top of page

השר הכי משמעותי בממשלה הבאה– מאמר של ארז קיטה מנכ"ל אור ירוק שפורסם במעריב

הבחירות השלישיות בשנה האחרונה מאחורינו וכל מי שיעלה בידו להרכיב ממשלה יעמוד בפני אתגרים ומשימות קשות ומורכבות בכנסת הבאה עלינו לטובה.


שנה של שיתוק במאבק בתאונות הדרכים באה לידי ביטוי בעליה חדה בשיעור של 11% במספר ההרוגים בשנת 2019, העלייה החדה ביותר בעשור האחרון בהשוואה לשנה שקדמה לה. אני רואה קשר ישיר בין היעדר משילות במשך תקופה כה ארוכה ובין הזינוק החד במספר ההרוגים בכבישים. תקציבים שהיו צריכים להגיע להצלת חיים תקועים, תכניות ייעודיות לאוכלוסיות בסיכון לא יוצאות לפועל, כבישים אדומים שמשוועים לטיפול, כמעט הכול נעצר לפני כשנה.


אחרי שנה של צעידה במקום ניצבים בפני הממשלה הבאה ובעיקר בפני השר לבטיחות בדרכים הבא מכשולים לא פשוטים שעליהם לצלוח יחדיו. בראש ובראשונה חייב השר לאחד את כל הגורמים שאחראים על החיים של כולנו לגוף אחד חזק ומתואם. היום כל גוף פועל בנפרד, על פי ראות עיניו והשקפתו ללא יד מקצועית מכוונת ומתכללת. למעשה לא קיים גוף כזה שיודע לחבר בין כלל הגופים. התפקיד הזה מונח לפתחו של שר התחבורה והבטיחות בדרכים, זה המנדט שהעם העניק לו. פורום בטיחות או פורום להצלת חיים, חייב להתכנס על בסיס שבועי ועליו לקבל החלטות אסטרטגיות וטקטיות שישפיעו על חיינו באופן ישיר.


תחילה פורום העל הזה חייב לוודא כי התקציבים זורמים לשיפור הכבישים האדומים דוגמת כביש 90 שגובה את חייו של אדם בכל חודש. בשנת 2018 התחייבו במשרד התחבורה לקדם את שיפור התשתית בכביש והרחבתו אך עדיין הדבר לא נעשה, קל וחומר כאשר מדובר בפרויקט בסדר גודל לאומי. כינוס שכולל את בכירי המשרדים הרלוונטיים יקצר תהליכים, ויפרוץ מחסומים שתוקעים פרויקטים של תשתית במשך שנים.


במקביל, יש לחזק את משטרת התנועה בתוספת של 200 ניידות ומאות שוטרים במטרה להגביר את הנוכחות המשטרתית המרתיעה בכבישים. כולנו חשים את היעדר הביטחון במהלך הנהיגה. אותן ניידות ייצרו הרתעה בקרב נהגים מסמסים, שיכורים או כאלה שמחליטים לעבור באדום ולהמר על החיים שלנו.


תחום הרכב הכבד חייב לעבור חריש עמוק מהמסד עד הטפחות. מוכרחים להביא למצב שמקצוע הנהיגה והובלת נוסעים ומטענים יחזור להיות מקצוע שאנשים בוחרים לעסוק בו. תוספת של נהגים, שיפור התנאים שלהם, העלאת המקצועיות בקרבם תוביל באופן ישיר לצמצום חלקם הגדול של כלי הרכב הכבדים בתאונות דרכים.


השר יהיה חייב להתמקד באוכלוסיות הגדולות שנהרגות בתאונות דרכים כמו אזרחי החברה הערבית, ילדים, אזרחים וותיקים, רוכבי האופנועים והולכי הרגל. נתונים השוואתיים של ישראל ומדינות ה-OECD, חושפים כי בקרב האוכלוסיות הללו ישראל נמצאת בראש המדינות המסוכנות. שילוב זרועות עם המשרדים האחראים על אותן קבוצות אוכלוסייה יביא למיקוד פעילות מצילת חיים אשר יחזיר את ישראל למסלול ירידה הדרגתית ורצופה במספר התאונות וההרוגים.


תחום התחבורה החכמה והפתרונות הטכנולוגים חייב להיות בסדר עדיפות גבוה. כאומת הסטארט אפ התברכנו בשלל מוחות שחושבים ופועלים על מנת לרתום את טכנולוגיה למאבק בתאונות דרכים. אנחנו חייבים להניף את דגל החדשנות ולהיות מדינה מובילה בתחום הזה. הכלים והמוחות הנכונים נמצאים כאן ועלינו לתת להם את כל התנאים הטובים להצלחה.


שר התחבורה והבטיחות בדרכים הבא חייב להבין שמדובר באחד המשרדים החשובים ביותר עבור האזרחים, כזה שמשפיע ישירות לא רק על איכות חייהם של כלל התושבים אלא משפיע על החיים עצמם. פשוטו כמשמעו.


*הכותב מכהן כמנכ"ל עמותת אור ירוק

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page