כלי רכב פרטי התנגש בשבוע שעבר, 3 באוגוסט, ברכבת הקלה בצומת בלפור-רוטשילד בבת ים במהלך נסיעת מבחן. במהלך התאונה אדם אחד נפגע באורח קל כאשר כלי הרכב הפרטי חצה את הצומת באור אדום. עד כמה התופעה של חצית צומת באור אדום נפוצה?
מסקר חדש שערכה עמותת אור ירוק באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות" במטרה לאמוד את היקף התופעה המסוכנת שבה נהגים חוצים צומת באור אדום עולה כי 87% מהציבור ראו לפחות פעם אחת נהג שחצה צומת באור אדום בשנה אחרונה. בנוסף 21% טענו כי ראו ארבע פעמים ויותר נהגים שחוצים צומת באור אדום.
מהנתונים עולה עוד כי אחד מכל ארבעה נשאלים (24%) הודה שהוא עצמו חצה צומת באור אדום לפחות פעם אחת בשנה האחרונה, 8% אף דיווחו כי עשו זאת יותר מפעם אחת.
· 93% מתושבי אזור המרכז ו-91% מתושבי אזור השרון ראו בשנה החולפת נהג חוצה צומת באור אדום לפחות פעם אחת, 21% מן הנשאלים ראו ארבע פעמים או יותר.
· 79% מהנשאלים תושבי ירושלים מעריכים כי הסיבה שנהגים חוצים צומת באור אדום אינה בשל חוסר תשומת לב כי אם בשל הרצון להספיק לעבור לפני שהרמזור מתחלף.
· 27% מתושבי אזור הצפון מודים כי עברו בשנה האחרונה צומת באור אדום.
· 67% מהנשאלים מאזור השרון ו-67% מהנשאלים מהדרום חושבים שמצלמה בצמתים תרתיע נהגים מלחצות באור אדום.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "חציית צומת באור אדום הפכה למכת מדינה של ממש. נהגים פשוט מצפצפים על החוק, לא מפחדים מהמשטרה ונכנסים לצומת באור אדום. תאונות מהסוג הזה הן תאונות קטלניות במיוחד כאשר החלק הקדמי של הרכב פוגע בעוצמה בצדו של הרכב השני, החלק שכמעט ואיננו מוגן. את התופעה הזאת ניתן לצמצם באופן משמעותי באמצעות מצלמות שיוצבו בצמתים האדומים וירתיעו נהגים מלהיכנס לצומת באור אדום. המצלמות צריכות להיות בולטות ומשולטות כדי לייצר הרתעה בקרב הנהגים שידעו שאם הם יסכנו את החיים של כולנו הם יתפסו וישלמו מחיר יקר".
הכי הרבה נשאלים מהמרכז ראו השנה רכב עובר באור אדום, נשאלים רבים ראו את זה קורה ארבע פעמים ויותר:
· 83% מתושבי אזור הצפון ראו בשנה החולפת נהג חוצה צומת באור אדום לפחות פעם אחת, 18% מן הנשאלים ראו ארבע פעמים או יותר.
· 91% מתושבי אזור השרון ראו בשנה החולפת נהג חוצה צומת באור אדום לפחות פעם אחת, 22% מן הנשאלים ראו ארבע פעמים או יותר.
· 93% מתושבי אזור המרכז ראו בשנה החולפת נהג חוצה צומת באור אדום לפחות פעם אחת, 28% מן הנשאלים ראו ארבע פעמים או יותר.
· 88% מתושבי אזור ירושלים ראו בשנה החולפת נהג חוצה צומת באור אדום לפחות פעם אחת, 19% מן הנשאלים ראו ארבע פעמים או יותר.
· 82% מתושבי אזור הדרום ראו בשנה החולפת נהג חוצה צומת באור אדום לפחות פעם אחת, 18% מן הנשאלים ראו ארבע פעמים או יותר.
הסיבות? רוב גדול של הנשאלים מכלל האזורים מאמינים כי מי שעובר באור אדום עושה במודע מתוך אמונה שיספיק לחצות ולא מחוסר תשומת לב
· תושבי הצפון: 73% מהנשאלים מעריכים כי הסיבה שנהגים חוצים צומת באור אדום אינה בשל חוסר תשומת לב כי אם בשל הרצון להספיק לעבור לפני שהרמזור מתחלף.
· תושבי השרון: 78% מהנשאלים מעריכים כי הסיבה שנהגים חוצים צומת באור אדום אינה בשל חוסר תשומת לב כי אם בשל הרצון להספיק לעבור לפני שהרמזור מתחלף.
· תושבי המרכז: 80% מהנשאלים מעריכים כי הסיבה שנהגים חוצים צומת באור אדום אינה בשל חוסר תשומת לב כי אם בשל הרצון להספיק לעבור לפני שהרמזור מתחלף.
· תושבי ירושלים: 79% מהנשאלים מעריכים כי הסיבה שנהגים חוצים צומת באור אדום אינה בשל חוסר תשומת לב כי אם בשל הרצון להספיק לעבור לפני שהרמזור מתחלף.
· תושבי הדרום: 81% מהנשאלים מעריכים כי הסיבה שנהגים חוצים צומת באור אדום אינה בשל חוסר תשומת לב כי אם בשל הרצון להספיק לעבור לפני שהרמזור מתחלף.
תושבי אזור השרון מסתכנים יותר – רבע מהנשאלים עברו השנה באור אדום:
· 27% מתושבי אזור הצפון מודים כי עברו בשנה האחרונה צומת באור אדום.
· 25% מתושבי אזור השרון מודים כי עברו בשנה האחרונה צומת באור אדום.
· 22% מתושבי אזור המרכז מודים כי עברו בשנה האחרונה צומת באור אדום.
· 23% מתושבי אזור ירושלים מודים כי עברו בשנה האחרונה צומת באור אדום.
· 23% מתושבי אזור הדרום מודים כי עברו בשנה האחרונה צומת באור אדום.
רוב הנשאלים חושבים שהפתרון הוא מצלמה בצומת:
· אזור הצפון: 67% מהנשאלים חושבים שמצלמה בצמתים תרתיע נהגים מלחצות באור אדום.
· אזור השרון: 67% מהנשאלים חושבים שמצלמה בצמתים תרתיע נהגים מלחצות באור אדום.
· אזור המרכז: 64% מהנשאלים חושבים שמצלמה בצמתים תרתיע נהגים מלחצות באור אדום.
· אזור ירושלים: 68% מהנשאלים חושבים שמצלמה בצמתים תרתיע נהגים מלחצות באור אדום.
· אזור הדרום: 67% מהנשאלים חושבים שמצלמה בצמתים תרתיע נהגים מלחצות באור אדום.
על פי הלמ"ס, 2,535 נהגים היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2020 לאחר שלא צייתו לרמזור אדום. 20 נהגים היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות שבהן נהרג לפחות אדם אחד. 214 נהגים היו מעורבים בתאונות דרכים קשות לאחר שלא צייתו לרמזור ו-2,301 נהגים היו מעורבים בתאונות דרכים לאחר שלא צייתנו לרמזור אדום.
המחקר בוצע בתחילת חודש אפריל 2022 כסקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 507 משיבים בגילאי 18 ומעלה יהודים וערבים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4%.
Took me time to read all the comments, but I really enjoyed the article. It proved to be Very helpful to me and I am sure to all the commenters here! It’s always nice when you can not only be informed, but also entertained! Visit us too! https://j9korea.com/