אודות   |    צור קשר   |    קישורים   |    דרושים   |    English   |    عربي
30 בנובמבר 2011: עמותת "אור ירוק" מברכת על יישומו של חוק רישיון נהיגה מדורג

עמותת "אור ירוק" מברכת על יישומו של חוק רישיון נהיגה מדורג, ללא כל קשר ליישום הצעת החוק בעניין מרכזי לימוד נהיגה.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק :"מחקרים מצביעים כי תכניות רנ"מ מפחיתות את שיעור התאונות של הצעירים בכ- 20%-40%, כאשר המגבלות על נהיגת לילה והסעת נוסעים הן בעלות התרומה הגדולה ביותר להפחתה בשיעור תאונות".

פרופ' רוב פוס, פסיכולוג ומומחה בעל שם עולמי לנהיגת צעירים, בכנס "אור ירוק" בנושא נהיגת צעירים: נתונים מוכיחים כי לצעירים סיכון גבוה פי 2.5 להיהרג בתאונה קטלנית אחרי השעה 22:00 .

מאור ירוק נמסר עוד: בישראל, כמו בעולם, צעירים, עד גיל 24, מעורבים יותר בתאונות דרכים בהשוואה לגילאים מבוגרים יותר - הם מהווים 15% מהנהגים, אך מעורבים בכ 19% בתאונות עם נפגעים. התקופה הקריטית היא מיד עם היציאה לנהיגה העצמאית - בתום 3 חודשי הנהיגה בליווי – אז שיעור התאונות הוא הגבוה ביותר.

הגורמים לתאונות אלה הן חוסר ניסיון להתמודד עם מורכבות הנהיגה מחד ובטחון עצמי מופרז מדי ביכולות שלהם מאידך. אלה באים לידי ביטוי בסופו של דבר במכלול התנהגויות סיכון בכביש, כגון: נהיגה במהירות מופרזת, נהיגה בהשפעת אלכוהול, נהיגה בעייפות, נהיגה בשעות הלילה המאוחרות, שימוש בטלפון סלולארי ועיסוק במטלות משניות אחרות תוך כדי נהיגה. נוכחות נוסעים ברכב יוצרת אף היא לחץ חברתי המעודד אותם לנקוט בהתנהגויות סיכון.

מה קורה בעולם:
התכנית לרישוי מדורג (GDL-Graduated Driver Licensing) הינו אחד מן האמצעים האפקטיביים להתמודדות עם היפגעות נהגים צעירים בכבישים ,והמקובלים במדינות מערביות רבות ובהן: מדינות צפון-אמריקה, מערב אירופה ואוסטרליה וניו-זילנד. 

המטרה ברשיון נהיגה מדורג:
להכניס את הנהגים הצעירים אל עולם הנהיגה בצורה מדורגת והדרגתית, על מנת לאפשר להם לרכוש מיומנות גבוהה יותר בנהיגה ולמנוע מעורבות גדולה של נהגים צעירים בתאונות דרכים. ההדרגה נמשכת שנתיים- בהם הנהג הצעיר נמצא בסטאטוס של נהג חדש.

על פי נתוני הלמ"ס, בישראל, כמו בעולם, צעירים, עד גיל 24, מעורבים יותר בתאונות דרכים בהשוואה לגילאים מבוגרים יותר. בשנת 2011 -  הם מהווים 15% מהנהגים, אך מעורבים בכ 19% בתאונות עם נפגעים.
 
מהם מרכיבי הדרוג?

  • הגבלה על מספר הנוסעים ברכב: נשארת כפי שהינה כיום-  לנהג חדש אסור להסיע יותר משני נוסעים ברכב. 
  • מגבלה על נהיגה עצמאית: נהג צעיר אינו יוכל להיות נהג עצמאי מהיום הראשון של קבלת היתר הנהיגה. נכון להיום, עליו להיות מלווה ע"י נהג בוגר, מעל גיל 24, למשך 3 חודשים- עד לגיל 17 ושלושה חודשים. עם סיום תקופת הליווי הופך הנהג הצעיר לנהג עצמאי- אבל הוא עדיין נהג חדש.
  • השינוי בתקופת הליווי – הגדלת תקופת הליווי ככל הנהג צעיר יותר בגילו. המשמעות- נהג צעיר שיקבל היתר נהיגה בגיל 16 ותשעה חודשים ממשיך להיות מלווה ע"י נהג מבוגר עד גיל 17 ושלושה חודשים, דהיינו חצי שנה  לווי במקום שלושה חודשים, ביום ובלילה.נהג צעיר שקיבל היתר נהיגה בגיל 17 יחויב בליווי יום של שלושה חודשים, ובנוסף ללווי לילה של עוד שלושה חודשים נוספים. נתונים מוכיחים כי לצעירים סיכון גבוה פי 2.5 להיהרג בתאונה קטלנית אחרי השעה 22:00
  • גיל קבלת היתר הנהיגה: כיום, גיל קבלת היתר הנהיגה הינו 17. היה עדיף שגיל קבלת היתר הנהיגה יישאר כך. לפיכך, על פי המלצת הועדה-  תקופת הליווי תתארך ככל שיורד גיל קבלת היתר הנהיגה. דהיינו, נהג שיקבל היתר נהיגה בגיל מתחת ל 17 – תוארך תקופת הליווי שלו לשישה חודשים- ביום ובלילה.
  • אפקטיביות הליווי: על מנת להפוך את תקופת הליווי לאפקטיבית, תוך התמודדות עם הקשיים המאפיינים אותה: כגון העדר מחויבות הורית מספקת, אינטראקציה טובה בין הבוגרים לצעירים או העדר ידע ומידע של המלווים- יקבלו המבוגרים המלווים הדרכה. כיום ניתנת ההדרכה ע"י עמותת " אור ירוק" בלבד, במסגרת פרויקט " אור ירוק לחיים". הכוונה היא להטיל את האחריות לאפקטיביות הליווי על המבוגרים האחראים/ המלווים. ההדרכה תאפשר להם להעביר לנהג הצעיר, טוב יותר, את ניסיונם, בהתמודדות עם הסכנות והאתגרים המורכבים שבכביש. האחריות תוטל גם על ההורים. המלווים.
  •  שינוי ההכשרה: כיום שיטת ההכשרה כוללת 28 שיעורים  שמתמקדים בעיקר בשליטה מכאנית והפעלה הרכב. שינוי שיטת ההכשרה מטרתה- להתמקד בנושאים חשובים ביותר אחרים כגון: הסכנה שבנהיגה תחת השפעת אלכוהול, התמודדות עם לחץ חברתי, עם עייפות וחשיבות חגירת חגורות הבטיחות. כיום- רק 30%  מתלמידי כיתות י' ויא' מקבלים שיעורי חינוך לתעבורה ואין מבחן חובה בנושא.
     
    האופציה הריאלית לשינוי שיטת ההכשרה- תעשה דרך משרד החינוך.  במסגרתה כל התלמידים בכיתות י' ויא' יעברו שעת חינוך תעבורתי במסגרת שעות הלימודים. בסוף כיתה י' יבחנו התלמידים על החומר הנלמד וציון עובר בבחינה יהיה תנאי לקבלת היתר נהיגה. חינוך לתעבורה יהיה חלק מחובת הלימוד. אופציה נוספת- מל"ן.
     
טוחן מדיה  בניית אתרים      אירוח וניהול השרתים בחסות אבולוציה אונליין