top of page

חופש מסוכן: 17 ילדים ובני נוער נהרגים בכל קיץ, 16 נפגעים בכל יום בממוצע


מתן מרין ז"ל, בן 17 ממושב אלוני אבא, נהרג ב-21 ביוני 2021, בהתנגשות בין טרקטורון מסוג ריינג'ר לרכב פרטי בכפר יהושע שבמועצה האזורית עמק יזרעאל. מרין ז"ל, היה ברכב השטח בעת התאונה ומותו נקבע במקום. מתן מרין ז"ל נהרג ביום הראשון של החופש הגדול, תקופה אשר במהלכה גובר הסיכון להיפגעות בתאונת דרכים בקרב ילדים ובני נוער.


חודשי הקיץ והחופש הגדול הם תקופת זמן שבה הילדים ובני נוער אינם נמצאים במסגרת חינוכית קבועה אשר מגוננת עליהם מפני הסכנות שבכביש. תחושת החופש הארוך, המודעות הנמוכה לבטיחות בדרכים, היעדר השגחה הורית מספקת, היעדר תשתיות ממתנות תנועה במרחב העירוני והנסיעות המשפחתיות הארוכות לחופשה, מגבירים את הסיכון של ילדים ובני נוער להיפגע בתאונות דרכים.


דו"ח חדש של עמותת אור ירוק סוקר את היפגעותם של ילדים ובני נוער (0-19) בתאונות דרכים בחודשי הקיץ והחופש הגדול (יוני, יולי ואוגוסט) בעשור האחרון.

14 ילדים ובני נוער (0-19) נהרגו בתאונות דרכים בחודשי הקיץ והחופש הגדול (יוני, יולי ואוגוסט) בשנת 2020. לאחר ששנת 2019 הייתה הקטלנית והאדומה ביותר בעשור האחרון, נרשמה ירידה של 46% בשיעור הילדים ובני הנוער ההרוגים בשנת 2020 בחודשי הקיץ. חשוב לזכור כי שנת 2020 הייתה שנה יוצאת דופן בשל וירוס הקורונה אשר כללה סגרים ארוכים, צמצום פעילויות משותפות, היעדר פעילות של מקומות בילוי והימצאות ארוכה בסביבת הבית.

למרות זאת, בהשוואה לשנים אחרות בעשור האחרון, חודשי הקיץ בשנת 2020 לא היו חריגים במספר ההרוגים הנמוך ומספר ההרוגים אף היה גבוה משנים אחרות במהלך העשור האחרון.


169 ילדים ובני נוער (0-19) נהרגו במהלך שלושת חודשי הקיץ (יוני, יולי ואוגוסט) והחופש הגדול בעשור האחרון, 17 בכל שנה בממוצע, יותר מאחד בכל שבוע.


16 נפגעים בכל יום

1,090 ילדים ובני נוער נפגעו בתאונות דרכים במהלך חודשי הקיץ והחופש הגדול בשנת 2020 לעומת 1,425 ילדים ובני נוער שנפגעו בתאונות דרכים בחודשי הקיץ והחופש הגדול בשנת 2019 – ירידה של 20%. ניתן להעריך כי ההגבלות בשל וירוס הקורונה השפיעו באופן ישיר על אופן התנהלותם של ילדים ובני נוער, כמו גם הימצאותם במרחב העירוני.

14,615 ילדים ובני נוער נפגעו בעשור האחרון בתאונות דרכים בחודשי הקיץ והחופש הגדול, 1,461 בממוצע בכל חופש גדול, 16 ילדים ובני נוער בממוצע בכל יום.


נקודות התורפה: נוסעים ברכב או הולכים ברגל

37% מהילדים ובני הנוער שנהרגו בתאונות דרכים בחודשי הקיץ והחופש הגדול בעשור האחרון נהרגו כאשר נסעו ברכב (63 הרוגים). 33% מהילדים ובני הנוער שנהרגו בחודשי הקיץ והחופש הגדול נהרגו כאשר הלכו ברגל (56 הרוגים). 21% מהילדים ובני הנוער שנהרגו בחודשי הקיץ והחופש הגדול נהרגו כאשר נהגו באופנוע או קטנוע (18 הרוגים) ונהגו בכלי רכב פרטיים (17 הרוגים).


חברה ערבית – פי שנים הרוגים מחלקם באוכלוסייה

בעיית תאונות הדרכים בחברה הערבית באה לידי ביטוי בעיקר בקרב אוכלוסיית הילדים ובני הנוער בחודשי הקיץ והחופש הגדול. 91 ילדים ובני נוער מהחברה הערבית נהרגו בעשור האחרון בתאונות דרכים בחודשי הקיץ והחופש הגדול. למרות שחלקם של הילדים ובני הנוער מהחברה הערבית נאמד בכ-25% מכלל הילדים בחברה הישראלית, הם נהרגים בשיעור של 54%, פי שניים ויותר מחלקם באוכלוסייה. 65 ילדים ובני נוער מהחברה היהודית נהרגו בעשור האחרון בחודשי הקיץ והחופש הגדול, המהווים 38% מכלל הילדים ובני הנוער ההרוגים בחודשי הקיץ.


אוגוסט האדום–הכי הרבה נפגעים

5,231 ילדים ובני נוער נפגעו בתאונות דרכים בחודש אוגוסט בעשור האחרון, יותר מאשר בכל חודש אחר בתקופת הקיץ והחופש הגדול וכמו כן, גם בהשוואה לכל חודש אחר במהלך השנה. חודש אוגוסט הוא חודש החופשה השנתי, אין מסגרות מגוננות עבור הילדים ומשפחות רבות מבלות בחופשות ובנסיעות רבות וארוכות, חלקם בכבישים לא מוכרים. בחודש אוגוסט, ילדים רבים מסתובבים חסרי מעש באזורי הבית בהיעדר קייטנות, וכך חשופים לסכנת היפגעות גבוהה יותר מאשר בכל חודש אחר במהלך השנה.


