top of page

כביש 90 הוא רוצח סדרתי – מאמר של ארז קיטה מנכ"ל אור ירוק שפורסם ב - ynet


שני בני אדם קיפחו את חייהם בסוף שבוע אחד בתאונות דרכים שאירעו בכביש 90. אף אחד כבר לא מופתע ולא מרים גבה נוכח מספר ההרוגים הגבוה והקבוע בתאונות דרכים בכביש האדום והארור הזה שגבה את חייהם של 125 בני אדם בעשור האחרון וגרם לפציעתם של אלפים, כמה מאות מהם בדרגת פציעה קשה.


מה יש בכביש הזה שמביא למותם של כל כך הרבה בני אדם? זהו עורק תחבורה ראשי שמחבר את צפון הארץ לדרומה, מקרית שמונה, דרך בקעת הירדן, הערבה ומסתיים במחסום טאבה. מדובר בכביש ישן שנסלל לפני עשרות שנים ותוכנן להכיל מספר מסוים של כלי רכב שיסעו בו בכל יום. עם השנים האוכלוסייה סביב הכביש גדלה, נוספו עוד ועוד כלי רכב אבל חלקים גדולים מהכביש נשארו באותו מצב – נתיב אחד לכל כיוון ללא הפרדה ביו הנתיבים כזו שתמנע תאונות חזיתיות. בנוסף הכניסות והיציאות מהישובים אל הכביש אינן מוסדרות ובטוחות, השוליים צרים מאוד, חלקים מהכביש חשוכים ולא מוארים בשעות הלילה. בתנאים האלה נוסעים כלי רכב שונים עם מהירויות נסיעה שונות – משאיות כבדות, כלי רכב חקלאיים איטיים, כלי רכב פרטיים ואופנועים. חיבור כלי הרכב השונים עם התשתיות הישנות והלא סלחניות לטעויות הנהג גורמות לכך שבכל חודש בממוצע נהרג אדם בתאונת דרכים בכביש, כך על פי ניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני העשור האחרון.


בחודש נובמבר 2018, לאחר עוד סדרת תאונות קטלניות, פרסמו במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים הודעה בדבר שדרוג הכביש והפיכתו לכביש דו מסלולי עם שני נתיבים לכל כיוון. התכנית, כך נכתב, תובא לאישור ראש הממשלה בנימין נתניהו ולאחר מכן לאישור הממשלה.


דיבורים לחוד ומעשים לחוד. לנוכח הנתונים הקשים לא רק שלא טיפלו בכביש אלא פתחו את שדה התעופה רמון ליד אילת, סגרו את שדה דב ובכך העמיסו עוד יותר כלי רכב על אותו כביש רעוע. מומחי תחבורה מעריכים כי הבעיה הבטיחותית עלולה להחריף וכי המהלך יסיט תנועת נוסעים לעיר מדרך האוויר לרשת הכבישים, ותנועת הרכב לעיר תגדל. לתנועה נוספת זו תהיה השפעה שלילית על הבטיחות בכבישים המוליכים לאילת. ההערכה היא לתוספת של כ-40 תאונות עם נפגעים בממוצע לשנה ולכ-90 נפגעים כתוצאה מכך בכל רמות החומרה. עלות התאונות הנוספות נאמדת בכ-30 מיליון שקלים בשנה. חלם זה כאן.


התסכול הגדול הוא שהעבר מנבא את העתיד. "מה שהיה הוא שיהיה ומה שנעשה הוא שיעשה ואין כל חדש תחת השמש", נכתב בספר קהלת. אם בכל חודש נהרג אדם בתאונת דרכים בכביש 90, אזי הקטל ימשיך גם בעתיד. שני בני אדם קיפחו את חייהם בסוף השבוע האחרון ולדאבון ליבנו עוד עשרה בני אדם עלולים לשלם בחיים בשנת 2020 אם מישהו במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא יתעורר ויחליט לשים סוף להרג המיותר הזה. הרי יודעים שיהרגו בכביש הזה עוד הרבה בני אדם אז מדוע לחכות שיהרגו ורק אז לטפל? למה לא לפעול ולמנוע סבל וצער ממשפחות רבות?


כביש 90 הוא רוצח סדרתי והכל קורה לנגד עיננו ומתקבל באדישות על ידי הגופים האחראים על החיים של כולנו בכביש. זעקת המשפחות השכולות חייבת להגיע אל האזנים הנכונות כדי שתכנית הביצוע לשדרוג הכביש תצא כבר לפועל ללא דיחוי וללא עיכובים מיותרים כי כל יום חושף עוד ועוד אנשים טובים ויקרים לסכנות שבכביש. חייבים לחסל ולמגר את הרוצח שמביא למותו של אדם בכל חודש.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page