top of page

מלכודת מוות: כלי רכב ישנים מעורבים יותר בתאונות קטלניות מאשר כלי רכב חדשים

נוסעים ברכב פרטי בן 13 שנה ומעלה? דעו לכם כי אתם נמצאים בסיכון גבוה יותר להיות מעורבים בתאונה קטלנית. מנתוני עמותת "אור ירוק" המבוססים על נתוני הלמ"ס, עולה כי בשנת 2017 כלי רכב פרטיים ישנים (13 שנה ומעלה) היו מעורבים בשיעור של 12% יותר בתאונות קטלניות מאשר חלקם במצבת כלי הרכב.


בישראל ישנם 2.856 מיליון כלי רכב פרטיים, כאשר ישנם כ-394 אלף כלי רכב ישנים בני 13 ומעלה. 227 כלי רכב פרטיים היו מעורבים בתאונות קטלניות (הרוג אחד לפחות) בשנת 2017, כשב-35 מהן היו מעורבים כלי רכב ישנים (13 ומעלה). כלי הרכב הישנים, מהווים כ-13.8% ממצבת כלי הרכב הכוללת אך מעורבים בכ-15.4% בתאונות קטלניות – כלומר מעורבות גבוהה (12%) ביחס למספרם במצבת כלי הרכב.


כאשר בוחנים את הנתונים הכלליים ניתן לראות שבכל הפרמטרים הרכב הישן מעורב ביותר תאונות דרכים:

· כלי הרכב הישנים מעורבים ב-15.4% מסך כל התאונות - 12% יותר מאשר חלקם במצבת כלי הרכב.

· כלי הרכב הישנים מעורבים ב-18% מסך תאונות הדרכים הקשות – 31% יותר מאשר חלקם במצבת כלי הרכב.

· כלי הרכב הישנים מעורבים ב-15% מסך תאונות הדרכים הקלות - 9% יותר מאשר חלקם במצבת כלי הרכב.

ניתן לראות כי כלי הרכב הישנים מעורבים בתאונות דרכים קטלניות בעיקר בכבישים בינעירוניים. 141 כלי רכב היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות בכבישים בינעירוניים בשנת 2017, כאשר 23 מהם היו כלי רכב ישנים בני 13 ומעלה המהווים 16% מסך כלי הרכב שהיו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות באותם כבישים - חלקם של כלי הרכב הישנים במצבת כלי הרכב נאמד כאמור ב-13.8% ולכן מדובר בשיעור תאונות הגבוה ב-16%.


גם כלי רכב בני 10 ומעלה מעורבים יותר בתאונות קטלניות מאשר חלקם במצבת כלי הרכב. בישראל ישנם כ-702 אלף כלי רכב בני 10 שנים ומעלה, כאשר בשנת 2017 הם היוו כ-24% מסך כלי הרכב אבל היו מעורבים ב-29% מסך תאונות הדרכים הקטלניות (66 תאונות קטלניות), גבוה בשיעור של כ-21%.


כשבוחנים את מעורבותם של כלי רכב חדשים (עד שלוש שנים) ניתן לראות מגמה הפוכה. על פי הנתונים, בשנת 2017 היו כ-996 אלף כלי רכב חדשים אשר היו מעורבים ב-74 תאונות דרכים קטלניות. כלי רכב עד גיל שלוש היוו 35% מסך כלי הרכב בישראל אבל היו מעורבים ב-32.6% מסך תאונות הדרכים הקטלניות, שיעור זהה למספרם במצבת כלי הרכב

באופן כללי ניתן לראות כי ככל שהרכב חדש יותר, המעורבות בתאונה קטלנית נמוכה וככל שהרכב הולך ונהיה ישן יותר, המעורבות בתאונות קטלניות הולכת וגודלת. הנתון ממחיש את הצורך והחשיבות של התקנת אביזרי בטיחות מצילי חיים בכלי הרכב והמשך תכנית הגריטה המאפשרת לאזרחים להוריד מהכביש רכב ישן, לא בטיחותי ומזהם.


