top of page

אחד מכל ארבעה הורים יפסיק לשלוח את ילדו באוטובוס או בהסעה מאורגנת אל בית הספר

מחר תחל שנת הלימודים ובצמוד לרכישת התיקים והמחברות, הורים רבים מביעים חשש לשלומם של ילדיהם בדרך אל בית הספר, חשש שהולך וגובר גם בשל מגפת הקורונה. מסקר חדש (אוגוסט 2020) שערכה עמותת "אור ירוק" באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות" לרגל פתיחת שנת הלימודים, עולה כי אצל הורים רבים קיים חשש מהקורונה בהסעות התלמידים או בתחבורה הציבורית. כרבע מההורים לילדים שנוסעים באוטובוס או בהסעה מאורגנת אל הגן/בית הספר (24%) מדווחים בסקר כי לא ימשיכו לשלוח את ילדיהם בדרך זו בעקבות הקורונה. 16% מההורים טרם החליטו ו-60% ימשיכו לעשות זאת.

בטיחות הדרך אל מוסד החינוך חשובה וקריטית לצמצום הסכנות שהילדים מתמודדים איתן. כאשר ההורים נתבקשו לתת ציון לבטיחות הדרך כאשר הילד שלהם הולך לבדו אל בית הספר, ההורים העניקו את הציון הנמוך 5.6 (מ-1-10), כאשר 24% סבורים כי כאשר ילדם הולך ללא ליווי מבוגר דרכו אינה בטוחה כלל.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הילדים שלנו הם הדבר היקר לנו מכל ואנחנו שולחים אותם בכל בוקר בתקווה ובאמונה שיגיעו בבטחה אל בית הספר או הגן ויחזרו בריאים ושלמים. בתקופת הקורונה הורים רבים יביאו בעצמם את הילדים אל בית הספר או הגן ועלול להיווצר עומס חריג ומסוכן בשער מוסד החינוך. לשם כך משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב להיערך ולוודא שהרשויות המקומיות דואגות שסביבת בית הספר תהיה בטוחה עבור הילדים, כמו גם הרחובות והכבישים שבאזור. סביבת בית הספר חייבת להיות סטרילית ונטולת מפגעי בטיחות. מעברי החציה צריכים להיות צבועים לכל אורך השנה ולפניהם צריכים להיות פסי האטה שירסנו את מהירות נסיעת כלי הרכב כך שגם אם ילד יתפרץ לכביש ניתן יהיה לעצור ולמנוע את הפגיעה. ילדים תמיד ינהגו כמו ילדים ולכן עלינו לטפל בנקודות התורפה כדי לצמצם את היפגעותם בתואנות דרכים".

כשנשאלו מהי הדרך העיקרית שהילד מגיע אל בית הספר או הגן, מהסקר עולה כי בשל החשש מהסכנות שהילדים נאלצים להתמודד איתם בדרך אל בית הספר, הורים רבים בוחרים להסיע את הילדים ברכב הפרטי או ללוות אותו ברגל:

· 42% (קרוב למחצית) טענו כי הילד יגיע אל בית הספר/גן ברכב הפרטי של אחד ההורים.

· 21% (אחד מכל חמישה) מהילדים יגיעו אל בית הספר/גן ברגל בליווי מבוגר.

· 15% מהילדים יגיעו אל בית הספר /גן לבדם ברגל.

· 9% מהילדים יגיעו אל בית הספר/גן בהסעה מאורגנת.

· 7% מהילדים יגיעו אל בית הספר/גן באוטובוס.

· 3% מהילדים יגיעו אל בית הספר/גן ברגל בליווי אח גדול.

· 2% יגיעו ברכב של התלמיד.

· 1% יגיעו בצורה אחרת.

נתונים מעניינים נוספים:

· אופן ההגעה העיקרי של ילדים בגילאי גן (4-5) הוא ברכב או ברגל עם הורה / מבוגר.

· ילדים בגילאים 6-12 מגיעים בעיקר ברגל או ברכב עם הורה / מבוגר.

· ילדים בגילאי 13-18 מגיעים בעיקר ברגל לבד או באוטובוס.

ציון נמוך גם בהסעות התלמידים:

על פי הסקר, כשנשאלו ההורים על מידת הבטיחות בהסעות התלמידים הפרטיות, גם אם ילדם לא נוסע בהסעות, ההורים העניקו את הציון 6.2 למידת הבטיחות בהסעות.

15% מההורים מודים: אנחנו מתעסקים בנייד כאשר מסיעים את הילד אל בית הספר

מהסקר עולה תמונה עגומה אודות חוסר המודעות וההבנה בקרב ההורים כי ההתעסקות בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה היא פעולה מסוכנת. 15% מההורים הודו שהם עושים שימוש בטלפון הסלולארי כאשר הם לוקחים את הילדים אל בית הספר/גן. 36% מתוך אותם הורים אף טענו כי הם עושים זאת כמעט בכל נסיעה. 59% טענו כי הילדים לא מעירים להם על כך.

10 טיפים להגעה בטוחה אל בית הספר ובחזרה- אור ירוק:

· הורים, תרגלו עם הילדים לפני תחילת הלימודים, את ההליכה במסלול הבטוח ביותר אל בית הספר, לאו דווקא הקצר.

· בוחרים מסלול שיש לאורכו מדרכות או שבילי הליכה, גם אם הוא ארוך יותר.

· מספר הכבישים שיש לחצות לאורך המסלול צריך להיות מינימאלי.

· להימנע ככל האפשר מהליכה בכבישים סואנים ומכבישים ראשיים.

· ילד עד גיל 9 לא חוצה כביש לבד.

· ילדים, הניחו את הטלפון הנייד בתיק כדי להימנע מהסחי דעת.

· לא חוצים בין כלי רכב חונים אלא רק במעברי חציה ותמיד עדיף שיהיו מרומזרים.

· מגיעים עם אופניים או אופניים חשמליים? רק מעל גיל 16 ורק עם קסדה רכוסה היטב ומגנים וללא אוזניות באוזניים.

· מהרכב יורדים רק מהצד של המדרכה.

· לא נוסעים לפני שכולם חגורים בחגורת בטיחות.



המחקר בוצע במהלך חודש אוגוסט 2020 באמצעות סקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 515 הורים לילדים בגילאי 4-18 בפיזור ארצי ומייצג. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4%.

bottom of page