top of page

מכירת החיסול של הבטיחות בדרכים– מאמר דעה של ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק שפורסם ב-ynet

בחסות הקורונה והבחירות, התופסות את מירב הקשב הציבורי והתקשורתי, מתקיימת מתחת לאפנו מכירת חיסול של הבטיחות בדרכים. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים רואים את אווירת סוף הקורס של הממשלה הנוכחית ורוצים להפריט את הבטיחות בדרכים. במשרד שאחראי על החיים של כולנו בכביש מבקשים לקדם שורה של הקלות לכאורה, לטובת האזרח הקטן. תחילה מוצגת יוזמה אשר במסגרתה יידרשו בעלי כלי רכב שגילו הוא שלוש עד 10 שנים להגיע למבחן הרישוי מדי שנתיים ולא מדי שנה כנהוג כיום. האגרה השנתית אגב תישאר על כנה. צעד נוסף מבקש לבטל חובת הבדיקות הרפואיות לעברייני תנועה כבדים שרישיונם נפסל לתקופה ארוכה והם נדרשים להציג בדיקות רפואיות תקינות כדי לשוב לנהוג. כמו כן, במשרד התחבורה לא מנעו את יישום הרפורמה שעברה לאחרונה ונכנסה לתוקפה באוקטובר 2020, לפיה תיערכנה בדיקות ראייה לנהגים רק בגיל 70, כך שלמעשה נהגים לא יצטרכו לבדוק את ראייתם למשך זמן של 50 שנים ויותר. וכעת הם שוקלים לבטל את התקנה המבקשת לדווח על נהגים שיש ברשותם רכב חברה (מדבקת איך אני נוהג) אשר עברו עבירת תנועה בכביש.


לכאורה, כל אותם צעדים הם מינוריים יחסית, אבל חיבור של כולם יחדיו חושף תמונה מדאיגה לפיה במשרד התחבורה מנצלים את המצב כדי להיפטר מתקנות שלא תמיד נעים לעסוק בהן, תקנות שאין בצידן מקובלות חברתית וציבורית. מיותר לציין כי כל תקנה כזאת התקבלה לאחר עבודת מטה קשה הכוללת הצגת נתונים ומחקרים המציגים את התרומה המכרעת לבטיחות בדרכים. בהינף יד מבטלים במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים עבודה של שנים וזאת מבלי להציג תימוכין מחקריים לצעדים מהסוג הזה. לדוגמא, לפני כעשור החליט השר לשעבר ישראל כ"ץ לחייב בדיקות ראיה בכל חידוש רישיון (עשר שנים). השר ציין כי ההחלטה נשענת על מחקר שביצעו במכון גרטנר לפיה לאחר גיל 40 קיימת ירידה בכושר הראיה של הנהגים. בביטול התקנה לא הוצג כל מחקר המחזק את ביטול התקנה הקודמת. כך גם מתרחש ביחס לשאר התקנות שהמשרד מבקש לבטל. מדוע מבטלים? לא ברור.


ביטול תקנות קיימות ללא הצגת חלופה ראויה הוא צעד מסוכן לבטיחות בדרכים הנעשה באישון לילה תוך ניצול מצב שלטוני לא יציב. השרה לבטיחות בדרכים עשויה לסיים את כהונתה בקרוב, ולא ברור האם הצעדים הללו מגיעים בהוראתה או שהפקידות הבכירה במשרד מנצלת את היעדר הקשב הציבורי והמציאות בה השרה עשויה להתחלף בקרוב, כדי להסיר מעצמם אחריות ולהעבירה לאזרחים עצמם. למעשה מתבצעת כאן מכירת חיסול של הבטיחות בדרכים בדמות הפרטה וצמצום האחריות של המדינה. לכולם ברור כי חוק או תקנה שבוטלו לא יחוקקו בשנית ולכן צעדים אלו, בעיקר בתקופת זמן זו, הם צעדים מסוכנים שאינם עולים בקנה אחד עם ערכי הבטיחות בדרכים במקרה הטוב, ובמקרה הרע אף יובילו לעליה בתאונות הדרכים באופן ישיר.


אחרי הכישלון הגדול בצמצום ההרוגים מתאונות דרכים בשנת 2020, במשרד התחבורה צריכים לזכור שהם גם אחראים על הבטיחות בדרכים ועליהם לעצור את הדהירה הלא אחראית לצמצום תחומי האחריות וזאת במסווה של תופינים לאזרחים. לא רק שהאזרח הקטן לא יחסוך כסף אלא כולנו, כמדינה וכחברה, נשלם מחיר יקר בדמות עליה בתאונות הדרכים ובזבוז כסף מיותר למשק הישראלי.



*הכותב מכהן כמנכ"ל עמותת אור ירוק

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page