מי מאתנו לא נתקל בנהג שקילל, איים, חתך, סנוור או סתם נצמד לרכב באופן מסוכן? סקר חדש (מאי 2021) של עמותת "אור ירוק" באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות", חושף כי אחד מכל חמישה נהגים (21%) חש פגיעה בתחושת הביטחון בכביש לאחר הקורונה. מהסקר עולה כי 69% לא הרגישו כל שינוי בכביש ו-10% כי תחושת הביטחון שלהם עלתה.
הסקר נועד לבחון את שיעור האנשים המדווחים כי הם נתקלים בתופעות שונות של זעם ותוקפנות מצד נהגים בכבישי ישראל:
· 92% דיווחו כי ראו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה כלי רכב שחותך רכבים אחרים או נצמד אליהם, 40% דיווחו כי נתקלו בתופעה מעל שש פעמים.
· 91% דיווחו כי ראו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה כלי רכב שצפר בכוונה ובאגרסיביות, 30% נתקלו בתופעה מעל שש פעמים.
· 81% דיווחו כי נתקלו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה ברכב שסנוור כלי רכב אחרים, 22% נתקלו בתופעה מעל שש פעמים.
· 73% דיווחו כי נתקלו באלימות מילולית (קללות) ותנועות מאיימות לפחות פעם אחת בשנה האחרונה, 11% נתקלו בתופעה מעל שש פעמים.
· 36% דיווחו כי נתקלו לפחות פעם אחת בקטטה בכביש בשנה האחרונה, 2% נתקלו בתופעה מעל שש פעמים.
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הכביש הפך למקום לא בטוח והנהגים לא חוששים להתנהג כך כאשר הם כמעט ולא רואים משטרה בכביש. בנוסף, עומסי התנועה והפקקים הגדולים גורמים לעליה בסף העצבים של הנהגים שבאה לידי ביטוי בעליה באלימות בכביש ובתחושת חוסר הביטחון של הנהגים. את המצב הזה חייבים לשנות באמצעות תוספת של שוטרים וניידות שכל כך חסרים בכבישים. אין תחליף לנוכחות משטרתית מרתיעה בכבישים כדי לצמצם את עבירות התנועה מסכנות החיים. חיזוק ההרתעה בכבישים ישפיע גם על חיזוק תחושת הביטחון של האזרחים מחוץ לכביש ויתרום גם למאבק בתאונות הדרכים וגם למאבק באלימות. אנשים מתנהגים בכביש כפי שהם מתנהגים גם בחייהם הפרטיים ולכן אם נצליח להפוך את הכביש למקום בטוח יותר, כך יהיה בתחומי החיים שמחוץ לכביש".
פיוז קצר? הסיכון שלכם להיות מעורבים בתאונת דרכים כפול
מחקרים בעולם הראו קשר ישיר בין התנהגות אלימה להגדלת הסיכון למעורבות בתאונות דרכים.
נהגים החשים כעס, מדווחים על מעשים פזיזים ומסוכנים בכביש כמו אי-שמירת מרחק, מהירות מופרזת ונהיגה פחות יציבה באופן כללי. נהגים אלו יהיו מעורבים בתאונות דרכים בשיעור כפול (!) מנהגים שאינם חשים כעס בזמן נהיגה.
מחקר אמריקאי אחר מעריך כי הכעס והאגרסיביות משחקים תפקידים ראשיים ביותר ממחצית מתאונות הדרכים הקטלניות ביותר באמריקה.
מחקר של מכון המחקר ההולנדי לבטיחות בדרכים SWOV, בדק ומצא כי קיים קשר חזק בין כעס לבין התנהגות אגרסיבית ותוקפנית על הכביש. הכוונה היא להתנהגות שעשויה לגרום נזק פיזי או נפשי למשתמש והתנהגות המכילה אלימות וחריגה מכללי מוסר.
ישנן מספר סיבות להתנהגות אגרסיבית בכביש: נהגים רבים נמצאים על הכביש בזמן שמלווה אותם תחושת כעס ועצבנות ממקרים שקורים לפני הנהיגה או במהלכה. רגשות אלו מסכנים את הנהג על הכביש והופכים אותו לאגרסיבי ואימפולסיבי יותר.
סיבה נוספת לסכנה היא תנאי הדרך. מצבים שכיחים כוללים פקקי תנועה, עיכובים באור אדום ועבירות המבוצעות על ידי אחרים הגורמות לעיכוב בתנועה. כל אלו ואחרים גורמים לנהג להרגיש עצבנות, כעס וזעם, המעלים את סיכוייו להיות מעורב בתאונת דרכים באופן משמעותי.
כיצד ניתן למנוע מהכעס מלהשפיע על ההתנהגות בכביש?
דרך אחת היא באמצעות חינוך. חשוב להבין שקשה למנוע מאנשים לחוות רגשות, אולם, מידע וקורסים בנושא שליטה על הכעס יכולים לסייע בשינוי הדרך שבה כעס בא לידי ביטוי בדרכים.
דרך נוספת קשורה לתשתיות המדינה. אין ספק כי רבים מהנהגים מרגישים כעס וצורך להתנהגות אימפולסיבית כשהם נתקלים בפקקי תנועה למשל. ברור כי הפחתת פקקי התנועה, קיצור זמני ההמתנה לאור אדום ומידע לנהגים לגבי עיכובים בדרך יכולים לעזור בהפחתת הרגשות הקיצוניים. גם האכיפה חשובה בהתמודדות עם מצבים קיצוניים של תוקפנות הנהגים.
המחקר בוצע בתחילת חודש מאי 2021 באמצעות סקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 502 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, מתוכם 441 יהודים ו-97 ערבים, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל.
טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4%.
Took me time to read all the comments, but I really enjoyed the article. It proved to be Very helpful to me and I am sure to all the commenters here! It’s always nice when you can not only be informed, but also entertained! Visit us too! https://j9korea.com/