37 ילדים ובני נוער נהרגו בתאונות דרכים בעשור האחרון בימי חמישי, הכי הרבה מכל הימים במהלך השבוע. מדד ההרוגים הולך ועולה מתחילת השבוע עד יום חמישי ולאחר מכן מתמתן מעט במהלך סוף השבוע. המגמה דומה מאוד גם בקרב הילדים ובני הנוער שנפגעו בתאונות דרכים בתקופת החופש הגדול וחודשי הקיץ (ימי חמישי ושישי עם ריבוי נפגעים).


הסכנה גדלה אחרי הצהריים

16:00-19:00 הן השעות המסוכנות ביותר לילדים ולבני הנוער בחודשי הקיץ והחופש הגדול בעשור האחרון. מעל 1,200 ילדים ובני נוער נפגעו בשעות הללו בתאונות דרכים. חוסר המעש, מזג האוויר החם ומשך האור הארוך מביאים ילדים ובני נוער להסתובב בחוץ, במגרשי המשחקים ובפארקים. הימצאותם ברחובות לאורך שעות רבות והניידות שלהם מגדילה את הסכנה להיפגע בתאונת דרכים, בעיקר כהולכי רגל.


הרוב נפגעים בעיר

59% מהילדים ובני הנוער שנפגעו בתאונות דרכים בחודשי הקיץ והחופש הגדול בעשור האחרון, נפגעו בתחום העירוני לעומת 41% שנפגעו בכבישים הבין עירוניים. התחום העירוני מהווה נקודת תורפה מרכזית לימי החופש הגדול וחודשי הקיץ. ילדים רבים מסתובבים ברחובות, במקומות הבילוי, בפארקים ובגני השעשועים וכך חשופים יותר ויותר לסכנת היפגעות בתאונת דרכים.


המלצות

אכיפה: על משטרת ישראל לפעול להגברת האכיפה באזורי סיכון בהם יש ריבוי של ילדים ובני נוער ובעיקר באזורי בילוי. במקביל, יש להגביר את הנוכחות המשטרתית בכבישי הצפון והדרום שבהם ישנה נסועה מרובה יותר של כלי רכב בתקופת החופש הגדול.


תשתיות: על ראשי הערים והמועצות המקומיות למתן את מהירות נסיעת כלי הרכב באזורי ריכוז גבוה של ילדים - בתי ספר, גנים ציבוריים, התכנסויות של קייטנות. ניתן לעשות זאת על ידי התקנת פסי האטה, הגבהת מעברי חציה ועוד.


הגברת החינוך: על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בשיתוף משרד החינוך להגביר את החינוך לבטיחות בדרכים בקרב הילדים ובני הנוער לקראת חופשת הקיץ.


הסברה: על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לבצע הסברה ממוקדת וייעודית בתקופה זו שתופנה לילדים ובני הנוער במדיות שבהן הם עושים שימוש. יש להגביר את המודעות בקרב ההורים לשימוש בחגורות הבטיחות ומושבי הגבהה בכל נסיעה. במקביל, יש לשלב במסגרת פעילות הלימודים המתרחשת בחופשת הקיץ (כגון 'בית הספר של הקיץ', קייטנות וכו') תכנים ייעודיים העוסקים בהקניית הרגלי בטיחות ומתן כלים אפקטיביים המותאמים לגילאים אלו.


אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים: על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לקיים הסברה ממוקדת בקרב ילדים ובני נוער לגבי גיל הרכיבה המותר, החוקים והתקנות. יש להגביר את ההסברה לחשיבות חבישת קסדה בכל רכיבה. על משטרת ישראל והרשויות המקומיות לפעול לאכיפה אפקטיבית של הרכיבה על אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים בקרב ילדים ובני נוער והחשיבות של ציות לחוקי התנועה.


ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "חודשי הקיץ והחופש הגדול הם תקופת זמן שבה הסכנה של ילדים ובני נוער להיפגע בתאונות דרכים הולכת וגוברת. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להיערך מראש לחודשים הללו ולרתום את כל הגורמים האחראים על בטיחות הילדים ובני הנוער לכדי פעולות שיובילו לצמצום היפגעותם הגבוהה. הגברת האכיפה והנוכחות המשטרתית, שיפור תשתיות מרסנות וממתנות בערים והסברה ממוקדת הם צעדים הכרחיים ומתבקשים לצמצום הסכנה להיפגעות בתאונת דרכים בחופש הגדול. משפחות רבות בוחרות לעשות את החופשה בארץ השנה ולכן הקיץ הזה עשוי להיות עמוס מאוד בכבישים המובילים לצפון ולדרום הארץ. חלק גדול מהנהגים ייסעו בכבישים אדומים מרובי תאונות ולכן על המשטרה להגביר את הנוכחות והאכיפה בעיקר בכבישים האדומים כדי למנוע עבירות תנועה ולהגביר את ההרתעה. רק שילוב זרועות ופעולות משותפות של משרדי הממשלה והרשויות המקומיות יוכלו להציל את חיי הילד או הנער הבאים. המטרה היא שכל הילדים ובני הנוער יחזרו אל ספסל הלימודים בריאים ושלמים לפתיחת שנת הלימודים הבאה".


bottom of page