טור דעה מאת ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: לאחד כוחות כדי להציל את רוכבי האופניים החשמליים

בסיכום שנת 2018 בולטת לרעה מעורבותם של רוכבי האופניים בתאונות דרכים. בקרב רוכבי האופניים הרגילים נרשמה עליה של 33% במספר הרוכבים שקיפחו את חייהם בכבישים ואילו העלייה הגדולה והמשמעותית ביותר היא בקרב רוכבי האופניים החשמליים ההרוגים.


19 רוכבי אופניים חשמליים נהרגו בשנת 2018 לעומת שמונה שנהרגו בשנת 2018, יותר מפי שניים. תחום הבטיחות בדרכים הוא מדע מדויק הנתמך על בסיס נתונים ברורים וכל תזוזה של אחוזים בודדים לכאן או לכאן מחייבת בדיקה והבנה של הסיבות לשינוי. לפיכך, שינוי כה גדול עד כדי למעלה מהכפלה של ערך מסוים חייב להדליק את כל נורות האזהרה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים. נתונים כאלו הם לא פחות ממחדל וכישלון המופנים לכל הגורמים העוסקים ואחראים על הנושא.



האצבע מופנית אל משרד התחבורה כי הוא אחראי מטעם הממשלה על תחום הבטיחות בדרכים אבל ישנם שותפים רבים לכישלון. בסופה של תקופה נדרשים שליחי הציבור לדין וחשבון על מעשיהם בתקופת הכהונה אך הם לא רק נבחנים על מה עשו וכיצד פעלו אלא נבחנים גם על אילו פעולות הם לא עשו.


בניגוד לאמרה המפורסמת הכישלון הזה לא יתום. משטרת ישראל אמנם מנסה לעשות סדר ברחובות הערים והגדילה את מספר הדוחות לרוכבים שלא כחוק בשיעור של 60% בשנת 2018, אך לא כל הגופים נרתמים לצמצום היפגעותם של רוכבי האופניים החשמליים.


מבדיקה שערכנו עולה כי סמכויות האכיפה שניתנו בידי הפקחים העירוניים במטרה לסייע לשוטרים כמעט ואינן מיושמות הלכה למעשה. למעט עירית תל אביב, נמנעות העיריות מלנצל את הסמכויות שניתנו להן במטרה להגן על הולכי הרגל ורוכבי האופניים עצמם. למעשה רובן הגדול של העיריות כלל לא אוכפות את החוקים כשמדובר ברוכבי אופניים חשמליים ואם כבר הן אוכפות אז בצורה מאוד סלקטיבית. מדובר במעילת אמון של ראשי העיריות מהתושבים עצמם. ההליכה על המדרכה הפכה למפחידה בעיקר עבור קשישים וילדים קטנים במקביל להיעדר תשתית המאפשרת רכיבה בטוחה. את המצב הזה ראשי העיריות חייבים לשנות.


כדי למנוע את הרוכב ההרוג הבא חייבים לשלב כוחות בין כל הגורמים האחראיים – המשטרה, העיריות, משרד החינוך, משרד הכלכלה שאחראי על הייבוא והחנויות והכל בהובלת משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. זהו צו השעה המחייב את כולנו להתלכד בנחישות סביב החזרת הסדר למדרכות במקביל לאכיפת חוקי הרכיבה בכביש בין כלי הרכב.

שנת 2019 חייבת להיות שנת המפנה בבטיחות בדרכים, שנה שבה הממשלה החדשה תהיה חייבת להתמקד בבטיחות משתמשי הדרך השונים. יש לחשב מסלול מחדש בכל הקשור לבטיחות רוכבי האופניים, הרי אין סיבה שישראל לא תהפוך למעצמת אופניים. מזג האוויר כאן נח ברוב ימות השנה, אין הרבה ימי גשם ולכן תנאי הרכיבה טובים.


האופניים החשמליים הם כלי תחבורה ירוק ובריא והפופולאריות שלהם ניזונה ממצבה העגום של התחבורה הציבורית. אסור לנו לקבל בהכנעה עוד ילד שנהרג לאחר שנפגע על אופניו ואסור לנו להשלים על מצב בו הליכה על המדרכות הפכה למשימה בלתי אפשרית. כל הגופים האחראים חייבים להירתם למשימה הלאומית מצילת החיים, זו חובתם כלפי האזרחים.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הכסף למאבק בקורונה נמצא בצמצום תאונות הדרכים– מאמר של ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק שפורסם במעריב

וירוס הקורונה הכה ללא רחם גם בכלכלה הישראלית. מעל מיליון מובטלים נרשמו בשיאו של המשבר. עצמאים שקרסו ושכירים שאיבדו את מקום עבודתם הם עדות לכך שכולנו צועדים למציאות כלכלית קשה בתקופה הקרובה. במשרד האוצ

המדינה הפקירה את רוכבי האופנועים - מאמר של ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק שפורסם במעריב

שני רוכבי אופנועים וקטנועים נהרגו בתוך שעות אחדות. השניים הצטרפו לשלושה רוכבים אשר קיפחו את חייהם בשבוע הקודם. מאז החלה הקורונה נרשמה ירידה כמעט בכל האוכלוסיות הנפגעות בתאונות דרכים למעט רוכבי האופנוע

יצירת קשר

מוקד תרומות והסברה  |  1.800.800.910

דוא״ל  |   oryarok@oryarok.org.il

טלפון  |  03.770.77.77  |  03.770.77.70

כתובת  |  השופטים 38 רמת השרון 4703749

© 2017 כל הזכויות שמורות לאור ירוק. לתקנון 
   Proudly created with Wix.com     למדיניות פרטיות

  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • YouTube Social  Icon