top of page

אור ירוק: דרך בגין בירושלים הוא הרחוב האדום בישראל

118 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בדרך מנחם בגין בירושלים בשלוש שנים, נתון המציב אותו כרחוב האדום ביותר בישראל, כך עולה מניתוח של עמותת אור ירוק לבסיס נתוני הלמ"ס. ניתוח הנתונים מתייחס למספר הנפגעים מתאונות דרכים ברחובות בכל רחבי המדינה בשלוש שנים (2017-2019). ניתוח הנתונים כולל רק רחובות שבהם אירעו לפחות שלוש תאונות דרכים בשנת 2019. באור ירוק גיבשו רשימה של 317 רחובות אדומים שבהן נפגעו 6,347 בני אדם בתאונות דרכים בשלוש שנים (2017-2019). מתוך הנפגעים, 67 בני אדם נהרגו ו-751 בני אדם נפצעו קשה.


בדרך מנחם בגין בירושלים נפגעו כאמור 118 בני אדם כאשר אדם אחד נהרג, 14 בני אדם נפצעו קשה ו-103 בני אדם נפצעו קל.

במקום השני ברשימת הרחובות האדומים ניצב שדרות רוקח בתל אביב-יפו עם 79 נפגעים בתאונות דרכים בשלוש שנים, מתוכם שני בני אדם נהרגו, 12 בני אדם נפצעו קשה ו-65 בני אדם נפצעו קל.

במקום השלישי נמצא רחוב מעלה יצחק בנצרת עלית (נוף הגליל) עם 74 נפגעים, שישה פצועים קשה ו-68 פצועים קל.

במקום הרביעי נמצא רחוב שדרות ירושלים בתל אביב-יפו עם 66 נפגעים מתאונות דרכים, מתוכם שני הרוגים, שבעה פצועים קשה ו-57 פצועים קל.

רחוב החרושת בכרמיאל סוגר את החמישייה הפותחת של הרחובות האדומים עם 65 נפגעים, הרוג אחד, שלושה פצועים קשה ו-61 פצועים קל.


עשרת הרחובות האדומים בישראל:

דרך בגין בירושלים - 118 נפגעים, מהם אדם אחד נהרג ו-14 נפצעו באורח קשה.

שדרות רוקח בתל אביב-יפו - 79 נפגעים, מהם שני בני אדם נהרגו ו-12 נפצעו באורח קשה.

רחוב מעלה יצחק בנצרת עלית - 74נפגעים, מהם שישה נפצעו באורח קשה.

שד' ירושלים בתל אביב-יפו - 66 נפגעים, מהם שני בני אדם נהרגו ושבעה נפצעו באורח קשה.

החרושת בכרמיאל - 65 נפגעים, מהם אדם אחד נהרג ושלושה נפצעו באורח קשה.

שדרות ההגנה בחיפה - 59 נפגעים, מהם שבעה נפצעו באורח קשה.

שד' גולדה מאיר בירושלים - 57 נפגעים, מהם אדם אחד נהרג ו-12 נפצעו באורח קשה.

אבל גבירול בתל אביב-יפו - 54 נפגעים, מהם 11 נפצעו באורח קשה.

רחוב יפת בתל אביב-יפו - 54 נפגעים, מהם שני בני אדם נהרגו ועשרה נפצעו באורח קשה.

שד' ההסתדרות בחיפה - 53 נפגעים, מהם שלושה נפצעו באורח קשה.


ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "המרחב העירוני מנקז לתוכו נפגעים רבים בתאונות דרכים. למעשה זוהי זירת היפגעות מאוד ברורה עם מאפיינים דומים ואוכלוסיות הנמצאות בסיכון גבוה להיפגע בתאונות דרכים. השינויים התחבורתיים אשר נגרמו מווירוס הקורונה עלולים להחריף ולהגביר את מגמת ההיפגעות בתחום העירוני, כאשר רבים יעשו שימוש באופניים וקורקינטים חשמליים במקום שימוש ברכב פרטי. לכן, במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להעניק סמכויות לראשי הערים כדי שכל אחד ואחת מהם יקדמו את הבטיחות בעיר שלו. חייבים לקדם במהירות את המשך פרויקט "אופנידן" אשר במסגרתו סוללים מסלולי רכיבה בטוחים לרוכבי האופניים הרגילים, החשמליים והקורקינטים הממונעים. במקביל, יש להרחיב את הפרויקט גם לערים נוספות בכל רחבי הארץ. בצד השיפור בבטיחותם של רוכבי האופניים יש לאתר את נקודות התורפה להולכי הרגל כמו גם מעברי החציה האדומים, ולשפר בהם את התשתית במטרה לצמצם את מספר הולכי הרגל הנפגעים בערים. רק שילוב זרועות בין ראשי הערים ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יוכל להביא לצמצום במספר הנפגעים בתחום העירוני".

43% מהרחובות האדומים נמצאים בשלוש הערים הגדולות

מתוך 317 רחובות אדומים שנמצאו, 136 מהם נמצאים בשלוש הערים הגדולות בישראל – תל אביב-יפו, ירושלים וחיפה, נתון המהווה כ-43% מסך כל הרחובות האדומים בישראל.

תל אביב-יפו מובילה מספר הנפגעים מתאונות דרכים ברחובות האדומים הנמצאים בשטחה –1,212 נפגעים ו-19 הרוגים ב-53 רחובות אדומים, בין השנים 2017-2019. גם בירושלים ישנם 53 רחובות אדומים שבהם נפגעו 934 בני אדם ושמונה בני אדם נהרגו. בחיפה ישנם 30 רחובות אדומים שבהם נפגעו 573 בני אדם ושמונה נהרגו. בהמשך נמצאות גם חולון עם 17 רחובות אדומים (258 נפגעים), פתח תקווה (14 רחובות אדומים, 184 נפגעים), בת ים (13 רחובות אדומים, 243 נפגעים), בני ברק (12 רחובות אדומים, 167 נפגעים) ורמת גן שסוגרת את רשימת הערים עם מספר דו ספרתי של רחובות אדומים (11 רחובות, 240 נפגעים).


למרות הסגרים עליה בהרוגים בתחום העירוני בשנת 2020

למרות הקורונה והסגרים הארוכים שריתקו את הציבור לבתים לאורך חודשים ארוכים נרשמה עליה בהרוגים בתחום העירוני בשנת 2020. נתון המעיד על הכישלון הגדול של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, כמו גם הרשויות המקומיות, בצמצום מספר ההרוגים בערים ובישובים.

141 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בתחום העירוני בשנת 2020 לעומת 135 בני אדם שנהרגו בתחום העירוני בשנת 2019 – שישה בני אדם יותר.

46% מכלל ההרוגים בשנת 2020 היו בתחום העירוני, נתון הגבוה בכ-20% בהשוואה למספר ההרוגים בתחום העירוני בשנת 2019 שעמד כ- 38%.



bottom of page