top of page

סכנה במשקל כבד: עליה של 9% במשאיות ואוטובוסים שהיו מעורבים בתאונות דרכים בערים בשנת 2019

ב- 20 ביולי 2020, נהרג רוכב אופנוע ברחוב הקוממיות בבת ים. אוטובוס שנסע ביציאה מחניון אוטובוסים בעיר ככל הנראה לא ציית לתמרור עצור בכיוון נסיעתו וחסם את דרכו של רוכב האופנוע. בעקבות התאונה סטה האופנוע ועלה על אי תנועה בנוי, עבר לנתיב הנגדי ונפגע מרכב פרטי. ארבעה ימים לאחר מכן, ב-24 ביולי, נהרג הולך רגל בפינת הרחובות יוסף נבו ושדרות מיכאלי בן ציון בהרצליה מפגיעת משאית.

954 משאיות (מעל 3.5 טון) ואוטובוסים (כולל אוטובוסים זעירים) היו מעורבים בתאונות דרכים בערים בשנת 2019 לעומת 879 משאיות ואוטובוסים שהיו מעורבים בתאונות דרכים בערים בשנת 2018 – עליה של 9%, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. מהנתונים עולה עוד כי 33 משאיות ואוטובוסים היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות (לפחות הרוג אחד) ו-288 משאיות ואוטובוסים היו מעורבים בתאונות דרכים קשות.

כלי הרכב הכבדים - משאיות ואוטובוסים מעורבים בתאונות דרכים בשיעור גבוה יותר מאשר חלקם במצבת כלי הרכב. המשקל הרב, גודל כלי הרכב והעובדה שהוא נע בתוך הרחובות הצרים מרובי הולכי הרגל, רוכבי האופניים והאופנועים מגבירה את הסכנה למעורבות בתאונת דרכים קשה וחמורה.

1,578 אוטובוסים ומשאיות היו מעורבים בתאונות דרכים בכל רחבי הארץ (כולל גם כבישים בינעירוניים) בשנת 2019 (נתון כמעט זהה לשנת 2018) כאשר 95 משאיות ואוטובוסים היו מעורבים בתאונות קטלניות (לפחות הרוג אחד).

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "כלי רכב כבדים מעורבים בשיעור גבוה מאוד בתאונות דרכים בשל המאפיינים הייחודיים שלהם. המשקל הרב וגודל כלי הרכב מקשים על עצירה פתאומית ומגבירים את עוצמת הפגיעה בעת תאונה. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לצמצם את הפער הבטיחותי ממדינות אירופה ולשלב אמצעים טכנולוגיים שימנעו שעות עבודה ונהיגה מעל המותר בחוק ונהיגה במהירות מופרזת. במקביל, חייבים להגביר את האכיפה המשטרתית כנגד נהגי הרכב הכבד כדי לצמצם את עבירות התנועה שהנהגים מבצעים. אור ירוק בשיתוף קרן מנוף של הביטוח הלאומי מדריכה בכל שנה עשרות אלפי נהגים מקצועיים כדי לשפר את המקצועיות והמודעות שלהם לנהגיה נכונה ובטוחה. בשילוב זרועות של כל הגורמים נוכל למנוע את התאונה הבאה".

הערים המובילות בתאונות אוטובוסים ומשאיות (מעל 10 תאונות בשנת 2019)

· תל אביב-יפו – 149 אוטובוסים ומשאיות היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2019 לעומת 127 אוטובוסים ומשאיות שהיו מעורבים בתאונות דרכים בעיר בשנת 2018 – עליה של 17%.

· ירושלים – 149 אוטובוסים ומשאיות היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2019, לעומת 144 אוטובוסים ומשאיות שהיו מעורבים בתאונות דרכים בעיר בשנת 2018.

· חיפה – 65 אוטובוסים ומשאיות היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2019, לעומת 67 אוטובוסים ומשאיות שהיו מעורבים בתאונות דרכים בעיר בשנת 2018.

· בני ברק– 35 אוטובוסים ומשאיות היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2019, לעומת 27 אוטובוסים ומשאיות שהיו מעורבים בתאונות דרכים בעיר בשנת 2018 – עליה של 30%.

