top of page

סקר אור ירוק – 39% מודים: אנחנו מסמסים בנהיגה. הרוב המוחלט בעד מצלמות אכיפה


89% מהציבור חושב שלקרוא ולכתוב הודעות בטלפון הסלולרי במהלך נהיגה זו פעולה מסוכנת במידה רבה או רבה מאוד, ולמרות זאת 39% מהנהגים מודים שהם עושים זאת, כך עולה מסקר חדש שערכה עמותת אור ירוק באמצעות מכון הסקרים "מאגר מוחות" לרגל שבוע הבטיחות בדרכים.


הסקר מבקש לבחון את שיעור הנהגים בישראל אשר מדברים וקוראים/שולחים הודעות SMS בזמן נהיגה, גולשים באינטרנט וברשתות החברתיות ואת תפיסת הסיכון הכרוכה בפעילויות אלה. מהסקר עולה תמונה עגומה המצביעה כי הקמפיינים לא אפקטיביים ולמרות שהמודעות לסכנות בקרב הציבור גבוהה, רבים עדיין עושים שימוש בטלפון הסלולרי בזמן נהיגה.


מעבר ל-39% מהציבור שקורא וכותב הודעות במהלך הנהיגה ניתן לראות כי 33% מהנהגים הודו כי הם מדברים בטלפון הסלולרי בזמן נהיגה ללא דיבורית ו-82% הודו שהם מדברים בטלפון הסלולרי בזמן נהיגה עם אזניה או דיבורית. נתון מדאיג נוסף שעולה מהסקר הוא ש-13% מהנשאלים הודו שהם גולשים ברשתות החברתיות (פייסבוק, אינסטגרם, טיק טוק וכו') בזמן נהיגה.


תפיסת הסכנות ברורה מאוד:

· 89% חושבים שזה מסוכן במידה רבה או רבה מאוד לגלוש באינטרנט וברשתות החברתיות במהלך נהיגה.

· 89% חושבים שזה מסוכן במידה רבה או רבה מאוד לקרוא ולכתוב הודעות במהלך הנהיגה.

· 80% טוענים כי זה מסוכן במידה רבה או רבה מאוד לדבר בטלפון הסלולרי במהלך נהיגה.

· 23% מהנהגים חושבים שלדבר בטלפון במהלך נהיגה עם דיבורית או אוזניה היא גם פעולה מסוכנת במידה רבה או רבה מאוד.


ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "היסח דעת בנהיגה היא אחת מעבירות התנועה הקשות שיש כאשר הרכב למעשה נוסע ללא נהג. רוב מוחלט של הציבור מודע לסכנות אך לא חושש להיתפס על ידי המשטרה וממשיך לסכן את כולנו בכל יום. למשטרה חסרות 200 ניידות וחסרים מאות שוטרים וזו התוצאה. מדינת ישראל חייבת להקשיח את המלחמה בנהגים המסמסים או באלה שגולשים במהלך הנהיגה. הדרך לעשות זאת היא באמצעות נוכחות מוגברת יותר של שוטרים וניידות בכבישים. לכן יש להוסיף עוד ניידות ועוד שוטרים כדי ליצור הרתעה אשר תמנע מנהגים לעשות שימוש בטלפון בזמן נהיגה. אין תחליף לנוכחות משטרתית בכבישים כדי לצמצם את תאונות הדרכים ולהציל חיים".


מישהו ראה את מצלמות האכיפה?

במשטרת ישראל התגאו בהצבת מצלמות אכיפה בצידי הדרכים כנגד הנהגים המסמסים אבל לאחרונה מצלמות אלה כמעט ולא נראות בכבישים. 57% מהנשאלים לא נתקלו באותן מצלמות אכיפה בחודש האחרון. 26% טענו כי ראו את המצלמות ו-17% לא ידעו.


80% בעד מצלמות אכיפה כנגד נהגים מסמסים

כאשר נשאלו האם יש להשתמש במצלמות לאכיפת עבירות בריונות ושימוש אסור בטלפון נייד בנהיגה, רוב מוחלט מהציבור, 80% היו בעד ורק 10% התנגדו לשימוש במצלמות אכיפה. 10% לא יודעים.


35% רוצים להגדיל את הקנס

35% מהנשאלים מביעים רצון להגדיל את הקנס בגין קריאה ושליחת הודעות בזמן נהיגה (16% אף דרשו קנס מעל 3,000 שקלים).

29% סבורים שיש להשאיר את הקנס ( 1,000 שקלים) בגין שימוש בהודעות (SMS) בנהיגה על כנו.

11% מאמינים כי יש להפחיתו אל מתחת ל-1,000 השקלים.

15% מבקשים להשית שלילת רישיון לנהג שנתפס מסמס בזמן נהיגה.


המחקר בוצע באמצע חודש אוקטובר 2021 באמצעות סקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 504 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל.

· טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4%.


1 Comment


Yumi Vega
Yumi Vega
Feb 04, 2023

Took me time to read all the comments, but I really enjoyed the article. It proved to be Very helpful to me and I am sure to all the commenters here! It’s always nice when you can not only be informed, but also entertained! Visit us too! https://j9korea.com/

Like
bottom of page