הקטל בכבישים מעודכן לתאריך 27/7/2014
הרוגים מתחילת השנה  169 
הרוגים בשנה שעברה  176 
אור ירוק: 30,000 הרוגים בתאונות דרכים על כבישי ישראל מאז הקמת המדינה

30,000 איש מצאו את מותם בתאונות דרכים מאז הקמת המדינה (המספר המדויק נכון ל-10 בספטמבר, על-פי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הוא 29,997). במסיבת עיתונאים בהולה, שערכה היום עמותת אור ירוק, אמר מנכ"ל העמותה, שמואל אבואב, כי "המספר הזה הוא בלתי נתפס. השכול הכה ב-30,000 בתי-אב בישראל – ואיש אינו פוצה פה ומצפצף. 30,000 הרוגים על הכבישים – והממשלה לא עוצרת. זהו מספר גדול יותר בכ-6,000 נפש מכל חללי מערכות ישראל מאז שנת תר"ך – 1860 (שנקבעה על-ידי מדינת ישראל כשנת תחילת מניין החללים) –24,297 איש.


"לא ייתכן, שבמצב העגום הזה, תשובת המדינה תהיה קיצוץ של 200 מיליון ₪ בתקציב המאבק בתאונות, בנוסף על קיצוץ של 3 מיליארד ₪ מתוכנית החומש של החברה הלאומית לדרכים (מע"ץ). המדינה מתחמקת מיישום המלצות ועדת שיינין, מסרבת ליישם את התוכנית לאומית לבטיחות בדרכים, ומפקירה את חיי אזרחיה על הכבישים. אור ירוק מתכוונת לצאת למסע מחאה ציבורי גדול, כדי לעצור את מחדל הטיפול בתאונות הדרכים בישראל, ולחייב את הממשלה לפעול להצלת חיים".


יו"ר העמותה, אבי נאור, אמר כי "שלוש שנים לאחר שהממשלה אימצה את מסקנות ועדת שיינין, אנחנו רואים רשות לאומית מוחלשת, תקציב מקוצץ כבר שנה שניה, למרות הבטחתו בכתב של ראש הממשלה שלא לקצץ, העברת תקציב הבטיחות המיועד לרשויות המקומיות לשליטת משרד התחבורה ומחדלים נוספים. בעוד שאר מדינות העולם מאמצות תוכניות לאומיות ובעודן מכריזות על תאונות הדרכים כמגיפה – ומצליחות לבלום אותה, אנחנו, בישראל, לא הצלחנו להתחיל אפילו תוכנית רב-שנתית אחת! אני קורא לממשלה להפסיק לשלם מס שפתיים למאבק בתאונות הדרכים, לשנס מותניים ולהתחיל לפעול למיגור הנגע הנורא הזה ברצינות הנדרשת". 

 
מנכ"ל אור ירוק אמר עוד כי העמותה מתחילה בקמפיין מחאה ארצי, שיקיף משמרות מחאה ב-100 צמתים ברחבי המדינה במשך ארבעת החודשים הבאים, וכי מתוכנן מבצע "ישראל עוצרת" – דקה דומיה למחאה ולהתייחדות עם זכר קורבנות הקטל בכבישים ב-25 בנובמבר, היום שנקבע על-ידי הכנסת כיום המחויבות הלאומי לבטיחות בדרכים. 

 

במסיבת העיתונאים הוצגו שני מסמכים רשמיים, המגדירים את נזקי הקיצוץ. ניצב אבי בן חמו, ראש אגף התנועה, במכתב אל מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, יאיר דורי, מנה את משמעויות הקיצוץ בבטיחות בדרכים מבחינתה של המשטרה: עלייה בתאונות הדרכים, פגיעה אנושה ביכולת האכיפה של אגף התנועה, עלייה משמעותית בעומסי התנועה, קיצוץ 440 תקני כוח אדם, ירידה של 40% באכיפה ובנוכחות השוטרים על הכבישים, חיסול מערך משמרות הזה"ב, הפסקת ביצוע מבדקי נשיפון, פגיעה בפרוייקט המצלמות האלקטרוניות (א'3).

 

ד"ר רחל רותם, הממונה על החינוך לבטיחות בדרכים במשרד החינוך, הודיעה לבתי הספר כי בעקבות הקיצוץ "עלינו להודיע לכ – 600  מורים ב – 3,000 כיתות י"א ו – 1,000 כיתות י' שאין להם שעות הוראה" לבטיחות בדרכים.

 

בדו"ח שהכינה עמותת אור ירוק מתברר, כי מתוך 121 המלצות ועדת שיינין, בוצעו רק  21 המלצות,  ו-100 המלצות אחרות לא בוצעו, או בוצעו באופן חלקי בלבד.

אור ירוק
נואם: אבי נאור, יו"ר אור ירוק. יושבים מימין לשמאל: שמואל אבואב, מנכ"ל העמותה ואהרון לפידות, דובר העמותה.
כל הזכויות שמורות לאור ירוק 2007