top of page

טור דעה מאת ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: לאחד כוחות כדי להציל את רוכבי האופניים החשמליים

בסיכום שנת 2018 בולטת לרעה מעורבותם של רוכבי האופניים בתאונות דרכים. בקרב רוכבי האופניים הרגילים נרשמה עליה של 33% במספר הרוכבים שקיפחו את חייהם בכבישים ואילו העלייה הגדולה והמשמעותית ביותר היא בקרב רוכבי האופניים החשמליים ההרוגים.


19 רוכבי אופניים חשמליים נהרגו בשנת 2018 לעומת שמונה שנהרגו בשנת 2018, יותר מפי שניים. תחום הבטיחות בדרכים הוא מדע מדויק הנתמך על בסיס נתונים ברורים וכל תזוזה של אחוזים בודדים לכאן או לכאן מחייבת בדיקה והבנה של הסיבות לשינוי. לפיכך, שינוי כה גדול עד כדי למעלה מהכפלה של ערך מסוים חייב להדליק את כל נורות האזהרה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים. נתונים כאלו הם לא פחות ממחדל וכישלון המופנים לכל הגורמים העוסקים ואחראים על הנושא.



האצבע מופנית אל משרד התחבורה כי הוא אחראי מטעם הממשלה על תחום הבטיחות בדרכים אבל ישנם שותפים רבים לכישלון. בסופה של תקופה נדרשים שליחי הציבור לדין וחשבון על מעשיהם בתקופת הכהונה אך הם לא רק נבחנים על מה עשו וכיצד פעלו אלא נבחנים גם על אילו פעולות הם לא עשו.


בניגוד לאמרה המפורסמת הכישלון הזה לא יתום. משטרת ישראל אמנם מנסה לעשות סדר ברחובות הערים והגדילה את מספר הדוחות לרוכבים שלא כחוק בשיעור של 60% בשנת 2018, אך לא כל הגופים נרתמים לצמצום היפגעותם של רוכבי האופניים החשמליים.


מבדיקה שערכנו עולה כי סמכויות האכיפה שניתנו בידי הפקחים העירוניים במטרה לסייע לשוטרים כמעט ואינן מיושמות הלכה למעשה. למעט עירית תל אביב, נמנעות העיריות מלנצל את הסמכויות שניתנו להן במטרה להגן על הולכי הרגל ורוכבי האופניים עצמם. למעשה רובן הגדול של העיריות כלל לא אוכפות את החוקים כשמדובר ברוכבי אופניים חשמליים ואם כבר הן אוכפות אז בצורה מאוד סלקטיבית. מדובר במעילת אמון של ראשי העיריות מהתושבים עצמם. ההליכה על המדרכה הפכה למפחידה בעיקר עבור קשישים וילדים קטנים במקביל להיעדר תשתית המאפשרת רכיבה בטוחה. את המצב הזה ראשי העיריות חייבים לשנות.


כדי למנוע את הרוכב ההרוג הבא חייבים לשלב כוחות בין כל הגורמים האחראיים – המשטרה, העיריות, משרד החינוך, משרד הכלכלה שאחראי על הייבוא והחנויות והכל בהובלת משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. זהו צו השעה המחייב את כולנו להתלכד בנחישות סביב החזרת הסדר למדרכות במקביל לאכיפת חוקי הרכיבה בכביש בין כלי הרכב.

שנת 2019 חייבת להיות שנת המפנה בבטיחות בדרכים, שנה שבה הממשלה החדשה תהיה חייבת להתמקד בבטיחות משתמשי הדרך השונים. יש לחשב מסלול מחדש בכל הקשור לבטיחות רוכבי האופניים, הרי אין סיבה שישראל לא תהפוך למעצמת אופניים. מזג האוויר כאן נח ברוב ימות השנה, אין הרבה ימי גשם ולכן תנאי הרכיבה טובים.


האופניים החשמליים הם כלי תחבורה ירוק ובריא והפופולאריות שלהם ניזונה ממצבה העגום של התחבורה הציבורית. אסור לנו לקבל בהכנעה עוד ילד שנהרג לאחר שנפגע על אופניו ואסור לנו להשלים על מצב בו הליכה על המדרכות הפכה למשימה בלתי אפשרית. כל הגופים האחראים חייבים להירתם למשימה הלאומית מצילת החיים, זו חובתם כלפי האזרחים.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

1件のコメント


Yumi Vega
Yumi Vega
2023年2月02日

Took me time to read all the comments, but I really enjoyed the article. It proved to be Very helpful to me and I am sure to all the commenters here! It’s always nice when you can not only be informed, but also entertained! Visit us too! https://j9korea.com/

いいね!
bottom of page