכויות שמורות לאור ירוק. לתקנון 
   Proudly created with Wix.com     למדיניות פרטיות

  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • YouTube Social  Icon