· בת ים– 34 אוטובוסים ומשאיות היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2019, לעומת 36 אוטובוסים ומשאיות שהיו מעורבים בתאונות דרכים בעיר בשנת 2018.

· באר שבע– 31 אוטובוסים ומשאיות היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2019, לעומת 36 אוטובוסים ומשאיות שהיו מעורבים בתאונות דרכים בעיר בשנת 2018 – ירידה של 16%.

· אשדוד– 31 אוטובוסים ומשאיות היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2019, לעומת 29 אוטובוסים ומשאיות שהיו מעורבים בתאונות דרכים בעיר בשנת 2018.

· רמת גן– 31 אוטובוסים ומשאיות היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2019, לעומת 24 אוטובוסים ומשאיות שהיו מעורבים בתאונות דרכים בעיר בשנת 2018 – עליה של 29%.

· חולון– 27 אוטובוסים ומשאיות היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2019, לעומת 22 אוטובוסים ומשאיות שהיו מעורבים בתאונות דרכים בעיר בשנת 2018 – עליה של 23%.

· פתח תקוה– 25 אוטובוסים ומשאיות היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2019, לעומת 24 אוטובוסים ומשאיות שהיו מעורבים בתאונות דרכים בעיר בשנת 2018.

· נתניה– 20 אוטובוסים ומשאיות היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2019, לעומת 21 אוטובוסים ומשאיות שהיו מעורבים בתאונות דרכים בעיר בשנת 2018.

· אשקלון– 17 אוטובוסים ומשאיות היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2019, לעומת 10 אוטובוסים ומשאיות שהיו מעורבים בתאונות דרכים בעיר בשנת 2018 – עליה של 70%.

· רחובות– 17 אוטובוסים ומשאיות היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2019, לעומת 13 אוטובוסים ומשאיות שהיו מעורבים בתאונות דרכים בעיר בשנת 2018 עליה של 31%.

· חדרה– 16 אוטובוסים ומשאיות היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2019, לעומת 12 אוטובוסים ומשאיות שהיו מעורבים בתאונות דרכים בעיר בשנת 2018 – עליה של 33%.

· הרצליה - 12 אוטובוסים ומשאיות היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2019, לעומת 10 אוטובוסים ומשאיות שהיו מעורבים בתאונות דרכים בעיר בשנת 2018.

· טבריה – 11 אוטובוסים ומשאיות היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2019, לעומת 11 אוטובוסים ומשאיות שהיו מעורבים בתאונות דרכים בעיר בשנת 2018.

· ראשון לציון - 11 אוטובוסים ומשאיות היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2019, לעומת 14 אוטובוסים ומשאיות שהיו מעורבים בתאונות דרכים בעיר בשנת 2018.

כדי לצמצם את המעורבות הגבוהה של משאיות ואוטובוסים בתאונות דרכים עמותת אור ירוק וקרן מנוף של הביטוח הלאומי פועלות מזה כשנתיים בפרויקט משותף להעלאת המודעות לבטיחות בדרכים בקרב נהגים בחברות וארגונים בדגש על נהגי רכב כבד ונהגי רכב ציבורי. ההבנה היא שנהג מקצועי, בעל מודעות לבטיחות בדרכים ינהג טוב יותר ונכון יותר ולכן ההדרכות מתמקדות במאפיינים הייחודיים של הרכב הכבד והנהיגה בו – נהיגה בשעות רבות, עייפות, ההשלכות של נהיגה במהירות מופרזת ברכב כבד, נהיגה בהיסח דעת ועוד.

עד כה קיימה עמותת אור ירוק 150 הדרכות ב-90 ארגונים ומקומות עבודה ברחבי הארץ. בהדרכות הללו לקחו חלק כ-23,000 נהגים. באור ירוק פיתחו הדרכה ייחודית אינטראקטיבית הנעשית בשיתוף הנהגים המודרכים אשר לוקחים חלק פעיל לכל אורך ההדרכה.

bottom of page