ארז קיטה מנכ"ל אור ירוק: "הסיכון של אדם ממעמד סוציואקונומי נמוך למות בתאונות דרכים גבוה יותר באופן משמעותי מאדם אמיד שיש לו כסף למכונית חדשה. כלי הרכב החדשים מצוידים במערכות בטיחות המתריעות על הסכנה ואף מפצות על טעות הנהג ומונעות תאונה. האחריות של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים היא לאפשר גם למי שאין ברשותו כסף למכונית חדשה לנסוע ברכב בטוח, רכב עם אביזרי בטיחות שיצילו את חייו במקרה של תאונה וזאת באמצעות עידוד האזרחים והעלאת המודעות לחשיבותן של מערכות מצילות חיים. שר התחבורה והבטיחות בדרכים שיכנס לתפקידו בקרוב חייב לפעול להחזרתה של תכנית הגריטה כדי שניתן יהיה להוריד מהכביש את אותם כלי רכב שהם פצצות זמן מתקתקות".


שנת 2017: הגיל הממוצע של כלי הרכב בישראל – 6.5

הגיל הממוצע של כלי הרכב בישראל בשנת 2017 הוא 6.5 שנים.

בקלנסווה כלי הרכב הישנים ביותר

· בשנת 2017 היו בקלנסווה 6,430 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.9 שנים.

· בשנת 2017 היו ברהט 10,213 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.7 שנים.

· בשנת 2017 היו באום אל פאחם 14,911 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.3 שנים.

· בשנת 2017 היו בטייבה 13,229 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.3 שנים.

· בשנת 2017 היו בשפרעם 13,179 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.3 שנים.

בכפר סבא כלי הרכב החדשים ביותר

· בשנת 2017 היו ברמת גן 84,436 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 4.5 שנים.

· בשנת 2017 היו בכפר סבא 57,760 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 4.6 שנים.

· בשנת 2017 היו בתל אביב-יפו 232,492 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 4.8 שנים.

· בשנת 2016 היו בחולון 86,281 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.1 שנים.

· בשנת 2017 היו במודיעין-מכבים-רעות 30,294 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.7 שנים.


אחת הדרכים האפקטיביות להצערת גיל הרכב הינה תכנית הגריטה של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והמשרד להגנת הסביבה. התכנית מאפשרת לבעלי כלי רכב ישנים, בני 20 שנה ומעלה, למסור את רכבם למגרשי הגריטה תמורת 3000 שקלים. גריטת כלי הרכב מצמצמת את הנזק מתאונות הדרכים, מפחיתה את זיהום האוויר ולמעשה מורידה מהכביש כלי רכב ישנים ולא בטיחותיים. עלות התכנית נאמדת בכחמישה מיליון שקלים (באחריות המשרד לאיכות הסביבה ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים).


ועדת הפנים אישרה ב-12 במרץ 2018, את תקנות אוויר נקי המתייחסות לזיהום אוויר מכלי רכב. במסגרת התקנות יחויבו בין היתר כלי רכב כבדים עם מנועי דיזל להתקין מסנן חלקיקים, ותוזנק מחדש תכנית הגריטה במסגרתה יוענק סכום שינוע בין 5,000 ל-22 אלף שקלים לבעלי כלי רכב כבדים ומזהמים שימסרו את רכבם. תכנית הגריטה, שמטרתה להוריד מהכביש כלי רכב ישן, מסוכן ומזהם, חוזרת אך רק ביחס לכלי רכב כבדים (בעיקר משאיות) ורק עם מנועי דיזל.

תכנית הגריטה פעלה לאחרונה בחודש נובמבר 2013 וגם אז ליום אחד בלבד. התכנית יצאה לדרכה בשנת 2009 אז הציע משרד האוצר לשלם לכל בעל רכב בן 20 שנה ויותר 3,000 שקלים תמורת מכונית שבמרבית המקרים הייתה מסוכנת ומזהמת וללא מערכות בטיחות בסיסיות כמו מניעת נעילת גלגלים או החלקה, זאת מתוך כוונה כי בעל הרכב יחליף אותה בחדשה, בטוחה ומזהמת פחות. הכסף אותו הקציבה המדינה נגמר, התכנית הופסקה, חזרה שוב ושוב הופסקה בפעם האחרונה, עקב הקצאת מימון נמוכה וזאת למרות דרישה גבוהה מצד הציבור.


bottom of page