top of page

חציון אדום: 159 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים – עליה של 5% בהשוואה לחציון המקביל בשנת 2018



הכישלון במאבק בתאונות הדרכים. 159 בני אדם נהרגו במחצית הראשונה של שנת 2019 לעומת 151 בני אדם שנהרגו בתאונות דרכים במחצית הראשונה של שנת 2018 – עליה של 5%, כך עולה מניתוח על עמותת אור ירוק לנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

מניתוח הנתונים של אור ירוק עולה כי לאחר ששנת 2018 הסתיימה בירידה במספר ההרוגים, ששת החודשים הראשונים של שנת 2019 מסמנים כישלון כאשר המגמה למעשה התהפכה וישראל חוזרת למצב של עליה במספר ההרוגים מתאונות דרכים.

בחינת הנתונים חושפת כי בכבישים הבינעירוניים נרשמה עליה במספר ההרוגים בשיעור של 17% בהשוואה לחציון הראשון של שנת 2018 (97 הרוגים לעומת 83) ואילו בכבישים העירוניים נרשמה ירידה של 9% במספר ההרוגים (62 לעומת 68).

החברה הערבית מהווה כ-20% מסך האוכלוסייה אבל התושבים הערבים מהווים 28% מסך ההרוגים. היהודים מהווים 80% מהאוכלוסייה אבל נהרגים בשיעור של 62% ואילו הזרים נהרגים בשיעור של 10%.

מבט על האוכלוסיות הפגיעות חושף כי 15 ילדים (0-14) נהרגו מתחילת השנה בתאונות דרכים (שבעה ילדים יהודים, שבעה ילדים מהחברה הערבית וילד זר אחד). אוכלוסייה נוספת שנהרגת בשיעור גבוה הם הקשישים (65+) כאשר 31 אזרחים ותיקים נהרגו במחצית הראשונה של 2019 בתאונות דרכים.

47 הולכי רגל נהרגו מתחילת השנה בתאונות דרכים, תשעה מהם ילדים ו-15 וקשישים, סך הכל 24 - כל הולך רגל שני.

בולטת לרעה מעורבותם של נהגים צעירים ערבים בתאונות דרכים ברכב הפרטי. שבעה נהגים צעירים (עד 24) נהרגו מתחילת השנה, חמישה מהם מהחברה הערבית. הנהגים הצעירים הערבים מהווים 3% מסך הנהגים אבל נהרגים בשיעור של 11% - כמעט פי ארבעה יותר.

ינואר ויוני היו החודשים האדומים השנה, כאשר 29 בני אדם נהרגו במהלכם בתאונות דרכים ומאי היה החודש הכי פחות קטלני עם 23 הרוגים בתאונות דרכים.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "חצי השנה הראשונה של שנת 2019 מצביעה על כישלון גדול במאבק בתאונות הדרכים. הגיע הזמן שמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יפסיק להאשים רק את הנהגים ויקח אחריות. האוכלוסיות הפגיעות ידועות כמו גם כלי הרכב שמעורבים יותר בתאונות דרכים קטלניות ולכן חייבים לרכז מאמץ בעיקר בזירות הללו כדי לצמצם את מספר ההרוגים הגבוה. חייבים להגביר את המודעות בקרב אותן אוכלוסיות, לחזק את האכיפה, לשפר את התשתיות ולפעול באופן אמיתי כדי להציל חיים".

נתונים נוספים:

· 14 רוכבי אופניים רגילים וחשמליים נהרגו במחצית האשונה של שנת 2019 – בכל שבועיים בממוצע נהרג רוכב אופניים.

· 28 רוכבי אופנועים וקטנועים נהרגו במחצית האשונה של שנת 2019- בכל שבוע בממוצע נהרג רוכב אופנוע או קטנוע .

· 18 נהגים צעירים (עד גיל 24) נהרגו מתחילת השנה בתאונות דרכים (אופנועים וכלי רכב פרטיים) – בכל שבועיים בממוצע נהרג נהג צעיר .

· 30 בני אדם נהרגו מתחילת השנה בתאונות דרכים במעורבות אוטובוס, מונית ואוטובוס זעיר -בכל שבוע בממוצע נהרג אדם בתאונת אוטובוס או מונית.

· 34 בני אדם נהרגו מתחילת השנה בתאונות דרכים במעורבות רכב מסחרי ומשאיות – למעלה מאדם אחד נהרג בכל שבוע בממוצע בתאונה עם רכב מסחרי או משאית.

bottom of page