top of page

סגירת שדה דב יכולה להציל חיים - מאמר מאת ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק

שדה דב נסגר לאחרונה באופן סופי לאחר מאבק רווי אינטרסים ויצרים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע על סגירתו בשל העלויות הכלכליות הכרוכות בעצירת הפינוי ובמקביל חילק סוכריה לתושבי העיר בדמות מענק הטבות בשווי של 400 מיליון שקלים.


סגירת נתיב תעופה מרכזי כל כך מתל אביב –יפו לעיר הדרומית בישראל עשויה להביא לעליה משמעותית בנסועת כלי הרכב בכבישים המובילים לאילת. ההערכה היא שרבים יבחרו להגיע לאילת ברכב הפרטי במקום בטיסה כפי שנהגו לעשות בעבר, מאחר ופער הזמנים כבר פחות משמעותי. לכך ניתן להוסיף את סגירת שדה התעופה באילת במקביל לפתיחתו של שדה התעופה על שם אילן ואסף רמון צפונית לעיר, שכבר הביא לירידה של כ-25% במספר הטסים לשני הכיוונים.


שני כבישים בלבד מאפשרים הגעה לאילת – כביש 40 דרך מצפה רמון וכביש 90 העובר דרך הערבה. סגירת שדה דב עשויה להעלות את מספר כלי הרכב באותם כבישים ישנים הסובלים מבעיות תשתית קשות. שני הכבישים הם בעלי נתיב אחד לכל כיוון ללא הפרדה בין הנתיבים, השוליים צרים, הכניסות והיציאות לישובים הנמצאים לאורכם אינן בטיחותיות וחלקים גדולים מהכביש אינם מוארים בשעות הלילה. מסמך של חברת מתת – "מרכז תכנון תחבורה", חושף כי ההשפעה של סגירת שדה דב על בטיחות התנועה היבשתית לאילת תהיה קשה ואף יקרה. מחברי המסמך מעריכים כי תוספת התנועה תגרום לתוספת של כ-40 תאונות דרכים עם נפגעים בממוצע בשנה ולכ-90 בני אדם שיפגעו בכל רמות החומרה. עלות התאונות שיתווספו נאמדת בכ-30 מיליון שקלים בכל שנה.


רוב גדול של המגיעים ברכב לאילת בוחרים לעשות שימוש בכביש 90 אשר גבה את חייהם של 131 בני אדם בעשור האחרון ובכל חודש בממוצע נהרג בו אדם בתאונת דרכים. תוספת של מאות כלי רכב לכביש הערבה, אחד הכבישים האדומים והקטלנים במדינה, תגביר את הסכנה למעורבות בתאונת דרכים ותהפוך כל נסיעה בו להימור על החיים. כבר היום כל נסיעה בכביש 90 היא סכנת נפשות והסטטיסטיקה מלמדת אותנו שהנתונים הקשים רק ילכו ויתגברו.

לכן, כדי לצמצם עד כמה שניתן את הסכנה בכביש חייבים להקצות כסף על מנת לשפר את התשתית לאורך הכביש.


כבר היום חייבים להאיץ את התכניות לשדרוג הכביש, לתת לחברת נתיבי ישראל אור ירוק להתחיל בעבודות באמצעות קבלנים שיעבדו בו זמנית במקביל במספר מקטעים לאורך הכביש. יש לבטל את כל החסמים המונעים את העבודות לשיפור התשתית ולשים בראש סדר העדיפויות את הצלת החיים כערך עליון. חייבים לנצל את ההזדמנות והכסף שהממשלה תעביר לשיפור התשתית לאורך הכביש. לכך יש להוסיף את הצהרת שר התחבורה והבטיחות בדרכים לשעבר ישראל כ"ץ כי כבר גיבש תכנית לאומית לשדרוג הכביש בעלות של 15 מיליארד שקלים. למעשה כל התנאים בשלים להפוך את כביש הדמים הזה לכביש בטוח וראוי לנסיעה.


כביש 90 יהפוך בזמן הקרוב לצינור החמצן המרכזי של יישובי הערבה ואילת ומדובר בפרויקט לאומי ממדרגה ראשונה, חשוב הרבה יותר מאשר כל הטבה כלכלית כזו או אחרת שיקבלו התושבים או התיירים שבאים לנפוש בעיר. ברור וידוע שאנשים רבים יקפחו את חייהם בתאונות דרכים לאורך הכביש. לממשלה יש את היכולת והכסף למנוע מעוד ועוד משפחות מלהצטרף למשפחת השכול. סגירת שדה דב יכולה להיות בשורה חשובה לבטיחות בדרכים, אסור לנו לפספס אותה.


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page