top of page

אור ירוק: 49 ילדים נהרגו ו-6,000 נפגעו בתאונות דרכים בחופש הגדול בעשור האחרון


עוז אופנהיימר ז"ל בן שמונה מהיישוב סלעית שבשומרון נהרג לאחר שנפגע מרכב. התאונה הקטלנית אירעה ב-8 ביולי 2018, כשבוע בלבד לאחר תחילת החופש הגדול בשנה שעברה.

תלמידי בתי הספר יצאו לחופש הגדול ומעבר לשמחה ולמילוי המצברים וצבירת החוויות החופש הגודל הוא תקופה שבה הסכנה של הילדים להיות מעורבים בתאונות דרכים הולכת וגוברת. מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס עולה כי בעשור האחרון נהרגו 49 ילדים (0-14) בתאונות דרכים בחודשי החופש הגדול (יולי ואוגוסט). מהנתונים עולה עוד כי בעשור האחרון נפגעו מעל 6,000 ילדים בתאונות דרכים רק בחופש הגדול.


ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "החופש הגודל הוא תקופה שבה הסיכון של ילדים להיות מעורבים בתאוות דרכים גדל מאחר והם לא נמצאים במסגרת שמגוננת עליהם. הגופים שאחראים על החיים של הילדים שלנו חייבים לשלב כוחות ולהגביר את המודעות בקרב הילדים והנהגים לסכנות שהכביש מציב ובמקביל גם להגביר את האכיפה והנוכחות המשטרתית בכבישים המרכזיים העמוסים בעיקר בחודש אוגוסט. חייבים לפעול כדי שכל הילדים יתחילו את שנת הלימודים בריאים ושלמים".


ניתוח נתוני הילדים שנהרגו בעשור האחרון בתאונות דרכים בחופש הגדול חושף כי רובם המכריע, 65%, נהרגו כהולכי רגל. 27% מהילדים נהרגו כנוסעים ברכב, 6% נהרגו כאשר רכבו על אופניים וילד אחד (2%) נהרג כאשר נהג ברכב.


ניתוח נתוני הילדים שנפגעו בתאונות דרכים בחופש הגדול חושף כי מרביתם נפגעו כשנסעו ברכב -81%. ילדים שנפגעו כהולכי רגל נמצאים במקום השני-16% ילדים שנפגעו כשרכבו על אופניים -2% וילדים שנפגעו כשהורכבו על אופנוע -1%.


חודש אוגוסט הוא החודש שבו נפגעים הכי הרבה ילדים בתאונות דרכים בחופש הגדול. בחינת ההרוגים והפצועים קשה מראה כי אין הבדל בין החודשים וישנה חלוקה כמעט זהה.


מהנתונים עולה כי מרבית הילדים הנפגעים הם בגילאי 5-9 אולם מרבית ההרוגים הם פעוטות בגילאי 0-4.


יום שישי הוא היום שבו נהרגים הכי הרבה ילדים בתאונות דרכים בחופש הגדול ויום חמישי הוא היום שבו נפגעים הכי הרבה ילדים.


שעות אחר הצהריים (16:00-19:00) הן השעות המסוכנות לילדים להיפגע בתאונת דרכים בחופש הגדול.


הסכנה של הקיץ – אפניים חשמליים

למרות שרכיבה על גבי אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים אסורה מתחת לגיל 16 עדיין ילדים רבים עושים בהם שימוש. מדוח שהכינה ד"ר מאיה סימן-טוב ממכון גרטנר עולה כי בשנת 2018 נרשמה עליה של 26% במספר המאושפזים בבתי החולים לאחר תאונת אופניים חשמליים בהשוואה לשנת 2017 שבמהלכה אושפזו 688 בני אדם. הדוח אשר סוקר את האוכלוסיות שנפגעו בתאונות דרכים חושף כי אחד מכל ארבעה רוכבים מאושפזים הוא צעיר מתחת לגיל 16

אחד מכל ארבעה (23%) רוכבים מאושפזים בבתי החולים בשנת 2018 עקב תאונת אופניים חשמליים היה מתחת לגיל 16 (גיל האסור לרכיבה). 181 ילדים ובני נוער מתחת לגיל 16 אושפזו בבתי החולים בשנת 2018 לעומת 167 ילדים ובני נוער שאושפזו בשנת 2017 – עליה של 8%.


הקמפיינים פשוט לא עובדים:

מהדוח עולה תמונה מדאיגה אודות הרגלי חבישת הקסדה של הילדים בעת הרכיבה. בקרב ילדים ובני נוער (0-15) דווח על אחוז הנמוך ביותר של חבישת קסדה (4.5%), כמו גם אחוז פגיעות הראש הגבוה ביותר (37%) והאחוז הגבוה ביותר של תאונות במעורבות רכב מנועי (42%).

bottom of page