top of page

עבדות מודרנית שעולה בחיי אדם, מאמר דעה של מנכ"ל אור ירוק שפורסם במעריב

בשנת 2022 עדיין מתקיימת עבדות מודרנית מהסוג הישן והגרוע ביותר. חברות השליחויות שעלו ארצה לא מכבר, מעסיקות עובדים ללא תנאים בסיסיים. חברת "וולט" (Wolt) הפופולרית והגדולה לדוגמה, לא מעוניינות ביחסי עובד-מעביד כפי שמקובל במשק הישראלי, אלא מציעה לשליחים שלה שתי צורות העסקה אחרות. תשלום ישיר באמצעות עוסק מורשה או חברה בע"מ או במקרה אחר הסכם של השליח דרך חברת קבלן. השליחים של וולט מוגדרים עצמאים ומקבלים שכר כנגד חשבונית. בכך מורידה מעצמה וולט את עול ימי המחלה, מתן הזכויות הסוציאליות וכך גם השליחים לא זכאים לדמי אבטלה לאחר סיום ההעסקה.


כיצד קשור הדבר לבטיחות בדרכים? סביר להניח שתושבי גוש דן מכירים את מטרד השליחים בכבישים וחשו אותו על בשרם. בכבישים עצמם מתקיים איפוא קשר ישיר בין אופי הנהיגה של השליחים לצורת ההעסקה שלהם. רוב הציבור (59%) טוענים כי השליחים נוסעים בצורה מסוכנת ו-36% (אחד מכל שלושה נשאלים) טען כי ראה תאונה או כמעט תאונה במעורבות של שליח לפחות פעם אחת בשנה האחרונה, כך עולה מסקר שערכנו באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות". הנשאלים השיבו כי ראו שליחים נוסעים בפראות בכביש או על גבי המדרכה, עוברים באור אדום, חותכים בין כלי רכב ומבצעים עבירות תנועה בשיעור גבוה מאוד. מהסקר עולה תמונה מדאיגה אודות אופן נהיגת השליחים והציבור מפנה את האחריות גם לחברות השליחויות וגם דורש מהמדינה להגביר את האכיפה על אופן נהיגת השליחים.


מודל ההעסקה שמושך ידיו מבטיחות השליחים, מאופי נהיגתם, מהכשרתם ומבטיחות ותקינות כלי הרכב שלהם מוביל בהכרח להתנהגות חסרת רסן וחסרת הרתעה בכביש. ללא יכולת (גם ללא רצון ככל הנראה) מצד החברות לפקח על נהיגתם או לבצע הדרכות נהיגה בטוחה ונכונה נמצאים השליחים בין הפטיש לסדן. מחד הלקוח מבקש לקבל את המשלוח במהירות המרבית. מאידך, השליח מבקש להגדיל את הכנסותיו התלויות באופן ישיר במהירות הגעתו אל הלקוח והיכולת שלו לקבל עוד ועוד משלוחים. הפיתוי והתמריצים הכלכליים בהיעדר גוף שמפקח על אופי הנהיגה נמצא בעוכריהם של השליחים. כך יוצא שאותה התנהגות פזיזה חסרת אחריות של שליחים כבר עלתה לא פעם בחיי אדם.


במסמך חדש שפורסם על ידי המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) בחודש דצמבר 2021, נטען כי מודל ההעסקה העקיף הזה גורם בין היתר לסיכון עקב הכשרה לא מספיקה. המודל הכספי מעודד באופן עקיף נהיגה במהירות מופרזת, חוסר פיקוח על אופי הנהיגה וחוסר פיקוח על בטיחות הכלים. כחלק מהסדרת הנושא מקדמת הנציבות האירופית הצעה לפיה עובדים בפלטפורמות דיגיטליות כגון שליחים יוגדרו כשכירים ולא כעצמאים.


שנת 2021 הסתיימה עם 86 רוכבי אופנועים וקטנועים הרוגים, מספר שיא של כמעט שני עשורים. אחד הכלים האפקטיביים בהם ניתן להוביל שיפור ברמת הבטיחות בדרכים ולהפחית את מספר התאונות בקרב רוכבי הדו גלגלי, הוא באמצעות שיפור והסדרת הבטיחות בקרב אוכלוסיית השליחים הרוכבים על כלים דו גלגליים. קהל זה מאופיין בנהגים צעירים ללא ניסיון רב בנהיגה, שלעיתים רבות נאלצים לפעול תחת מגבלות זמנים ודרישות נוספות. מצב זה בו השליחים נאלצים לשים את המשלוח לפני הבטיחות ולעיתים לפני השמירה על חייהם שלהם וחיי שאר משתמשי הדרך מחייב התערבות מיידית של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. עליו לחייב את חברות השליחויות לקחת אחריות על השליחים ועל בטיחותם. יש למצוא את שביל הזהב והאיזון המתבקש בין הזכות לפרנסה מבלי לסכן חיי אדם.


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page