top of page

טיפים לרכיבה בטוחה

ניב ליבנר

הכותב הוא מאמן נבחרת ישראל לנשים באופני כביש ואלוף ישראל לשעבר ברכיבה על אופני כביש

1. הגישה של חברת בונטרגר האמריקאית, יצרנית ציוד מובילה גם בתחום הבטיחות ברכיבה, נקראת ABC
Always on
Biomotion
Contrast

אולייז און- מחקרים מראים בבירור שאורות יום, מורידים משמעותית את הסיכוי לתאונת דרכים בין מכוניות, והעתקת ההגיון הזה לאופניים הוא דיי מתבקש. עם זאת, לא כל האורות נולדו שווים, ובפנסים ונצנצים מתקדמים יש פונקציות ייחדויות לתאורת יום, הנבדל בפוקוס, בעוצמה ובטווח ההארה.

ביומושיין- המוח האנושי מורגל במיוחד לסנן "רעשי רקע", כל אותם צלילים, תנועות שהוא רואה בתדירות גבוהה. מה שכן "קופץ" בתודעה הוא תנועות "חריגות", כמו התנועה דמויית הבוכנה של הרגליים בזמן דיווש. מסיבה זו, גרביים, נעליים, שרוולי בירכיים בצבעים בולטים יעילים יותר מפריטי לבוש אחרים.

קונטרסט- ניגודים. צבעים פלורסנטים אמנם מאוד בולטים במהלך היום, אך בחשכה הם בלתי נראים. בחשכה, יש חשיבות דווקא למחזירי אור.

2. קסדה. כן, אני יודע, אתם רוכבים בזהירות. כן, גם אף פעם לא נפלתם על הראש. אחרת אולי לא הייתם כאן לדבר איתנו על זה… לרובינו, נשאר רק ראש אחד ולכן מומלץ לשמור עליו בכובד ראש, ובשביל זה נוצרה הקסדה.
לא כל הקסדות נוצרו שוות, זה נכון, כמעט כל הקסדות הנמכרות בארץ עומדות באותם התקנים, אבל הן נבדלות זו מזו בכמה פרמטרים:

  • התאמה לראש 

  • נוחות 

  • איוורור 

  • אירודינאמיקה

  •  עיצוב 

בעוד איוורור, נוחות ואירודינאמיקה לא משפיעות באמת על היכולות ההגנתיות של הקסדות, התאמה לראש, בהחלט כן. קסדה שיושבת היטב, תגן יותר טוב על ראשכם. בקסדות רבות מותקן מנגנון ה MIPS, שהוא אחת מפריצות הדרך הבטיחותיות היחידות שתחום הקסדות ידע מאז שנות התשעים. Mips- Multi-Directional impact protection system. מדובר למעשה בשכבה נוספת של הגנה בקסדה, המתוכננת להפחית את התנועה הסיבובית שמועברת למוח בזמן חבטה, ובכך היא מפחיתה משמעותית את הסיכוי לפגיעות ראש.

3. צמיגים: צמיגים הם החוליה המקשרת שלנו לאספלט, והאספקט הבטיחותי בהם חומק מעיני רבים. צמיגים איכותיים יותר, לרוב, יאחזו יותר טוב, וההבדל יבלוט יותר על משטחים רטובים או מלוכלכים. בנוסף, צמיגים מתייבשים, עם הזמן, נשחקים עם השימוש, ומאבדים מאיכותם, וחשיפה לשמש (קשירה בחוץ) מאיצים את בלייתם. מומלץ להסתכל על הצמיגים לפני כל רכיבה, לחפש חתכים, חריצים המעידים על יובש, לוודא שלחץ האוויר מתאים.
 

bottom of page