top of page

לא שומרים מרחק: אחד מכל עשרה הרוגים בתאונות דרכים- בתאונת חזית אחור

שמירת מרחק מכלי הרכב שלפנינו היא אחד הכללים החשובים בנהיגה ועכשיו גם הנתונים מראים עד כמה זה יכול גם להציל חיים 38  בני אדם נהרגו בתאונות דרכים מסוג התנגשות חזית רכב בחלקו האחורי של רכב בשנת 2023- אחד מכל עשרה הרוגים בתאונות דרכים, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס.

בתחום העירוני נפגעו 529 בני אדם בתאונות מסוג חזית-אחור, שני בני אדם נהרגו ו-98 נפצעו קשה כאשר תל אביב-יפו, ירושלים וחיפה בראש הערים המובילות במספר הנפגעים.

תאונות חזית-אחור הן תאונות בהן רכב מתנגש עם חלקו הקדמי בחלקו האחורי של הרכב הנוסע לפניו. תאונות מסוג זה עלולות לגרום לכאבי גב וצוואר, פגיעות ראש, פגיעות שרירים ורצועות, כשברים, חבלות פנימיות, פציעות קשות ואפילו למוות.

למהירות הנסיעה ולשמירת המרחק משמעות מכרעת ביכולת הנהג לבלום באופן פתאומי. מהירות גבוהה משפיעה באופן ישיר על עוצמת הפגיעה בחלקו האחורי של הרכב שמלפנים כמו גם מרחק העצירה שמתארך.

בעשור החולף (2023-2014), נפגעו בתאונות חזית-אחור 10,526 בני אדם בתחום העירוני,– מעל 1,00 נפגעים בממוצע מדי שנה. על פי הנתונים, 58 בני אדם נהרגו בעשור האחרון בערים ובישובים בתאונות מסוג התנגשות חזית באחור ו-765 בני אדם נפצעו קשה.

העיר בה נפגעו הכי הרבה בני אדם בתאונות חזית אחור בעשור האחרון היא תל אביב-יפו שבתחומיה נפגעו 1,315 בני אדם, אחריה ירושלים ובה 1,103 נפגעים ולאחר מכן חיפה שבתחומי העיר נפגעו בעשור האחרון 745 בני אדם בתאונות מן הסוג הזה. העיר הרביעית במספר הנפגעים היא חולון שבתחומיה נפגעו 361 בני אדם והחמישית היא סח'נין עם 342 נפגעים בתאונות חזית-אחור בעשור החולף.

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "תאונות דרכים מסוג חזית-אחור נגרמות בעיקר בשל אי שמירת מרחק מתאים מהרכב שמלפנים, נהיגה במהירות שאינה מתאימה לתנאי הדרך ולעיתים גם בשל היסח דעת של הנהג. עידוד וקידום התקנת מערכות בטיחות  אוטונומיות שמפצות על טעויות הנהג ולמעשה עוצרות את הרכב לפני הפגיעה יוכלו לצמצם באופן משמעותי תאונות מסוג זה. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לפעול על מנת להעלות



את המודעות לנהיגה במהירות החוקית והמותאמת לתנאי הדרך, לשמירת מרחק נכונה ולהימנעות מגורמים מסיחי דעת, ביניהם הטלפון  הנייד. תאונות הדרכים הן לא גזירת גורל. על שולחנה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים נמצאת תכנית רב שנתית לצמצום הקטל בדרכים וכל יום שהשרה לא מאשרת אותה חושפת את כולנו לסכנה שבכביש".

להלן הנתונים במספר ערים מרכזיות:

·      בתל אביב-יפו נפגעו 1,315 בני אדם בתאונות חזית-אחור בעשור החולף (2023-2014), מהם שמונה בני אדם נהרגו ו-128 נפצעו קשה. בשנת 2023 נפגעו בעיר 75 בני אדם בתאונות מסוג זה, מתוכם 13 פצועים קשה.

