top of page

איך משיגים יעד שלילי? - טור דעה מאת ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים שם לו למטרה להגדיל את מספר ההרוגים מתאונות דרכים בשנת 2019. אתם קוראים נכון, המשרד שאחראי על החיים שלנו בכביש הציב לעצמו יעד שבשנת 2019 מספר ההרוגים מתאונות דרכים יגדל מ-5.2 הרוגים למיליארד קילומטר נסועה ל-5.5 הרוגים למיליארד קילומטר נסועה.


פקידי משרד התחבורה מוסיפים למעשה חטא על פשע. הפשע הוא משחק ושינוי היעדים שנקבעו והוצגו לראש הממשלה נתניהו והשר לבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ ב-31 במרץ 2015 על ידי ד"ר יעקב שיינין יושב ראש הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לשעבר. היעד שהוצג קבע כי בכל שנה ירד מספר ההרוגים מתאונות דרכים בשיעור ממוצע של 7.5% וכי בשנת 2020 ישראל תהיה בין חמשת המדינות הבטחות בעולם עם לא יותר מ-200 הרוגים מתאונות דרכים.


החטא שנוסף הוא שגם אחרי ששינו את היעדים, כי כמובן לא הצליחו לעמוד בהם, מציבים פתאום רף של עליה בהרוגים מתאונות דרכים. איזה מסר מעביר שר התחבורה והבטיחות בדרכים לעובדי משרדו הכפופים אליו והמבצעים את המדיניות שהוא מתווה? האם כדי לעמוד ביעד הוא דורש מזרועות הביצוע של המשרד לעבוד פחות? האם בעולם האמיתי שמעתם על חברה שמציבה לעצמה יעד להפסיד כסף בשנה הבאה? ככה נראית המלחמה בתאונות הדרכים בישראל – הולכים לאחור במקום לצעוד קדימה ולהציל חיים.


במשרד התחבורה שכחו כנראה שהם גם אחראים על הבטיחות בדרכים. כאשר בוחנים את שאר היעדים שהמשרד הציב לעצמו בתחום התחבורה דווקא רואים כי הם מבקשים להגדיל את מספר הנוסעים בטיסות פנימיות ובינלאומיות ב-10% או להגדיל את מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית ב-4%. מדוע כשמדובר בהצלת חיי אדם, ערך עליון שאין שני לו, במשרד התחבורה מזלזלים ונותנים לעצמם פטור מעבודה קשה?


בשנת 2018 נהרגו 318 בני אדם בתאונות דרכים, ירידה של 46 בני אדם בהשוואה למספר ההרוגים בשנת 2017. במקום להמשיך את המגמה, להגדיל את התקציבים, לשפר את התשתית והכבישים האדומים במטרה להעמיק את המגמה המבורכת, מישהו שם במשרד התחבורה החליט כי אין צורך להציב יעדים מאתגרים בתחום הבטיחות בדרכים ולאחר שנה חיובית אפשר לנוח.


נהגי ישראל המושמצים הוכיחו כי המאבק בקטל הדרכים אפשרי ולכן יש להמשיך ולחתור להמשך צמצום ההרוגים ולמניעה של משפחות נוספות מהצטרפות למשפחת השכול.


המאבק בתאונות הדרכים הוא מאבק יומיומי קשה ושוחק, אך אין זכות גדולה מלהציל חיים ולכן חייבים להעלותו לדרגה הגבוהה ביותר. במשנה, במסכת סנהדרין נאמר: "לפיכך נברא אדם יחידי בעולם, ללמד שכל המאבד נפש אחת, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא; וכל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא".


היעד המביש שמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים הציב לעצמו, לעצמנו, מקפל בתוכו את הכישלון של ישראל בתחום הבטיחות בדרכים. לא במקרה אנחנו אחת המדינות הגרועות מבין מדינות אירופה בשיפור מספר ההרוגים מתאונות דרכים בשנים האחרונות, ולכן ראש הממשלה חייב לדרוש מהמשרד לבטיחות בדרכים להוביל את המאבק להצלת חיים בכבישים ולהציג יעד מאתגר, שיציב את ישראל כמדינה בטוחה יותר וימנע מעוד משפחות את הסבל הנורא והצער העמוק.


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page