top of page

חג פורים מפחיד - כמעט אחד מכל שני נהגים מודה: שתיתי אלכוהול ונהגתי

כמעט אחד מכל שניים (43%) מודה ששתה אלכוהול ונהג פעם אחת ויותר, כך עולה מסקר של עמותת אור ירוק שבוצע באמצעות מכון הסקרים "מאגר מוחות" לקראת אירועי חג הפורים. הנתונים מקבלים חיזוק כאשר כל אדם שני (50%) הודה כי יצא לו לנסוע ברכב עם מישהו שנהג לאחר ששתה משקה אלכוהולי פעם אחת לפחות.


הסקר נועד לבחון את שיעור הנהגים המדווחים על נהיגה לאחר שתיית אלכוהול, את ה"תירוצים" אותם מתרצים הנהגים כסיבות לנהיגה לאחר שתיית אלכוהול, ושיעור המדווחים מקרב כלל הציבור כי נסעו ברכב עם נהג לאחר ששתה אלכוהול.

מהסקר עולה כי נהיגה תחת השפעת אלכוהול איננה נתפסת כפעולה מסוכנת ונהגים רבים נוטים לשתות אלכוהול ולנהוג – אחד מכל ארבעה (25%) הודה כי שתה אלכוהול ונהג ארבע-חמש פעמים ואף יותר.


ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נהיגה תחת השפעת אלכוהול היא פעולה מסוכנת שגובה את חייהם של ארחים בכל שנה. תוצאות הסקר ממחישות לנו עד כמה המודעות בקרב הציבור לנהיגה בשכרות נמוכה ובעיקר מראה כי חלק גדול מהציבור לא חושש להיתפס על ידי המשטרה. הגיע הזמן להכריז מלחמת חורמה על אותם נהגים ששותים אלכוהול ובוחרים לנהוג ובכך מסכנים את החיים של כולנו. חייבים להגביר את המודעות לסכנות שבנהיגה בשכרות בקרב הציבור ובעיקר להגביר את הנוכחות והאכיפה המשטרתית באזורי הבילוי בכל ימות השנה ולא רק באירועים מיוחדים כמו פורים".


והתירוצים לכך שאנשים שותים אלכוהול ונוהגים? הרוב טוענים: אני שותה מעט

כשנתבקשו לתת הסבר מדוע הם שותים אלכוהול ונוהגים:

· 27% טענו כי הם שותים מעט/לא הרבה.

· 7% טענו כי הם נוקטים אמצעי זהירות כמו שתיית קפה או מים ורק אז יוצאים לדרך.

· 5% טענו כי הם נוסעים בזהירות רבה לאחר שתיית אלכוהול.

· 5% טענו כי אין מישהו אחר שיכול לנהוג.

· 3% טענו כי אלכוהול לא משפיע עליהם.

· 43% מהמשבים דיווחו על סיבות אחרות או סיבות נתנו תשובות אחרות.

· 10% טענו כי הם לא יודעים.


מהנתונים עולה עוד כי:

· גברים (53%) מדווחים יותר מנשים (34%) כי יצא להם לנהוג לאחר ששתו אפילו משקה אחד לפחות.

· ככל שהגיל יורד, כך שיעור המשיבים שיצא להם לנסוע עם נהג שיכור עולה - 59% בקרב גילאי 18-34, 54% בקרב גילאי 35-54 ו – 41% בקרב גילאי 55 ומעלה.

· ככל שרמת ההכנסה עולה, כך שיעור המשיבים שיצא להם לנהוג לאחר ששתו עולה -37% בקרב בעלי הכנסה מתחת לממוצע, 45% בקרב בעלי הכנסה סביב הממוצע ו – 50% בקרב בעלי הכנסה מעל הממוצע).


דוח אור ירוק: יותר מהרוג אחד בחודש, בממוצע כל יום תאונה (שנים 2006-2014)

דוח שהכינה עמותת אור ירוק המתבסס על נתוני הלמ"ס במטרה לאמוד את היקף התופעה של נהיגה בשכרות חושף כי:

· בכל יום בממוצע מתרחשת תאונה שאחד הנהגים נהג תחת השפעת אלכוהול - 360 תאונות אלכוהול מתרחשות בממוצע בכל שנה.

· בכל יום נפגעים קרוב לשני בני אדם בממוצע בתאונה שאחד הנהגים היה תחת השפעת אלכוהול - 684 בני אדם בממוצע נפגעים בכל שנה בתאונות אלכוהול.

· 18 בני אדם נהרגים בכל שנה בתאונות אלכוהול בממוצע– יותר מאחד בכל חודש.


*המחקר בוצע במהלך מרץ 2019 באמצעות סקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 505 משיבים בגילאי 18 ומעלה המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה

הישראלית במדינת ישראל. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4%.

bottom of page