top of page

מוות ידוע מראש - מאמר מאת ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק שפורסם במעריב

בתחילת חודש מרץ 2021 קיפחה את חייה ד"ר שמרית פרקול-פינקל, ביולוגית ימית בת 45 ואמא לשלוש בנות קטנות, כאשר נדרסה על ידי משאית ברחוב המסגר בתל אביב. שמה של שמרית הלך לפניה כאשר יסדה את הסטארט-אפ אקונקריט (ECOncrete), המתמחה בבטון אקולוגי לשימוש בסביבה ימית.


ארבעה רוכבי כלים חשמליים נהרגו בתאונות דרכים מתחילת שנת 2021, מגמה שהולכת וגוברת בשנים האחרונות והגיעה לשיאה בשנת 2020 כאשר 24 רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים נהרגו בתאונות דרכים. עד כמה הכישלון של משרד התחבורה הבטיחות בדרכים בצמצום הרוכבים ההרוגים גדול? למרות הקורונה והסגרים הארוכים שהיו מנת חלקנו בשנה שעברה בשל הקורונה, נרשמה עליה בהרוגים מתאונות עם אופניים וקורקינטים חשמליים בהשוואה לשנה הקודמת.


ומה עושים במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים בתגובה לעליה בהרוגים ובמאושפזים כתוצאה מאותן תאונות? מקפיאים את פרויקט "אופנידן" שאמור ליצור רשת אוטוסטרדות בינעירונית אשר תעבור בסמוך למרכזי התעסוקה במטרופולין תל אביב ותספק אלטרנטיבה עבור אלו הנאלצים לעמוד שעות ארוכות בפקקים בדרכם לעבודה. הפרויקט החשוב אמור היה לספק תנאי רכיבה בטוחים בין הערים וזאת כדי לעודד יותר ויותר רוכבים לעשות שימוש יומיומי באופניים במקום ברכב הפרטי. לכן נקבע כי יסללו כ-100 קילומטרים של שבילי אופניים בינעירוניים רחבים שיחברו בין ערי גוש דן, מראשון לציון בדרום ועד להרצליה בצפון.


ברוח שרת התחבורה דורשים במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לסלול שבילי רכיבה נוספים גם בערי הפריפריה, ועד שבמשרד האוצר לא יוסיפו עוד כסף לסלילת השבילים, התקדמות התכנית בגוש דן מוקפאת. אין אדם שיתנגד לתוספת של שבילי רכיבה בערים נוספות ומדובר בדרישה חשובה וצודקת אבל מדוע יש להעניש את תושבי גוש דן? מדוע לסכן את חייהם של רוכבים רבים ולעשות בהם שימוש במשחק הפוליטי? למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יש את אחד התקציבים הגדולים ביותר, עם מיליארדי שקלים רבים. אין בעיה להסית כמה מיליוני שקלים לטובת שבילי רכיבה מוצדקים וחשובים לתושבים בפריפריה.


בשל הקורונה והמצב הכלכלי, יותר ויותר בוחרים לעשות שימוש בכלי רכב דו גלגלי חשמלי כי הוא זול, נגיש, פחות מזהם ולא גורם לאובדן זמן בחיפוש חניה במרכזי הערים. בעולם כבר מזמן מעודדים אנשים לנסוע באופניים וקורקינטים במקום ברכב הפרטי כדי להקל על הגודש במרכזי הערים. לכן מפנים עבור הרוכבים נתיבים על חשבון כלי הרכב וזאת בנוסף לרשת שבילי הרכיבה הקיימים.


משרד התחבורה לא יכול לברוח מאחריות לשלומם של הרוכבים. הם אישרו הכנסת מאות אלפי כלים חשמליים לכבישים מבלי להתאים את התשתית לכך. הכאוס שנוצר הוא תוצאה ישירה של היעדר תכנון ותכנית אסטרטגית ארוכת טווח להסדרת תחום הכלים החשמליים. הקפאת תכנית אופנידן מראה עד כמה מנותקים שם במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים מהמציאות המתרחשת בשטח.


שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב חייבת להתעשת ולהבין שמדובר כאן בחיי אדם ושכל עיכוב בפרויקט, צודק ככל שיהיה, חושף בכל יום רבים לסכנת מוות. לא מדובר כאן בביטול הצגת תיאטרון או הקפאת תקציבים להפקת סרט. מדובר בדיני נפשות ובסיכון חייהם של רוכבים רבים בכל יום. השרה חייבת להחזיר את יישום הפרויקט למסלול הנכון עוד היום כדי שד"ר שמרית פרקול-פינקל ז"ל תהיה האחרונה שמקפחת את חייה בכביש רק כי לא היה לה שביל רכיבה בטוח.


*הכותב מכהן כמנכ"ל עמותת אור ירוק

פוסטים אחרונים

הצג הכול

1 comentário


Yumi Vega
Yumi Vega
02 de fev. de 2023

Took me time to read all the comments, but I really enjoyed the article. It proved to be Very helpful to me and I am sure to all the commenters here! It’s always nice when you can not only be informed, but also entertained! Visit us too! https://j9korea.com/

Curtir
bottom of page