top of page

הכסף למאבק בקורונה נמצא בצמצום תאונות הדרכים– מאמר של ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק שפורסם במעריב

וירוס הקורונה הכה ללא רחם גם בכלכלה הישראלית. מעל מיליון מובטלים נרשמו בשיאו של המשבר. עצמאים שקרסו ושכירים שאיבדו את מקום עבודתם הם עדות לכך שכולנו צועדים למציאות כלכלית קשה בתקופה הקרובה. במשרד האוצר שוברים את הראש מאיפה להביא את הכסף ובעיקר איפה ניתן לחסוך ולהעביר למי שבאמת צריך.

הסגר הכללי ומיעוט נסועת כלי הרכב בכבישים הביאו עימם גם ירידה בהרוגים מתאונות דרכים שנחסכו. הנזק הכלכלי למשק הישראלי בשל הקטל בדרכים נאמד בכל שנה בכ-15 מיליארד שקלים. עלותו של הרוג נאמדת ב-6.83 מיליון שקלים בממוצע. החישוב מורכב מחלוקה ל"אובדן תפוקה ועלויות ישירות", אומדן של צער, כאב וסבל ועלויות נלוות.

הורדת כלי הרכב מהכבישים החל מחודש מרץ תרמה לירידה של יותר כ-20 הרוגים בתאונות דרכים בהשוואה לתאריך המקביל בשנת 2019 –20 בני אדם קיבלו למעשה את חייהם במתנה. מעבר לצער הגדול שנחסך מהמשפחות השכולות, חישוב מהיר מגלה כי המשק הישראלי חסך כ-150 מיליון שקלים. אין עוד הרבה ענפים במשק שיכולים להניב חסכון כלכלי מרשים בזמן קצר כל כך. המסקנה המאוד ברורה היא שמשרד האוצר חייב לעודד את משרדי הממשלה השונים להעמיד את הטיפול במגפת תאונות הדרכים בראש סדר העדיפויות שלהן, כי בראש ובראשונה מדובר כאן בחסכון כלכלי טהור.

ב-31 במרץ 2015, הציג ד"ר יעקב שיינין, יושב ראש הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים דאז, לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה והבטיחות בדרכים לשעבר, ישראל כ"ץ, דין וחשבון על מצב הבטיחות בדרכים בישראל. ד"ר שיינין, כלכלן בהכשרתו והשכלתו, טען כי המדינה אימצה יעד אשר יציב את ישראל בין חמשת המדינות הבטוחות כך שבשנת 2020, סוף השנה הנוכחית, ירד מספר ההרוגים מתאונות דרכים אל מתחת ל-200. הגישה הכלכלית של שיינין נשענת על ההבנה כי תאונות דרכים עולות למשק הישראלי כסף רב, מבוזבז, מיותר, כזה שניתן לחסוך אותו ולהפנותו לתחומים אחרים וחשובים. 355 בני אדם נהרגו בשנת 2019 בתאונות דרכים ואם הממשלה הנוכחית תשים את הצלת חיי האדם בראש סדר העדיפויות ותצליח לעמוד באותו יעד של ירידה אל מתחת ל-200 הרוגים מתאונות דרכים השנה, נוכל לחסוך צער וכאב מכ-150 משפחות שכולות. מעבר לכך, חסכון של 150 הרוגים מתאונות דרכים השנה יחסוך למשק הישראלי, הנמצא בשעת משבר כלכלי חריף, כמיליארד שקלים. בשנה אחת.

משרד האוצר ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להצהיר כבר עכשיו על שנת הבטיחות בדרכים. נקודת הפתיחה לטובתם, לטובתינו. חלקים גדולים מהאוכלוסיות שנמצאות בסיכון גבוה להיפגע בתאונת דרכים – קשישים וילדים מקפידים להישאר זמן רב בבית בהשוואה לשגרת יומם שהייתה טרם פרוץ הקורונה. פתיחת מקומות הבילוי בהגבלות רבות מפחיתה באופן ניכר את תאונות הדרכים בהן מעורבים נהגים צעירים שחזרו מבילוי בסופי השבוע. החופש הגדול, תקופת זמן נפיצה שבה נפגעים הכי הרבה ילדים בתאונות דרכים מבין חודשי השנה, תהיה ככל הנראה במתכונת שונה לחלוטין – לא עוד ילדים מסתובבים ברחובות הערים מחוסרי מעש, אלא ספונים בבתי הספר ובמסגרות חינוכיות אחרות שיגנו עליהם. לכך ניתן להוסיף ירידה וחסכון גם בתחומי תחבורה שונים כמו תאונות דרכים שנגרמות בדרך לעבודה וממנה הביתה (נזק כלכלי של כ-400 מיליון שקלים בכל שנה למשק), ירידה בפגיעתם של הולכי הרגל, רוכבי האופניים ועוד.

פקידי האוצר לא צריכים ללכת רחוק, הכסף מונח כאן, ממש לפניהם. לכן, יש להכריז עוד היום על שנת הבטיחות בדרכים. בצעד זה יוכלו באוצר להחזיר לקופה הריקה הרבה מאוד כסף כדי להעבירו לאותם עצמאים, מובטלים, משפחות קשות יום ואוכלוסיות במעמד סוציואקונומי נמוך שזקוקות לו כל כך. על הדרך הם גם יצילו חיים.

*הכותב מכהן כמנכ"ל עמותת אור ירוק

פוסטים אחרונים

הצג הכול

1 Comment


Yumi Vega
Yumi Vega
Feb 02, 2023

Very easily this site will most likely irrefutably perhaps end up being popular including numerous weblogs individuals, in order to it's persistent content pieces or possibly views. https://j9korea.com/


Like
bottom of page