top of page

תצפית אור ירוק: כל נהג שלישי עסוק במשהו אחר מלבד אחיזה בהגה

התופעה הבא המוכרת לכולנו. ביד אחת ההגה ואילו היד שניה אוחזת במשהו אחר – כוס קפה, מכונת גילוח, טלפון סלולארי או סיגריה. 37% מציבור הנהגים נצפה מבצע פעולה נוספת מלבד נהיגה (אחד מכל שלושה נהגים), כך עולה מתצפית חדשה שביצעו חברי 'קבוצות הנוער של עמותת "אור ירוק" לכבוד שניאור חשין' ומלגאי תכנית המלגות IMPACT של FIDF בשיתוף בנק דיסקונט. נוסף על התצפית שביצעו, המתנדבים פעלו גם להגברת המודעות בקרב הציבור והסבירו להם על הסכנות העולות מהיסח דעת במהלך חציית הכביש וברכיבה על גבי אופניים חשמליים. במהלך הפעילות חולקו אלפי צמידי סיליקון עם מסרי בטיחות בדרכים.


במהלך הבדיקה נצפו 6,408 נהגים, ב-100 רשויות ברחבי הארץ. הבדיקה נערכה באזור צמתים ופינות רחובות, כאשר הרכב חוצה את הצומת בנסיעה או נמצא במצב סטטי (רמזור אדום או מתכוון לחצות את הצומת).


מה עושים הנהגים במהלך נהיגה:

· 10% החזיקו את הטלפון ביד/גלשו או קראו הודעות.

· 10% נצפו מתעסקים עם נוסעים או חפצים במושב האחורי.

· 9% נצפו עסוקים בגילוח/איפור במהלך הנהיגה.

· 8% נצפו אוכלים/קוראים עיתון או מסמך במהלך הנהיגה.


ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נהיגה בהיסח דעת היא אחד הגורמים המרכזיים לתאונות דרכים. תוצאות התצפית מראות כי הנהגים לא מבינים עד כמה כל פעולה שהם עושים ברכב מלבד נהיגה מגבירה את הסכנה שלהם להיות מעורבים בתאונת דרכים. לכן, במשרד התחבורה חייבים להגביר את המודעות לסכנות שבנהיגה בהיסח דעת ובמקביל, במשטרה חייבים להגדיל את מספר ניידות התנועה כדי ליצור בכבישים אווירה שתמנע עבירות תנועה מסכנות חיים. אם הנהגים ידעו שיש סיכוי שהמשטרה תתפוס אותם הם לא יסכנו את החיים של כולנו בכביש".


מכון המחקר ההולנדי SWOV, המקיים שיתוף פעולה עם "מכון רן נאור לקידום חקר בטיחות בדרכים", גוף המחקר של עמותת אור ירוק, פרסם דוח העוסק בהיסח דעת במהלך נהיגה ומציג כמה כל פעולה שאנחנו עושים ברכב, מלבד הנהיגה, מגדילה את הסיכון לתאונת דרכים.


1. קריאה וכתיבה (כולל טאבלט) - הסיכון לתאונה גדל פי 9.9

2. לקיחת חפצים (לדוגמה חפץ מתא הכפפות) - הסיכון לתאונה גדל פי 9.1

3. הפניית מבט לעצמים שמחוץ לרכב (לדוגמא שלטים) - הסיכון לתאונה גדל פי 7.1

4. פעולות הקשורות לטלפון הנייד - הסיכון לתאונה גדל פי 3.6

5. אכילה / שתייה - הסיכון לתאונה גדל פי 1.8

6. איפור / גילוח וכו' - הסיכון לתאונה גדל פי 1.4

7. שיחה עם נוסעים - הסיכון לתאונה גדל פי 1.4



bottom of page