top of page

תצפית אור ירוק: אחד מכל ארבעה הולכי רגל היה עסוק בטלפון הסלולארי כשחצה את הכביש

הולכי הרגל הם משתמשי הדרך הפגיעים ביותר מאחר ובניגוד לנהגים או לנוסעים אין להם אמצעי הגנה שימנעו מהם להיפגע בתאונות דרכים. מרבית הולכי הרגל נפגעים במרחב העירוני ובעיקר במעברי חציה. תצפית חדשה ורחבת היקף של עמותת אור ירוק חושפת כי אחד מכל ארבעה הולכי רגל שנצפה היה עסוק בטלפון הסלולארי שלו בזמן חצית הכביש.

לאחרונה קיימו מתנדבי עמותת אור ירוק וחברי "קבוצות הנוער לכבודו של שניאור חשין" תצפית רחבת היקף על מנת לאפיין את אופי חציית הכביש של הולכי הרגל ובמקביל לבחון האם תשתית מעברי החציה תקינה ומגנה על הולכי הרגל. התצפית נערכה ב-40 רשויות מקומיות וערים ובמסגרתה נדגמו 215 מעברי חצייה. מתנדבי העמותה צפו גם בהרגלי חציית הכביש של 2,115 הולכי רגל.

הרגלי החציה של 2,115 הולכי רגל –אחד מכל ארבעה היה עסוק בטלפון הסלולארי:

· 28% מהולכי הרגל דיברו בטלפון בעת חציית הכביש.

· 27% מהולכי הרגל השתמשו בטלפון בעת חציית הכביש.

· 23% מהולכי הרגל חצו את הכביש עם אוזניות.

· 17% מהולכי הרגל לא חצו במעבר חצייה.

· 24% מהנהגים לא נתנו זכות קדימה להולך הרגל.

במקביל עולה מהתצפית כי מעברי חציה רבים סובלים מהזנחה תשתיתית קשה - דהויים, מחוקים, ללא פסי האטה לפניהם, כאלה שלא מותאמים לחציית כביש של אנשים עם מוגבלויות או צרכים מיוחדים. למעשה מהבדיקה עולה כי מאות מעברי חציה בערים חושפים את הולכי הרגל לסכנה גדולה בכל חציית כביש.

מהתצפית עולה כי:

· ב-59% ממעברי החציה שנבדקו לא היו פסי האטה לפני המעבר.

· ב-52% ממעברי החציה שנבדקו לא היה שילוט המתריע על הימצאות הולכי רגל.

· 38% ממעברי החציה שנבדקו היו דהויים או מחוקים.

· ב-23% ממעברי החציה שנבדקו לא הייתה תאורה ולא היו קיימים פנסי רחוב.

· ב-18% ממעברי החציה שנבדקו לא הייתה הנמכת מדרכה אשר חיונית לאנשים המתניידים בכיסא גלגלים או מסייעים לעגלות ילדים לחצות את הכביש.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "כ-80% מהולכי הרגל שנפגעו בשנה האחרונה כאשר חצו את הכביש נפגעו במעבר החציה, דווקא המקום שאמור להיות הבטוח עבורם. מדינת ישראל היא אחת המדינות שהכי מסוכן ללכת בהן ברגל וכדי לצמצם את מספר הנפגעים וההרוגים הגבוה חייבים לשפר את התשתית במעברי החציה ולהפוך אותם לבטוחים. מעברי החציה חייבים להיות צבועים לאורך כל ימות השנה ויש להתקין פסי האטה מול מעברי החציה האדומים והמסוכנים בעיקר בסביבה בה קיים ריכוז גבוה של ילדים וקשישים. מדובר בהשקעה כלכלית זניחה וקטנה, כזאת שיכולה להציל חיים".

שנת 2019 הסתיימה עם 89 הולכי רגל הרוגים מתאונות דרכים. מהנתונים עולה כי אחד מכל ארבעה הרוגים בתאונות דרכים בשנת 2019 היה הולך רגל (25%). ניתוח של עמותת אור ירוק חושף כי כל הולך רגל שני הרוג הוא ילד או אזרח ותיק. פילוח הנתונים מעלה כי 14 ילדים (0-14) ו-31 אזרחים וותיקים (65+) נהרגו כהולכי רגל מתאונות דרכים בשנת 2019.

שיעור הולכי הרגל ההרוגים בישראל גבוה בהשוואה בין לאומית. פילוח הנפגעים מראה כי קיימת מגמת עליה בהיפגעותם של הולכי הרגל בזמן חציית הכביש.

בעמותת אור ירוק דורשים לשפר את התשתית במעברי החציה האדומים והמסוכנים, להתקין פסי האטה, למתן ורסן את מהירות נסיעת כלי הרכב כך שבמקרה והולך רגל יפגע עוצמת הפגיעה תהיה נמוכה ולא קטלנית.

מעבר לנפגעים תאונות הולכי הרגל עולות למדינה גם כסף רב

על פי נתונים שהגיעו לידי עמותת אור ירוק, בכל שנה מסתכם הנזק הכלכלי למדינה מתאונות דרכים שבהן מעורבים הולכי רגל ב-2.4 מיליארד שקלים, כל תאונה שבה נפגע הולך רגל עולה למדינה 277 אלף שקלים בממוצע.

והפתרון? פשוט, זול ומציל חיים - פס האטה מפחית את תאונות הדרכים ב-40% באותו מקום בו הוא מותקן.

bottom of page