top of page

מאמר מאת ארז קיטה, מנכ"ל אור ירוק שפורסם במעריב: לצבוע את מעברי החציה לפני הכיתות

לאחרונה החלה שנת הלימודים, לאחר קיץ עקוב מדם בכבישים שבמהלכו נהרגו 64 בני אדם בתאונות דרכים לעומת 43 בני אדם שנהרגו בחודשים המקבילים בשנה שעברה – עליה של כ-49%. הקיץ גם היה קטלני כאשר קרוב לכ-20 ילדים ובני נוער נהרגו בתאונות דרכים, נתון שחייב להדליק נורה אדומה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ולהביא לתכנית פעולה וגישה נחושה יותר על מנת לצמצם את ההרוגים והנפגעים.


בעוד מספר ימים יחזרו כשני מיליון תלמידים ותלמידות אל ספסל הלימודים ויעשו את דרכם בכל בוקר וצהריים, מי ברכב, מי בהסעה ומי ברגל. דרך הגישה אל בית הספר מכילה ריכוז גבוה של ילדים ותנועה, ולכן היא מהווה נקודת תורפה בטיחותית חמורה, העלולה לגבות קורבנות בנפש ולפציעתם של רבים.


ב-6 ביוני 2019, מספר ימים לפני תחילת החופש הגדול, נהרג סמואל טטיר בן שבע לאחר שנפגע מרכב בסמוך לגן משחקים שבו שיחק עם חבריו. סמואל, תלמיד כיתה א' בבית הספר "לוי אשכול" בלוד, היה ילד מלא שמחת חיים שאהב ספורט, שירה וריקוד. סביבת גן המשחקים כמו גם בית הספר חייבים להיות בטיחותיים עבור הילדים ויש לצפות שילד יתנהג כמו ילד – הוא עלול להתפרץ אל הכביש או לחצות בין מכוניות חונות מאחר ואין לו עדיין את ההבנה והיכולת לקרוא את מפת הסכנות כפי שאדם מבוגר יודע לעשות.


ילד לא יודע לקשר בין רעש מנוע הרכב לסכנה, שדה הראיה שלו צר וקומתו נמוכה דבר המקשה על נהגי הרכב לראות אותו. לכן הפתרון הוא בהנחת פסי האטה בסביבת ריכוז גבוהה של ילדים כמו בתי ספר, גני משחקים ועוד. במקומות שבהם הונחו פסי האטה ירד מספר התאונות ב-40% ולכן הם כלי יעיל ואפקטיבי לצמצום היפגעותם של הולכי הרגל, גם כאשר הם טועים ומתפרצים לכביש.


דו"ח שהוכן באור ירוק וסקר את בטיחות סביבת מוסדות החינוך בימים האחרונים של שנת הלימודים האחרונה, חשף מפגעי בטיחות בסביבת בתי ספר רבים ברחבי הארץ. לפי הדו"ח, בכחצי מתוך מאות מוסדות הלימוד שנבדקו, תשתיות הבטיחות מוזנחות, סימוני מעברי החציה דהויים ואין פסי האטה כנדרש. באחד מכל חמישה מוסדות חינוך אין מפרץ הורדה בטוח מול הכניסה ולא קיים מעקה בטיחות שימנע מהילדים להתפרץ אל הכביש. מעבר לכך בסביבת מוסדות חינוך רבים נמצאו מפגעי דרך שונים כמו גם גזם עצים, בורות ועוד.


בתי הספר התמרקו לקראת שובם של התלמידים מן החופשה. אבל לא לסיוד הכיתות וצביעת קירות בית הספר, צריכה להיות מופנית ההשקעה. חשוב הרבה יותר לצבוע את מעברי החציה ולהתקין פסי האטה, חשוב לוודא כי המדרכות תקינות וקיימים מעקות בטיחות מול בתי הספר וחשוב לוודא במהלך כל שנת הלימודים כי הדרך בטוחה ונעדרת מפגעי בטיחות. אילו רק היו משקיעים אחוזים בודדים בבטיחות הדרך מתוך הכסף שמושקע בניראות בית הספר אולי היינו יכולים למנוע את פגיעתם של ילדים רבים בתאונות דרכים.


הילדים שלנו הם הדבר היקר לנו מכל והבטיחות שלהם היא הדבר החשוב ביותר. אם הדרך אל בית הספר תהיה בטוחה וללא מפגעים נוכל לצמצם באופן משמעותי את הסכנה של הילדים, ובמקביל ההורים לא יחששו לשלוח את ילדיהם ברגל ויוכלו להרשות לעצמם להימנע מהגעה עם הרכב לבית הספר מדי בוקר כדי לפזר את הילדים. את סמואל טטיר בן השבע כבר לא נוכל להחזיר. את הקורבנות הבאים זה יכול בהחלט להציל.



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page