·      בירושלים נפגעו 1,103 בני אדם בתאונות חזית-אחור בעשור החולף (2023-2014), מהם שבעה בני אדם נהרגו ו-111 נפצעו קשה. בשנת 2023 נפגעו בעיר 73 בני אדם בתאונות מסוג זה, מתוכם 12 פצועים קשה 

·      בחיפה נפגעו 745 בני אדם בתאונות חזית-אחור בעשור החולף (2023-2014), מהם שלושה בני אדם נהרגו ו-56 נפצעו קשה. בשנת 2023 נפגעו בעיר 58 בני אדם בתאונות מסוג זה, מתוכם הרוג אחד ו-13 פצועים קשה.

·      בחולון נפגעו 361 בני אדם בתאונות חזית-אחור בעשור החולף (2023-2014), מהם בן אדם אחד נהרג ו-14 נפצעו קשה. בשנת 2023 נפגעו בעיר 17 בני אדם בתאונות מסוג זה, מתוכם שלושה פצועים קשה.

·      בסח'נין נפגעו 342 בני אדם בתאונות חזית-אחור בעשור החולף (2023-2014), מהם בן אדם אחד נהרג וחמישה נפצעו קשה. בשנת 2023 נפגעו בעיר שלושה בני אדם בתאונות מסוג זה, מתוכם אחד פצוע קשה.

·      בחדרה נפגעו 338 בני אדם בתאונות חזית-אחור בעשור החולף (2023-2014), מהם בן אדם אחד נהרג ושמונה נפצעו קשה. בשנת 2023 נפגעו בעיר שישה בני אדם בתאונות מסוג זה.

·      בפתח תקווה נפגעו 272 בני אדם בתאונות חזית-אחור בעשור החולף (2023-2014), מהם ארבעה בני אדם נהרגו ו-23 נפצעו קשה. בשנת 2023 נפגעו בעיר 21 בני אדם בתאונות מסוג זה.

·      בנתניה נפגעו 257 בני אדם בתאונות חזית-אחור בעשור החולף (2023-2014), מהם ארבעה בני אדם נהרגו ו-21 נפצעו קשה. בשנת 2023 נפגעו בעיר 17 בני אדם בתאונות מסוג זה, מתוכם שני פצועים קשה.

·      בבאר שבע נפגעו 253 בני אדם בתאונות חזית-אחור בעשור החולף (2023-2014), מהם בן אדם אחד נהרג ו-27 נפצעו קשה. בשנת 2023 נפגעו בעיר חמישה בני אדם בתאונות מסוג זה, מתוכם פצוע קשה אחד.

·      ברמת גן נפגעו 238 בני אדם בתאונות חזית-אחור בעשור החולף (2023-2014), מהם שמונה בן אדם אחד נהרג ו-24 נפצעו קשה. בשנת 2023 נפגעו בעיר 29 בני אדם בתאונות מסוג זה, מתוכם חמישה פצועים קשה.

 

 

 

תאונות חזית אחור – לא גזירת גורל

כמו רוב תאונות הדרכים גם את התאונות חזית-אחור ניתן למנוע באמצעות מערכות בטיחות מתאימים לרכב והגברת המודעות לשמירה על מרחק גדול מהרכב שמלפנים. מערכות הבלימה האוטונומיות מפצות על טעויות הגורם האנושי (עייפות, היסח דעת, שיקול דעת מוטעה) ובמקרים רבים עוצרות את הרכב באופן עצמאי. מערכות טכנולוגיות מהסוג הזה מזהות מצב בו הנהג מתקרב לרכב שמלפנים באופן מסוכן וכי צפויה התנגשות, מאטות את הרכב באופן אוטונומי עד כדי עצירה מוחלטת ומונעות את התנגשות.

על פי ניתוח הנתונים  לגיל הרכב מרכיב משמעותי בצמצום תאונות מסוג חזית-אחור. כלי רכב שיוצרו בשנת 2008 היו מעורבים בהכי הרבה תאונות חזית -אחור בעשור האחרון (2,120). כלי רכב שיוצרו בשנים מאוחרות יותר וככל הנראה מאובזרים במערכות בטיחות חדשות, ניתן לראות מעורבות פחותה באופן משמעותי בתאונות מסוג זה. לטכנולוגיה יש חלק גדול בצמצום תאונות חזית אחור ופיצוי על טעויות הגורם האנושי.

bottom of page