top of page

גני המשחקים שמסכנים את הילדים של כולנו

הקיץ בעיצומו. שעות האור הארוכות ומזג האוויר החם מביאים את הילדים לבלות שעות רבות בגני המשחקים והפארקים הציבוריים, אך מבדיקה מיוחדת שערכו מתנדבי עמותת אור ירוק עולה כי סביבת גני המשחקים מסכנת את בטיחות הילדים. מהתצפית שבוצעה במהלך החופש הגדול עולה כי בסביבת גני משחקים רבים מעברי החציה דהויים או שלא קיימים בכלל, אין פסי האטה וקיימים מפגעי דרך שמסכנים את חיי הילדים וההורים.

בחופשה ובשעות אחר הצהריים ילדים רבים מגיעים אל גני המשחקים השכונתיים ושם הם חשופים לסכנה.

במהלך החופש הגדול ובמטרה להילחם בהיפגעות הילדים בתאונות דרכים בחודשי הקיץ סקרו מתנדבי העמותה את סביבת גני השעשועים ברחבי הארץ במטרה לבחון את רמת ואיכות בטיחותם. במסגרת הסקר נדגמו 483 גני שעשועים ב-104 ערים ורשויות מקומיות כאשר המתנדבים בדקו ארבעה פרמטרים: האם קיים מעבר חציה והאם הוא דהוי, האם קיימים תמרורים ושלטים המתריעים כי ישנם ילדים בדרך, האם קיימים פסי האטה בסביבת גן השעשועים לריסון מהירות כלי הרכב והאם קיימים מפגעי בטיחות על גבי המדרכות.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "החופש הגדול הוא תקופה שבה הסיכון של ילדים להיות מעורבים בתאונות דרכים הולך וגדל בעיקר כי הם לא נמצאים במסגרת שמגנה עליהם במשך רוב שעות היום. הורים רבים שולחים את ילדיהם אל גני המשחקים באמונה כי אלו מקומות שבטוח לשחק ולשהות בהם אך הדרך אל הגן וסביבתו במקרים רבים אינם בטוחים והם נעדרים התקני בטיחות הנדרשים באזורים עם ריכוז גבוה של ילדים. ריסון מהירות נסיעת כלי הרכב באמצעות פסי האטה והימצאות מעברי חציה ברורים ומשולטים יכולים להציל את חיי הילד הבא שבטעות יקפוץ לכביש אחרי כדור. ילדים תמיד יתנהגו כמו ילדים ולכן בכל הערים והישובים חייבים לייצר עבורם סביבה בטיחותית שתציל אותם מפגיעת כלי רכב גם כאשר הם ישגו ויתנהגו בפזיזות האופיינית לילדים".

מהתצפית עולה כי:

· 57% ממעברי החציה שנבדקו בסביבת גני המשחקים היו דהויים או לא היו קיימים כלל.

· ב-56% מגני השעשועים שנבדקו לא היו קיימים תמרורים המתריעים על המצאות ילדים בדרך או שהם לא היו תקינים.

· ב-71% מגני השעשועים שנבדקו לא היו קיימים פסי האטה או שהם לא היו תקינים.

· ב-22% מגני השעשועים שנבדקו נמצאו מפגעי דרך המסכנים את שלום הילדים וההורים.

בדוח מבקר המדינה משנת 2009 שעסק בבטיחות הילדים בסביבת גני משחקים, קובע המבקר כי: "יש להבטיח נגישות לשטחי הציבור לאוכלוסיות ולמשתמשים המפורטים, תוך שימת דגש על כללי הבטיחות...עוד נקבע בסעיף "אמצעי בטיחות כללים" בחלק 7 לתקן, כי "הכניסה, היציאה ומסלולי החירום אל מגרש המשחקים וממנו, המיועדים לשימושם של הציבור ושל שירותי החירום, יהיו נגישים ונקיים ממכשולים בכל עת". חוסר הגישה לאתר וקיומם של סיכונים וכו' חוסר מחסום המונע יציאה ישירה לכביש מוגדרים כליקויים חמורים אשר הופכים את המתקנים באתר למסוכנים לשימוש ומחייבים את סגירת גן המשחקים.

bottom of page