top of page

משימת חייו של השר לבטיחות בדרכים הבא -מאמר מאת ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק

הכוורת שתוביל את מדינת ישראל בשנים הבאות תושלם בחודשים הקרובים. אחד מהמשרדים בעלי התקציב הגבוה ביותר הוא משרד התחבורה והבטיחות בדרכים אשר תקציבו נאמד במעל 15 מיליארד שקלים בכל שנה. אל המשרד החשוב הזה עומד להיכנס שר חדש או שמא השר הנוכחי ימשיך לכהן בו, אך לכולם ברור כי אתגרים רבים יונחו על כתפיו של שליח הציבור הנושא במשרה.


על שולחנו של שר התחבורה והבטיחות בדרכים הבא יונחו נושאים כבדי משקל כמו שיפור נמלי האוויר והים של ישראל, צמצום עומסי התנועה הבלתי נסבלים הגורמים לנזק כלכלי של כ-15 מיליארד שקלים בכל שנה ועוד שלל נושאים המציבים את ישראל בשורה אחת יחד עם מדינות העולם השלישי. לצד זאת האתגר הראשון במעלה והחשוב מכל הוא לצמצם את תאונות הדרכים ולהציל חיים - פשוטו כמשמעו. אין ערך נשגב וגדול כמו הצלת חיים ולכן אדם הנושא באחריות לחיי מיליוני בני אדם חייב לראות את תפקידו כזכות ולא כחובה. השר הנכנס יתמודד עם מציאות עגומה שבה מדינת ישראל ניצבת בתחתית מדינות אירופה בשיפור מספר ההרוגים מתאונות דרכים. דוח של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) חושף כי בבחינת שיפור מספר ההרוגים בתאונות דרכים משנת 2010 ניצבת ישראל במקום ה-28 מתוך 32 מדינות האיחוד, למעשה רק ארבע מדינות הציגו נתונים גרועים יותר מישראל. מהמקום הזה אפשר וחייבים רק להשתפר ולכן עליו להיות ממוקד ולעסוק תחילה בנושאים הבוערים.


השר חייב להתמקד בטיפול והגנה על אוכלוסיות הנמצאות בסיכון גבוה להיפגע בתאונות דרכים – ילדים, קשישים והולכי הרגל ובמקביל לשים את יהבו על החברה הערבית הנהרגת בשיעור של 50% יותר מאשר חלקה באוכלוסייה. לעזרתו של השר הנכנס עומדות תכניות ברורות וידועות, הוא לא צריך להמציא כלום ולמעשה כבר עשו עבורו את העבודה. רק ליישם.


במקביל עליו להגיע לשורש הבעיה בתחום הרכב הכבד האחראי על כשליש מהרוגי תאונות הדרכים. הענף סובל מהזנחה רבת שנים אשר גררה אותו למחסור חמור של אלפי נהגי משאיות ואוטובוסים. אל ישחית את זמנו השר החדש כי ברור וידוע שיש לשפר את תנאי העסקתם של הנהגים כדי לגייס כוח עבודה איכותי, ובעיקר לחייב כל רכב כבד בטכוגרף דיגיטאלי (כנהוג במדינות מערביות כבר משנת 2006) המונע נהיגה מעבר לשעות הקבועות בחוק. מצב בו נהג נמצא על הכביש 17-18 שעות ביום, עם רכב לא תקין, במשקל עודף זוהי מציאות יומיומית אשר גורמת לאבדן חיי אדם רבים.


השר יהיה חייב לצמצם את הפער בין ישראל והמדינות המערביות בכל הקשור לבטיחות הרכב. מדינת הסטארט אפ מכנים את ישראל אך בחינת מצב כלי הרכב הבטיחותיים מראה כי גם בתחום הזה ישראל משתרכת מאחור. עליו ליישר קו עם המדינות המתקדמות בעולם, לחייב הימצאות מערכות בטיחות אקטיביות שמפצות על טעויות הנהג ובד בבד להחליט כי כלי רכב לא בטיחותי, כזה שבשעת חירום יהפוך למלכודת מוות עבור נוסעיו, פשוט לא יעלה על כבישי ישראל.


השר חייב לתבוע מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים למלא את תפקידה כפי שהחוק מחייב אותה. עליו לשקם אותה ולוודא כי עשרות מיליוני השקלים - כסף ציבורי – לא מבוזבזים על פרסומות בלבד אלא יוקדשו למחקר, לגיבוש תכניות אסטרטגיות, להובלת חקיקה מתאימה ולפעולות של ממש אשר יתרמו לבטיחות בדרכים.

הגיע העת לסיים עם המחדל שגורם בכל שנה ליותר מ-300 בני אדם לאבד את חייהם, מוות טראגי מיותר הקורע משפחות שלמות. בידיו של השר הבא לבטיחות בדרכים הזכות והיכולת להוביל את כולנו לניצחון.


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page