ביום רביעי 6.11.24 נערך אירוע בטיחות בדרכים בחברה הערבית בשיתוף ח"כ אחמד טיבי ואור ירוק
ח"כ אחמד טיבי פתח את הכנס ובירך את עמותת אור ירוק, ויניב יעקב, מנכ"ל העמותה על עבודתם המתמידה בנושא, וגם על היוזמה והשותפות בכנס הבוקר, בפתחו של חודש נובמבר בו מצוין שבוע הבטיחות בדרכים.
"שנת 2024 מסתמנת כשנה הקטלנית ביותר בחברה הערבית בכבישים.
כל הרוג שלישי – מהחברה הערבית. בכל יום, שני פצועים קשה מהחברה הערבית. לחברה הערבית ייצוג יתר בהרוגים ובפצועים, שדורש שינוי וטיפול מהשורש. לצערנו, לא המשטרה ולא הממשלה מתייחסות בכובד ראש לתופעה הזו. תאונות דרכים הן תוצאה של מדיניות ר
שלנית ולא גזירת גורל. יש לעשות הכל למנוע את הטרגדיות הנוראיות האלו.
374 הרוגים מתחילת השנה, המספר הגבוה ביותר משנת 2005. קטסטרופה אמיתית שמחייבת אותנו בכינוס הזה הבוקר."
לסיום, הוסיף ח"כ טיבי "הצפנו שוב את הבעיה, את הנתונים, והנתון הקשה מספר ההרוגים הגבוה ביותר ב20 שנה האחרונות, קיצוצים בתקציבים, היעדר אכיפה וחינוך שקריטיות למניעת האובדן הזה. אנחנו רוצים להבטיח חיים, לשמור על החיים ולמנוע סבל ואובדן מהמשפחות, כמו משפחתה של הילה, ששמענו שאיבדה את ביתה וועד"
עו״ד יניב יעקב מנכ״ל עמותת אור ירוק ״אני מודה לח״כ אחמד טיבי על קיום האירוע החשוב בכנסת. העלאת הנושא לסדר היום הציבורי חשובה מאוד בעיקר בימים אלה. אסור להרפות מהמאבק להציל חיים. הכנס ריכז אנשי מקצוע מגוונים ובכירים שהאירו בזוויות שונות, כל אחד בתחומו, את המאבק להציל חיי אדם. הקריאה שיצאה מהאירוע היא שתאונות הדרכים הן מכת מדינה אשר גורמות צער וכאב למאות משפחות בכל שנה, אך לצד זה ניתן להצליח במאבק הזה. מדינת ישראל חייבת להשקיע כספים ומשאבים לטובת צמצום תאונות הדרכים בחברה הערבית. ברגע שחיי אדם יהיו בראש סדר העדיפויות נוכל להחזיר את ישראל למצב בו תאונות הדרכים נמצאות בירידה קבועה״.
סגן השרה אורי מקלב, משרד התחבורה "הגורם המרכזי לתאונות דרכים זה המהירות ובדבר הזה אנו פועלים בשני צירים במקביל בכדי למגר את התופעה הזו, האחד זה האכיפה, בדבר הזה קיימנו ישיבה בימים האחרונים עם משטרת ישראל ושר המשפטים בכדי להעלות את הנושא הזה ומשטרת ישראל התחייבה לנו כי תפעל ביתר שאת לאכיפה, הדבר השני זה החינוך וגם פה אנחנו מתמקדים בשנה הקרובה לעשות פעולות חינוכיות משמעותיות שיביאו למיגור תאונות הדרכים."
ח״כ עאידה תומא-סלימאן ״המאבק בתאונות דרכים הוא קריטי, במיוחד לנוכח המציאות הקשה והמדממת בחברה הערבית, שבה אנו מתמודדים עם שלוש אסונות קטלניים תאונות דרכים ותאונות עבודה ופשיעה גוברת. הבוקר איבדנו איש חינוך, מנהל בית ספר מבאקה אל-גרביה, שנרצח, ומדובר בכאב מתמשך שפוגע בכולנו. לצערי, מדיניות מפלה והזנחה מתמשכת של תשתיות גורמות לאובדן חיים ומעמידות אותנו בסיכון יום-יומי. ישנה אחריות אישית של כל אחד מאיתנו, אבל נדרשת גם מדיניות שתיקח אחריות על חיי האזרחים. אסור לנו לשכוח את הנושאים הללו, גם בימים קשים, ואני מקווה שלא ניתקל בקיצוצים נוספים בתקציבים החיוניים לכך.״
מר' עלי סלאם, ראש עיריית נצרת, בירת החברה הערבית "הבעיה שלנו היא תקציבים. נצרת היא עיר תיירותית, ואין תיירות אין תקציבים. אין כבישים. אין תשתיות. ואין תקציבים לסדר את התשתיות ולהחזיק את כח האדם שצריך. אני מבקש שיעזור לנו, ויתייחסו לנו כתושבים שמגיע לנו, כמו שמגיע לכל יהודי.
ח"כ בועז טופורובסקי "אם שנה שעברה הייתה שנת שיא, אז השנה היא שיא של השיאים. שנה שעברה היו 361 הרוגים בתאונות דרכים, השנה כבר עברנו את זה עם 374 הרוגים. באופן קונסיסטנטי בחברה הערבית יש 50% יותר הרודים מהגודל היחסי שלהם באוכלוסייה. מתחילת השנה יש 130 הרוגים בחברה הערבית, 70 מתחת לגיל 24, זה אנשים צעירים עם חיים עם ילדים עם נכדים שלא יהיו. אותו דבר הורים שעכשיו צריכים סתם לקבור את ילדיהם בכלל מוות מיותר בכבישים."
