top of page

סקר אור ירוק: למרות שהם מודעים לסכנה הנהגים ממשיכים לסמס אבל רוצים מצלמות אכיפה



למרות שהם מודעים לסכנה, 40% מודים: אנחנו מסמסים במהלך הנהיגה, כך עולה מסקר חדש שערכה עמותת אור ירוק באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות". הסקר נועד לבחון לאורך זמן את שיעור הנהגים בישראל אשר מדברים וקוראים / שולחים הודעות SMS בזמן נהיגה, ואת תפיסת הסיכון הכרוכה בפעולות אלה.


85% מהנשאלים בסקר טענו כי קריאה וכתיבת הודעת במהלך נהיגה היא פעולה מסוכנת במידה רבה או רבה מאוד, 40% הודו כאמור שהם עדיין עושים זאת .


75% מהנשאלים טענו כי לדבר בטלפון ללא דיבורית במהלך הנהיגה היא פעולה מסוכנת במידה רבה או רבה מאוד, 36% הודו שהם עדיין עושים זאת.


בנוסף, רובם המוחלט של הנהגים, 86%, מדברים בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה עם דיבורית או אוזניה. 20% טוענים כי מדובר בפעולה מסוכנת.


נתון מעניין נוסף העולה מהסקר הוא ש-12% מהציבור (אחד מכל עשרה) מעריכים כי גלישה ברשתות חברתיות, באתרי חדשות, ספורט ועבודה במהלך נהיגה היא פעולה מסוכנת במידה מועטה או כלל לא מסוכנת.


רוב מוחלט מהציבור בעד שימוש במצלמות

מצלמות האכיפה הטקטיות שהפעילה משטרת התנועה הגיעו בקול תרועה רמה, עם משא יחסי ציבור מתוזמן. במשטרה טענו כי מדובר בטכנולוגיית אכיפה אפקטיבית ומצילת חיים אבל לאחרונה רואים פחות ופחות את אותן מצלמות בצידי הכבישים.

מהסקר עולה כי רוב הציבור, 53% מהנשאלים, כלל לא ראה את אותן מצלמות בחודש האחרון. 16% טענו כי הם לא יודעים לענות האם ראו או לא ראו ו-31% טענו כי ראו. בנוסף, כאשר נשאלו האם לדעתם צריך להשתמש במצלמות טקטיות נגד שימוש בטלפון הסלולארי ונגד עבירות בריונות, 76% מהציבור השיבו בחיוב ורק 12% השיבו בשלילה.


והקנס? 34% מהציבור בעד הגדלת הקנס ליותר מאלף שקלים

34% מהציבור בעד החמרת הענישה והגדלת הקנסות לנהגים שנתפסים מסמסים במהלך הנהיגה, 15% אף מבקשים להחמיר ולהגדיל את הקנס לסכום הגבוה מ-3,000 שקלים.


ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "למשטרה חסרות כ-200 ניידות תנועה וחסרים מאות שוטרים. כתוצאה מכך היכולת לייצר אווירה הרתעתית שתמנע עבירות תנועה נפגעה קשות. הפתרון נעוץ ביכולות הטכנולוגיות שכבר נמצאות בידי אגף התנועה במשטרה אבל מעלות אבק במחסנים – המצלמות הטקטיות. זהו כלי אכיפתי והרתעתי שיכול לצמצם תאונות דרכים ולא נעשה בו שימוש באופן מלא. מדובר בלא פחות מחלמאות של המשטרה. הסקר מוכיח עד כמה הציבור כלל לא חושש להיתפס על ידי המשטרה וזאת למרות שרובו המוחלט מבין ומודע לסכנה שבשימוש בטלפון בזמן נהיגה. המשטרה חייבת לפרוס באופן מלא בכבישים האדומים את אותן מצלמות טקטיות כדי לשדר מסר של אפס סובלנות לנהגים שעושים שימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה ומסכנים את החיים של כולנו בכביש".

· המחקר בוצע במהלך חודש דצמבר 2020 באמצעות סקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 503 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4%.

bottom of page