top of page

מצפצפים על הרמזור: 73 דוחות בכל יום בממוצע נרשמים לנהגים שחוצים צומת באור אדום. הירושלמים במקום הראש

ב-17 באוגוסט 2019, נהרג עמראן גדבאן בן 21 מאבו סנאן שבגליל לאחר שנפגע מרכב לאחר שרכב על האופנוע שלו בצומת כאבול שבכביש 70. התאונה הקטלנית התרחשה לאחר שאחד מכלי הרכב לא ציית לאור האדום שברמזור.


מסתבר שנהגים רבים לא חוששים להיתפס על ידי המשטרה. 26,484 דוחות נרשמו בשנת 2018 לנהגים שחצו צומת באור אדום, כך עולה מנתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת אור ירוק. מהנתונים עולה כי בכל יום נרשמים 73 דוחות בממוצע לנהגים שמהמרים על החיים של כולנו. בהשוואה לשנת 2017 נרשמה ירידה קלה של כ-230 דוחות ואילו בהשוואה לשנת 2016 נרשמת ירידה חדה (בשנת 2018) במספר הדוחות בשיעור של 22%.


פילוח הדוחות בשנת 2018 חושף כי מתוך 26,484 הדוחות שנרשמו לנהגים שחצו צומת באור אדום 14,734 נרשמו על ידי המצלמות (56%) ו-11,750 נרשמו באופן ידני (44%). בהשוואה לשנת 2017 ניתן לראות כי בקרב הדוחות שנרשמו על ידי המצלמות חלה ירידה של 17% ואילו בדוחות שנרשמו באופן ידני חלה עליה של כ30% .


ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "חצית צומת באור אדום היא אחת העבירות הקשות והמסוכנות שנהג יכול לבצע. אדם אשר נכנס לצומת באור ירוק בטוח שהצומת פנוי אך פתאום מגיח רכב ופוגע בצידו של הרכב בעוצמה רבה. בכל שנה עשרות בני אדם נהרגים ונפצעים קשה בתאונות דרכים לאחר שאחד הנהגים נכנס לצומת באור אדום. הפתרון הוא בהצבת מצלמות נגד רמזור נגד תאונות באופן בולט ומרתיע בצמתים אדומים ומרובי תאונות. נהג שידע שהוא נכנס לצומת מצולם וייקנס בסכום כסף גבוה לא ימהר לסכן את החיים של כולנו".


פילוח הדוחות לפי ערים חושף כי הנהגים בירושלים קיבלו הכי הרבה דוחות בגין חצית צומת באור אדום בשנת 2018, במקום השני הנהגים בתל אביב-יפו ובמקום השלישי הנהגים בחיפה. מהנתונים עולה כי בבת ים נרשמה ירידה חדה במספר הדוחות בשיעור של 46%, באשדוד ירידה של 43%, בחולון ירידה של 31% ובחיפה ירידה של 27%. בפתח תקוה נרשמה העלייה הגדולה ביותר במספר הדוחות בשנת 2018 לעומת 2017 בשיעור של 53%, ברמת גן נרשמה עליה של 43% ובתל אביב-יפו נרשמה עליה של 18%.


להלן נתוני הערים המובילות במספר הדוחות:

1. ירושלים: 2017 - 5,900. 2018 - 5,800 אחוז השינוי: -1.7%

2. תל אביב-יפו: 2017 - 3,260. 2018 - 3,838 אחוז השינוי: 17.7%


3. חיפה: 2017 - 4,403. 2018 - 3,186 אחוז השינוי: -27.6%

4. פתח תקוה: 2017 - 1,358. 2018 - 2,076 אחוז השינוי: 52.9%


5. ראשון לציון: 2017 - 1,769. 2018 - 1,782 אחוז השינוי: 0.7%

6. חולון: 2017 - 1,386. 2018 - 954אחוז השינוי: -31.2%


7. רמת גן: 2017 - 623. 2018 - 894 אחוז השינוי: 43.5%

8. בת ים: 2017 - 1,595. 2018 - 861 אחוז השינוי: -46%

9. אשדוד : 2017 - 1,414. 2018 - 811אחוז השינוי: -42.6%


10. אשקלון : 2017 - 759. 2018 - 729 אחוז השינוי: -4%


מצלמות רמזור: שבע מצלמות נוספו בשנת 2019

על פי נתוני עמותת אור ירוק ישנן 106 מצלמות רמזור בצמתים העירוניים והבין עירוניים. 45 מצלמות מוצבות בצמתים העירוניים ו-61 מצלמות מוצבות בצמתים הבינעירוניים. מבדיקה של עמותת אור ירוק עולה כי מתחילת שנת 2019 ועד היום נוספו שבע מצלמות רמזור בצמתים העירוניים והבין עירוניים. בשנת 2018 נוספו בסך הכל שבע מצלמות רמזור בצמתים.


בחינת הערים המרכזיות שבהן מוצבות מצלמות רמזור חושפת כי בחיפה מוצבות שש מצלמות רמזור והיא העיר בה מוצבות הכי הרבה מצלמות רמזור בצמתים. בירושלים, בתל אביב, בחולון ובנתניה מוצבות ארבע מצלמות רמזור ובראשון לציון שלוש.


סקר אור ירוק:

89% מהציבור טענו כי ראו לפחות פעם אחת נהג שחצה צומת באור אדום בשנה אחרונה, כך עולה מסקר שערכה עמותת אור ירוק באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות" במטרה לאמוד את היקף התופעה המסוכנת שבה נהגים חוצים צומת באור אדום. מהנתונים עולה עוד כי אחד מכל ארבעה נשאלים (25%) טען כי ראה לפחות ארבע פעמים ויותר נהג שחצה צומת באור אדום. כמו כן עולה מהסקר כי יותר מאחד מכל ארבעה (28%) העיד על עצמו כי חצה צומת באור אדום לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.


הסיבה? 76% מהנשאלים מאמינים כי הנהגים שמים לב לרמזור אך מנסים בכל זאת להספיק לעבור באור ירוק לפני שהוא מתחלף לאדום וחושבים שיספיקו לעבור. 17% מאמינים כי הנהגים לא רואים את רמזור, כלומר נוהגים בחוסר תשומת הלב ו-7% לא יודעים את הסיבה.


כשנשאלו האם מצלמות שיוצבו בצמתים ירתיעו נהגים מלחצות צומת באור אדום, הגיבו רוב הציבור (67%) כי הצבת מצלמות תרתיע נהגים מלחצות באור אדום.

bottom of page