מר' יחיא חאג' יחיא, ראש עיריית טייבה
" טייבה כאבה את הריגתו של יאסר דסוקי, פעיל חברתי, רוקח נשוי ואב לחמישה, תושב העיר שנהרג לאחרונה בתאונת דרכים. בלי תקציבים אי אפשר לעשות כלום. בלי אכיפה משמעותית אי אפשר לטפל בנושא. יש לנו בטייבה בעיית תשתיות אצלנו, ובעיית תמרורים".
אורלי סילבינגר, מנכ״לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים ״בשנת 2024 נהרגו בתאונות דרכים 47 ילדים מהחברה הערבית ועוד לא נגמרה השנה. חשבו על 47 אימהות ואבות כמו הילה, שבוכים ומיוסרים מרוב כאב. אסור לנו לשבת ולחכות למקרה הבא.
חשוב להגיד, ילדים מהחברה הערבית מהווים 24% מאוכלוסיית הילדים בישראל אך חלקם בתאונות דרכים הוא 70%. זו אינה בעיה של החברה הערבית בלבד, זו בעיה של מדינת ישראל. אני פונה לממשלה להקצות משאבים נדרשים ולהקדיש את הקשב לנושא. אנחנו רוצים, צריכים ויכולים לעשות שינוי״
גל רייך, נתון לשינוי ״בשנה הכי גרועה מזה 20 שנים בבטיחות בדרכים, שרת התחבורה מתעלמת מהחובה החוקית שלה לתת דין וחשבון לכנסת. על כן יש לכנס בהקדם את הוועדה לביקורת המדינה ולדרוש את הגעתה בצו. מדובר בחיי אדם. גם אחרי השבעה באוקטובר, מאז הקמת המדינה מספר הקורבנות בכבישים גבוהה ממספר הקורבנות במערכות ישראל וזהו לא נתון שניתן להתעלם ממנו״
ח"כ יוסף עטאונה "אני מודה לד"ר אחמד טיבי על קיום הכנס ומדגיש את הצורך של הממשלה לשים לב לתשתיות באזורים הערביים, שהוא אחד הגורמים לתאונות דרכים, והחשיבות של הגברת המודעות הקהילתית בתחום הנהיגה.
ח"כ אימאן ח'טיב יאסין אחוזי הפציעות הקשות והתמותה הגבוהים בתאונות דרכים בחברה הערבית הם תוצאה של מדיניות מובנית והזנחה ממושכת מצד ממשלות המדינה.
אנו זקוקים לתחבורה ציבורית, לכבישים ותשתיות בטוחים, למקומות עבודה קרובים ונגישים ולמצב כלכלי יציב המאפשר חיים בכבוד. כמו כן, נדרש מחויבות אישית וחינוך ערכי מצדנו כפרטים וכחברה.
ח"כ עופר כסיף יש עניין מעמדי מובהק בנושא של בטיחות בדרכים. ככל שאנחנו מסתכלים על יישובים יותר עניים רואים יותר תמותה כתוצאה מתאונות. המספר הגבוה של התאונות בקרב יישובים ערבים ובעיקר בנגב נובע בעיקרו מהעוני של הייושבים ולא מהזהות שלהם. כשמדובר לדוגמה על כפרים בלתי מוכרים, כשאין תשתיות מינימליות כדי למנוע תאונות ואת עוצמת הקטלניות של אותן תאונות. ולכן נדרשת מדיניות חברתית ושיווינית ולא גזענית.
ח״כ ואליד אלהואשלה "תאונות דרכים הפכו למכת מדינה. בעוד ברוב מדינות העולם המערבי מספר הקורבנות יורד, כאן כל שנה שוברת את שיא ההרוגים של קודמתה, כאשר אחוז האזרחים הערבים מבין ההרוגים בדרכים עומד על כשליש, הרבה יותר מחלקנו היחסי באוכלוסייה.
הקטל בדרכים הוא אסון נוסף שפוקד את החברה הערבית, לצד הפשיעה והאלימות. נגעים שמתפשטים ומחריפים תחת ממשלה שמתעלמת מחובתה לדאוג לאזרחיה הערבים, מזניחה את הבעיות ומעמיקה את הפצעים ואת המשברים"
דר' ואליד נאסר, סגן ראש עיריית טירה "בטירה יש ניידת אחת, שני אנשים ומשמרת אחת. בגלל זה מגיעים גם נהגים יהודים מהסביבה לנהוג בפרעות בטירה. גרושים לצביעת מדרכות, ניקוז – גם לזה אין לנו תקציבים. מילה, כרופא, התקציבים שמושקעים לטפל בחולים, בפצועים בתאונות דרכים גבוהים בהרבה מההשקעה למניעת תאונות דרכים. כדאי למדינה להשקיע בחינוך, בתשתיות, יותר מאשר בבריאות בטיפול בפצועים".
מר' נימר אבו שארב, דובר עמותת אלסלאמה אלמג'תמעיה "העמותה הוקמה ב2019, על ידי אקדמאיים ושואפת להגיע לכל נקודה בחברה הערבית. בנושא החינוך, בכיתות י' יש שיעור שנקרא חינוך תחבורתי, שנמצא בסכנת סגירה כי משרד התחבורה לא העביר תקציב למשרד החינוך. בשנה הכי קטלנית, מבקש משרד התחבורה להוריד את מספר שיעורי הנהיגה מ-28 ל-23 בלבד, תמוהה בעיניי. 90% מההרוגים בתאונות זה אירועי דריסה, רק 30% מדווחים. תאונות שקורות כשדלת הבית סגורה לא נחשבות ל'תאונת דרכים'. כביש 80, הוא כביש דמים בד
Comentarios