top of page

להציל את הילדים ממוות מיותר בחופש הגדול -מאמר מאת ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק

מעבר לשמחה, למילוי המצברים וצבירת החוויות, החופש הגדול הוא תקופה שבה הסכנה של הילדים להיות מעורבים בתאונות דרכים הולכת וגוברת. מדוח מיוחד שהכנו באור ירוק עולה כי בעשור האחרון נהרגו 49 ילדים (0-14) בתאונות דרכים בחופש הגדול (יולי ואוגוסט). מהנתונים עולה עוד כי בעשור האחרון נפגעו מעל 6,000 ילדים בתאונות דרכים רק בחופש הגדול. רוב הילדים נהרגו כהולכי רגל, חודש אוגוסט הוא החודש האדום ושעות אחר הצהריים מהוות את השעות הקשות והמסוכנות להיפגעות ילדים בתאונות דרכים בחופש הגדול.


הזירה איפוא מאוד ברורה וכאשר מבינים את שורש הבעיה ניתן גם לטפל בה באופן מדויק ואפקטיבי. החופש הגדול מהווה נקודת זמן קריטית שבה הסכנה של ילדים למעורבות בתאונות דרכים הולכת וגדלה. הם משוטטים ברחובות לעיתים ללא מעש וללא מסגרת שמגוננת עליהם במשך רוב שעות היום. לכך ניתן להוסיף את מזג האוויר החם, החשיכה שיורדת מאוחר והנה מתכון לסיכון מוגבר של ילד להיפגע בתאונת דרכים.


בשנים האחרונות פרצו לחיינו האופניים החשמליים והקורקינטים הממונעים ואיתם גם עלתה היפגעותם של הילדים. למרות שרכיבה על גבי אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים אסורה מתחת לגיל 16 עדיין ילדים רבים עושים זאת. מדוח שהכינה ד"ר מאיה סימן-טוב ממכון גרטנר עולה כי אחד מכל ארבעה רוכבים מאושפזים הוא צעיר מתחת לגיל 16. על פי נתונים 181 ילדים ובני נוער מתחת לגיל 16 אושפזו בבתי החולים בשנת 2018 לעומת 167 ילדים ובני נוער שאושפזו בשנת 2017 – עליה של 8%. מהדוח עולה תמונה מדאיגה אודות הרגלי חבישת הקסדה של הילדים בעת הרכיבה ויותר מכך על היעדר הבנה ומודעות בקרב הילדים על חשיבות הקסדה. בקרב ילדים ובני נוער (0-15) דווח על אחוז הנמוך ביותר של חבישת קסדה (4.5%), כמו גם אחוז פגיעות הראש הגבוה ביותר (37%) בתאונות אופניים חשמליים.


מדינת ישראל לא יכולה לשבת על הגדר ולקבל נתונים קשים כל כך בשיוויון נפש. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לרכז יחדיו את כל גורמי הבטיחות, לאחד כוחות כדי לצמצם את מספר הילדים שנפגעים בתאונות דרכים בחופש הגדול בפרט ולאורך השנה בכלל.


חייבים להגביר את המודעות בקרב הילדים לסכנות שהכביש מציב בעיקר בחופש הגדול. ההסברה חייבת להיעשות במדיות שהילדים עושים בהם שימוש ולא בערוצי התקשורת המסורתיים, מקומות שהילדים מדירים את רגליהם משם. יש לדרוש בתוקף מראשי הערים להתקין פסי האטה ליד כל מוסדות החינוך בעיר, הפארקים, הגנים הציבוריים והמתנס"ם וזאת במטרה לרסן את מהירות נסיעת כלי הרכב ובכך להפחית את הסיכון של פגיעה בהולך רגל.


יש להגביר את הפיקוח הבטיחותי על הסעות הילדים באוטובוסים במהלך הקייטנות. ידוע שכבישי הצפון והדרום עמוסים במהלך חודשי הקיץ במשפחות רבות שיוצאות לטייל ולנפוש, חלקן ייסעו בכבישים האדומים והמסוכנים בישראל. באותם כבישים יש להגביר את הנוכחות והנראות המשטרתית כדי לייצר אווירה מונעת תאונות ועבירות.

מדינת ישראל צריכה להגדיר לעצמה את צמצום הילדים שנפגעים בתאונות דרכים כמשימה לאומית ובהתאם לכך לפעול. תאונות דרכים הן לא גורל משמים ובעבודה נכונה וסדורה ניתן לנצח במאבק הזה כדי שכל הילדים יתחילו את שנת הלימודים הבאה בריאים ושלמים.


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page