top of page

סקר אור ירוק – 42% מודים: אנחנו מסמסים בנהיגה

89% מהציבור חושב שלקרוא ולכתוב הודעות בטלפון הסלולארי במהלך נהיגה זו פעולה מסוכנת במידה רבה או רבה מאוד, ולמרות זאת 42% מהנהגים (כמעט אחד מכל שניים) מודים שהם עושים זאת, כך עולה מסקר חדש שערכה עמותת אור ירוק באמצעות מכון הסקרים "מאגר מוחות". הסקר מתפרסם לרגל שבוע הבטיחות בדרכים שחל בין ה-17 בנובמבר ועד ה-22 בנובמבר ועומד השנה בסימן היסח הדעת בנהיגה.


הסקר מבקש לבחון את שיעור הנהגים בישראל אשר מדברים וקוראים / שולחים הודעות SMS בזמן נהיגה, ואת תפיסת הסיכון הכרוכה בפעולות אלה. מהסקר עולה תמונה עגומה המצביעה כי הקמפיינים לא אפקטיביים מאחר ולאורך השנים האחרונות לא חל שינוי במספר הנהגים שמודים שהם עושים שימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה - כמעט אחד מכל שני נהגים. מעבר ל-42% מהציבור שקורא וכותב הודעות במהלך הנהיגה ניתן לראות כי 36% מהנהגים הודו כי הם מדברים בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה ללא דיבורית ו-84% הודו שהם מדברים בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה עם אזניה או דיבורית.


תפיסת הסכנות ברורה מאוד:

· 89% חושבים שזה מסוכן במידה רבה או רבה מאוד לגלוש באינטרנט וברשתות החברתיות במהלך נהיגה.

· 89% חושבים שזה מסוכן במידה רבה או רבה מאוד לקרוא ולכתוב הודעות במהלך הנהיגה.

· 83% טוענים כי זה מסוכן במידה רבה או רבה מאוד לדבר בטלפון הסלולארי במהלך נהיגה.

· 23% מהנהגים חושבים שלדבר בטלפון במהלך נהיגה עם דיבורית או אוזניה היא גם פעולה מסוכנת במידה רבה או רבה מאוד.


ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מדינת ישראל נכשלת שנה אחר שנה בצמצום השימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה וזאת למרות שרוב מוחלט של הציבור מבין שמדובר במעשה מסוכן. המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים לוקחות את המלחמה בשימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה ברצינות, מחזקות את האכיפה, מחמירות את הענישה ובמקביל פונות למציאת פתרונות טכנולוגיים. ובישראל, אין באמת מידע מהו היקף התופעה של היסח הדעת בנהיגה, כמה תאונות מתרחשות בכל שנה בגלל שימוש בטלפון הסלולארי ובכלל מהי התרומה השלילית לתאונות הדרכים. המציאות העגומה היא שמעבר לאכיפה משטרתית חלקית אין החמרה בענישה או עידוד ושילוב של פתרונות טכנולוגיים. אם במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חושבים שמדובר בתופעה הכי מסוכנת בעולם הבטיחות בדרכים עליהם להכריז מלחמת חורמה בנהגים המסמסים ולהעלות את הנושא לראש סדר העדיפויות שלהם".


76% מפחדים מהמשטרה

כשנשאלו האם הכרזת המשטרה על הגברת האכיפה בכל הקשור לשימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה גורמת לחשש יתר בקרב הנשאלים, 76% טענו כי הם חוששים יותר להשתמש בסלולארי בזמן נהיגה כתוצאה מהגברת האכיפה.


32% רוצים להגדיל את הקנס

35% מהנשאלים מביעים רצון להשאיר את הקנס ( 1,000 שקלים) בגין שימוש בהודעות (SMS) בנהיגה על כנו, 32% ביקשו להחמיר בענישה להעלות את הקנס (12% אף דרשו קנס מעל 3,000 שקלים), 15% מאמינים כי יש להפחיתו ו-7% מבקשים להשית שלילת רישיון לנהג שנתפס מסמס בזמן נהיגה.


מהסקר עולה עוד כי:

· נשים תופסות את השיחה בטלפון (בלי דיבורית / אוזנייה) כיותר מסוכנת מאשר גברים (87% מהנשים לעומת 78% מהגברים חושבים שדיבור ללא אוזנייה מסוכן במידה רבה או רבה מאוד).

· גילאי 18-34 משוחחים הכי הרבה בנייד ללא אוזנייה או דיבורית (44%), יותר מגילאי 35-54 (34%) והכי פחות גילאי 55 ומעלה (20%).

· גילאי 18-34 קוראים או כותבים הודעות בזמן נהיגה הכי הרבה (53%), יותר מגילאי 35-54 (42%) והכי פחות גילאי 55 ומעלה (16%).


המחקר בוצע בחודש יוני 2019 באמצעות סקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 504 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4%.

bottom of page