top of page

אור ירוק: ירידה של 25% במספר הדוחות שרשמה המשטרה לנהגים שיכורים בחמש השנים האחרונות


נהיגה תחת השפעת אלכוהול היא תופעה רווחת אך למרות זאת בחמש השנים האחרונות דווקא ירד מספר הדוחות שרשמה משטרת ישראל לנהגים שיכורים. במבט על פני חמש השנים האחרונות (2014-2018) ניכרת ירידה חדה במספר הדוחות לנהגים שיכורים.

מנתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת אור ירוק עולה כי בשנת 2014 נרשמו 9,771 דוחות לנהגים שנתפסו נוהגים תחת השפעת אלכוהול/סמים, לעומת 7,298 דוחות שנרשמו כאמור בשנת 2018, ירידה של 25%. (בשנים 2017 ו-2018 התווספו ניידות לאגף התנועה ובהתאם לכך ניתן לראות כי מספר הדוחות לנהגים שיכורים גדל).


בשנת 2018 נרשמו כאמור 7,298 דוחות לנהגים שנתפסו נוהגים תחת השפעת אלכוהול/סמים (20 ביום בממוצע) לעומת שנת 2017 שבה רשמו שוטרי אגף התנועה 6,707 דוחות לנהגים שנתפסו נוהגים תחת השפעת אלכוהול/סמים - עליה של 9% .


2014 - כמות דוחות - 9,771,


2015 - כמות דוחות - 6,898 שינוי באחוזים משנה קודמת: ירידה של 29%


2016 - כמות דוחות - 6,540 שינוי באחוזים משנה קודמת: ירידה של 5.2%

2017 - כמות דוחות - 6,707 שינוי באחוזים משנה קודמת: עליה של 2.5%

2018- כמות דוחות - 7,298שינוי באחוזים משנה קודמת: עליה של 8.8


*מקור נתונים: משטרת ישראל


ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נהיגה בשכרות היא אחת מעבירות התנועה הקשות והחמורות שיש ומעבר לכך מדובר גם במעשה אנטי מוסרי ואנטי חברתי. אדם בוחר לשתות אלכוהול ולעלות על ההגה ובכך לסכן לא רק את עצמו אלא את החיים של כולנו. המשטרה חייבת להכריז מלחמת חורמה על הנהגים השיכורים ולהגביר את בדיקות השכרות לנהגים לא רק בסופי שבוע אלא בכל ימות השבוע, לא רק בסביבת אזורי בילוי אלא בעוד מקומות אחרים ברחבי העיר וזאת במטרה ליצור אווירה הרתעתית שתגרום לנהג להבין כי אם הוא שותה אלכוהול ובוחר לעלות על ההגה הסיכוי שייתפס הוא גבוה. המטרה היא למנוע מאותם נהגים שיכורים מלעלות ולסכן את החיים של כולנו, לכן יש להוסיף עוד ניידות ועוד שוטרים כדי לייצר אווירה מונעת תאונות דרכים".


פילוח הנתונים על פי ערים וישובים חושף כי תל אביב-יפו ניצבת במקום הראשון במספר הדוחות שניתנו בשנת 2018 לנהגים שנתפסו נוהגים תחת השפעת אלכוהול/סמים – 1,304 דוחות. במקום השני הלא מחמיא נמצאת העיר חיפה שבה נרשמו 826 דוחות לנהגים שיכורים בשנת 2018. במקום השלישי ניצבת באר שבע עם 536 דוחות, במקום הרביעי נמצאת ירושלים עם 309 וראשון לציון סוגרת את החמישייה הפותחת עם 282 דוחות בלבד שנרשמו לנהגים שנתפסו נוהגים תחת השפעת אלכוהול/סמים.



באירופה ממליצים: אפס אחוז אלכוהול לכל הנהגים, גם הבגירים

מדוח המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) אשר פורסם לפני כשנה עולה כי בישראל אין חובה לבדוק בכל תאונה קטלנית את כל המעורבים האם היו בהשפעת אלכוהול, בישראל רק חשודים בנהיגה בשכרות מחויבים בבדיקה. מנגד מדינות רבות באירופה כמו בלגיה, הולנד, פולין, פורטוגל, בולגריה ועוד שורה של מדינות דווקא כן מחייבות בדיקת אלכוהול בכל תאונה קטלנית או כזו שמעורבים בה נפגעים, לכל המעורבים, גם אם אין חשד לשכרות.


מחברי הדוח איתרו ארבעה גורמים עיקריים לתאונות הדרכים: נהיגה במהירות מופרזת/בלתי הולמת, נהיגה תחת השפעת אלכוהול, אי שימוש בחגורת בטיחות במהלך נסיעה ושימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה. מחברי הדוח קובעים כי נהיגה בשכרות עדיין מהווה חלק מרכזי בסיבות לתאונות הדרכים, כאשר כל הרוג רביעי (25%) מתאונת דרכים נהרג בשל מעורבות אלכוהול. האירופים ממליצים על קביעת יעדים מינימליים למספר בדיקות האלכוהול בכל שנה ובמקביל ממליצים לאמץ מדיניות של אפס אחוז אלכוהול לכל הנהגים ולא רק לנהגים צעירים.


מהדוח עולה עוד כי בחינה של האמצעים המרכזיים שיושמו במדינות בהן נרשמה הצלחה וצמצום של מספר ההרוגים מצביעה על שני גורמים מרכזיים: השקעה ראויה של תקציבי מדינה ומחויבות לבטיחות בדרכים ובמקביל חיזוק מערך האכיפה. כחלק מחיזוק מערך האכיפה ניתן דגש על שני נושאים מרכזיים בתאונות הדרכים - נהיגה במהירות מופרזת ונהיגה תחת השפעת אלכוהול.

1 Comment


Yumi Vega
Yumi Vega
Feb 02, 2023

Very easily this site will most likely irrefutably perhaps end up being popular including numerous weblogs individuals, in order to it's persistent content pieces or possibly views. https://j9korea.com/


Like
bottom of page