top of page

מערכות בטיחות לרכב


ברור וידוע שמערכות בטיחות לרכב מצילות חיים כאשר במקרים רבים הימצאותן ברכב עשויה לעשות ההבדל בין חיים ומוות. למרות זאת, 47%, כל נהג שני, לא חושב שזהו הדבר חשוב ביותר בעת קנית כלי רכב חדש, כך עולה מסקר חדש שערכה עמותת אור ירוק באמצעות מכון הסקרים "מאגר מוחות".

הסקר נועד לבחון את נושא מערכות הבטיחות המתקדמות לרכב, את מודעות הציבור לחשיבותם בצמצום תאונות הדרכים ואת הנכונות לרכוש מערכות בטיחות מצילות חיים.

ממדגם מייצג שנערך בקרב נהגים ונהגות מהאוכלוסייה היהודית והערבית עולה כי ל-40% מהציבור יש שני כלי רכב, ל-52% מהנשאלים יש כלי רכב אחד ול-8% מהנשאלים יש שלושה כלי רכב ויותר.

מהסקר עולה כי: • 19% מהנשאלים, אחד מכל חמישה, טענו כי מחיר הרכב הוא החשוב ביותר. • 17% טענו כי צריכת הדלק היא הדבר החשוב ביותר בעת קניית כלי רכב חדש. • 9% טענו כי העיצוב, המראה ואבזור הרכב הם החשובים ביותר בעת קניית רכב חדש. • 53% טענו כי בטיחות הרכב היא החשובה ביותר בעת קניית כלי רכב חדש.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הסקר מוכיח כי חלק גדול מהציבור לא מודע לחשיבות הגדולה של הימצאות מערכות הבטיחות ברכב, מערכות שבשעת חירום יכולות לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. המדינה עשתה צעד קדימה בנושא אביזרי הבטיחות בשנים האחרונות אבל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא מיידע את הנהגים שהם זכאים להחזר כספי ברכישת אותן מערכות. הגדלת כלי הרכב הבטיחותיים שנעים על הכביש היא אינטרס של המדינה בראש ובראשונה. ולכן, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לעודד את הנהגים לרכוש כלי רכב עם מערכות בטיחות באמצעות הרחבת ההטבה הכספית ובמקביל חייבים ליידע את הציבור כי הוא זכאי להטבות כלכליות ברכישת מערכות בטיחות מצילות חיים. הטמעת אביזרי בטיחות מצילי חיים בכלי הרכב תפחית את תאונות הדרכים ותחסוך למדינה כסף רב".

מודעות והימצאות ברכב למערכת בלימה אוטונומית: • 53% מהמשיבים לא מכירים את המערכת. • 19% מכירים את המערכת אך לא יודעים אם היא מותקנת בכלי הרכב שלהם. • 17% מכירים את המערכת אך היא איננה מותקנת ברכב שלהם. • 9% מכירים את המערכת והיא מותקנת בכלי הרכב שלהם.

מודעות והימצאות ברכב למערכת שמירת מרחק וסטייה מנתיב (כמו מובילאיי): • 56% מכירים את המערכת אך היא איננה מותקנת ברכב שלהם. • 36% מכירים את המערכת והיא מותקנת בכלי הרכב שלהם. • 5% מהמשיבים לא מכירים את המערכת. • 3% מכירים את המערכת אך לא יודעים אם היא מותקנת בכלי הרכב שלהם.

מודעות והימצאות ברכב למערכת חיישני רוורס: • 77% מכירים את המערכת והיא מותקנת בכלי הרכב שלהם. • 18% מכירים את המערכת אך היא איננה מותקנת ברכב שלהם. • 2% מהמשיבים לא מכירים את המערכת. • 3% מכירים את המערכת אך לא יודעים אם היא מותקנת בכלי הרכב שלהם.

מודעות והימצאות ברכב למערכת קופסא ירוקה – מערכת משוב על נהיגה מסוכנת: • 63% מהמשיבים לא מכירים את המערכת • 22% מכירים את המערכת אך היא איננה מותקנת ברכב שלהם. • 8% מכירים את המערכת והיא מותקנת בכלי הרכב שלהם. • 7% מכירים את המערכת אך לא יודעים אם היא מותקנת בכלי הרכב שלהם. מהסקר עולה כי רוב גדול של הציבור מאמין שמערכות הבטיחות תורמות באופן משמעותית לבטיחות הנהג אבל לא ימהר להתקין אותם ברכב החדש, גם כאשר מדובר בסכומי כסף לא גבוהים.

כשנתבקשו לדרג עד כמה תורמות המערכות לבטיחות הנהג ברכב (1-10): • מערכת בלימה אוטונומית הבולמת את הרכב כאשר היא מזהה סכנה והנהג לא מגיב – 8.33 • מערכת המתריעה לנהג אם הוא סוטה או קרוב לרכב שנמצא לפניו (כמו מובילאיי) – 8.26. • חיישן רוורס – מערכת המתריעה כאשר הרכב מתקרב יותר מדי למכשול בנסיעה לאחור – 8.15. • קופסא ירוקה – מערכת משוב על נהיגה מסוכנת -6.90.

האם תשקול לרכוש את מערכות הבטיחות – ציון 1-10: • מערכת המתריעה לנהג אם הוא סוטה או קרוב לרכב שנמצא לפניו (כמו מובילאיי) במחיר 1,500 שקלים– 6.15. • חיישן רוורס – מערכת המתריעה כאשר הרכב מתקרב יותר מדי למכשול בנסיעה לאחור במחיר של 200 שקלים – 7.47 • קופסא ירוקה – מערכת משוב על נהיגה מסוכנת במחיר של 20 שקלים לחודש -5.41. ממצאים מעניינים נוספים: • בטיחות הרכב הוא הנושא החשוב ביותר כאשר 63% מהנשים ציינו זאת, לעומת 43% מהגברים. • ככל שגיל המשיבים עולה, כך עולה החשיבות של בטיחות הרכב כשיקול לקניית רכב. • נמצאו הבדלים מובהקים בהכרת מערכות הבטיחות המתקדמות לפי דתיות: ככל שהדתיות עולה, כך יורדת רמת ההכרות עם מערכות הבטיחות המתקדמות. • נמצאו הבדלים מובהקים בסבירות לרכישת מערכות בטיחות מתקדמות לרכב: נשים מעניקות ציון גבוה יותר לסיכוי לרכוש מערכות בטיחות מתקדמות לרכב לעומת גברים. • ככל שההכנסה של משק בית היא גבוהה יותר, כך עולים הסיכויים לרכוש מערכות בטיחות מתקדמות לרכב.

המחקר בוצע במהלך חודש מרץ 2018 באמצעות סקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב. משתתפים בקרב 504 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, יהודים וערבים, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4%


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page