top of page

מדינת ישראל שילמה כ-4 מיליארד שקלים לנפגעים בתאונות דרכים בעבודה בעשור האחרון

תאונות העבודה גובות את חייהם של פועלים רבים אך במקביל תאונות הדרכים שנגרמות בעבודה (בדרך לעבודה, במהלך העבודה ומהעבודה) גובות מחיר יקר מהמשק הישראלי וזאת נוסף על הצער שבאובדן חיי אדם. על פי נתונים שהגיעו לידי "עמותת אור ירוק" המבוססים על נתוני הלמ"ס, מדינת ישראל (באמצעות הביטוח הלאומי) שילמה כ-3.7 מיליארד שקלים בעשור האחרון (2008-2017) לנפגעי תאונות דרכים בעבודה (נתוני 2017 אינם סופיים, ועל פי ממוצע נתוני כל שנה בעשור האחרון עשויים להגיע לכ-4 מיליארד שקלים).


בחישוב שנתי ממוצע מדובר בסכום של כ-400 מיליון שקלים שהמשק הישראלי מפסיד בכל שנה רק בתאונות דרכים בעבודה, וזאת בשל הכישלון במאבק בתאונות הדרכים.

מניתוח הנתונים עולה כי בשנת 2016 שילם הביטוח הלאומי כ-323 מיליון שקלים לנפגעי תאונות הדרכים בעבודה. פילוח הנתונים חושף כי 131 מיליון שקלים שולמו עבור דמי הפגיעה ואילו 186 מיליון שקלים (מעל למחצית מהסכום) שולמו עבור קצבת הנכות. כ-5.7 מיליון שקלים נוספים שולמו למשפחות ההרוגים (קצבת תלויים).

ניתוח הנתונים החלקי של שנת 2017 מראה כי הביטוח הלאומי שילם כ-120 מיליון שקלים לנפגעי תאונות הדרכים בעבודה. על פי פילוח הנתונים, כ-98 מיליון שקלים שולמו עבור דמי הפגיעה ואילו כ-20 מיליון שקלים שולמו עבור קצבת הנכות. ומעל מיליון שקלים נוספים שולמו למשפחות ההרוגים (קצבת תלויים).


ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "תאונות הדרכים הן רעה חולה של החברה הישראלית ושל המשק הישראלי. בכל שנה מאות בני אדם נהרגים בתאונות דרכים, ונוסף לצער הגדול של המשפחות השכולות גם הכלכלה שלנו משלמת מחיר כבד בעלות של מאות מיליוני שקלים שניתן היה לחסוך ולהעביר לטובת שיפור התחבורה הציבורית, תוספת של ניידות, שוטרים או לטובת האוכלוסיות החלשות בחברה. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים צריך להגביר את המודעות בקרב חברות וארגונים לחשיבות של העלאת המודעות לבטיחות בדרכים בקרב העובדים. ההשקעה בצמצום תאונות הדרכים היא השקעה כדאית למדינה כי היא תחסוך סבל וצער ממשפחות רבות וגם תחסוך למדינה כסף רב".


ארגונים רבים החליטו להעמיד את נושא הבטיחות בדרכים בראש סדר העדיפויות ובחרו להגביר את המודעות ואת הידע של העובדים שלהם בנושא ועל ידי כך להגביר את בטיחותם של העובדים וגם לחסוך כסף רב לארגון. במהלך שנת 2018 העבירו מומחים מטעם עמותת אור ירוק הרצאות בארגונים רבים בכל רחבי הארץ:

· באזור הדרום והשפלה הרצו והדריכו בין השאר בארגונים: בקריית מלאכי, בבאר שבע, בראשון לציון, בגבעת ברנר ובקיבוץ סעד.

· באזור המרכז הרצו והדריכו בין השאר בארגונים: בתל אביב-יפו, ברמת גן, בחולון ובבני ברק.

· באזור ירושלים הרצו והדריכו בין השאר בארגונים: בירושלים ובאייר-פורט סיטי.

· באזור הצפון הרצו והדריכו בין השאר בארגונים: בחיפה ובנשר.

· באזור השרון הרצו והדריכו בין השאר בארגונים: בכפר סבא, ברעננה, בהרצליה, בפתח תקווה וביקום.


אור ירוק לבטיחות בעבודה

כדי לנסות ולצמצם את ההיפגעות הגבוהה בתאונות דרכים והעלויות הגבוהות הנלוות להן, עמותת "אור ירוק" מקיימת תכנית ייחודית המופעלת בפריסה ארצית, כאשר מטרתה להעלות את המודעות לבטיחות בדרכים, לנהיגה נכונה ולצמצום התאונות בקרב ארגונים וחברות. התכנית עוסקת בנושאים שאיתם נהגים נתקלים בכל יום - הסחות דעת בנהיגה, עייפות בנהיגה, שכרות, נהיגה במהירות מופרזת ועוד. בעמותה מבקשים להפוך את סביבת העבודה ואת הארגון למקום המקדם את נושא הבטיחות בדרכים בכדי לשמור על חיי העובדים ובני משפחותיהם ובכך לחסוך בחיי אדם ובכסף רב לארגון ולמשק הישראלי. מאות ארגונים ומקומות עבודה ואלפי עובדים נעזרים בתכנית הייחודית במטרה לשמור על חיי העובדים ולחסוך לחברה כסף רב.


יותר מודעות פחות כסף מבוזבז

נייר עמדה שפרסמה המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) חושף כי עד 40% ממקרי המוות במהלך העבודה קשורים לתאונות דרכים. נייר העמדה של המועצה מעודד ארגונים וחברות להגביר את המודעות לבטיחות בדרכים בעבודה בקרב העובדים באמצעות אימוץ ניהול הבטיחות בציי הרכב ומציג לראיה ארגונים שהצליחו לצמצם משמעותית את תאונות הדרכים וכפועל יוצא גם את העלות הכלכלית לארגון. "יוניליבר" פולין הצליחה לצמצם את העלות הכלכלית של היעדרות מהעבודה עקב תאונות דרכים מ-19 מיליון אירו בשנת 2011 לשמונה מיליון בשנת 2013.

חברת איירון מאונטן (IRON MOUNTAIN), רשמה ירידה של 60% בעלות נזק עצמי וצד ג' כאשר החברה רשמה ירידה של 74% במספר אירועי הבטיחות. החברה הצליחה לחסוך עלויות רבות בביטוח ובכך גם להוזיל את הפרמיה.

חברה העוסקת בייצור, אספקה והפצה של חשמל באירלנד צמצמה את מספר תאונות הדרכים מ-291 ל-121 בין השנים 2003-2013. עלות תאונות הדרכים ירדה ממיליון ליש"ט ל-650 אלף ליש"ט

וכך גם עלות הביטוח ירדה בשיעור של 75%.

bottom of page