top of page

להפוך את ההחלטה - משרד התחבורה צריך לחייב בדיקות ראיה בכל חידוש רישיון נהיגה

ארז קיטה מנכ״ל עמותת אור ירוק: ״הקשר בין ראיה לנהיגה הוא ישיר וברור. נהג שלא רואה טוב מגדיל את הסיכון שלו להיות מעורב בתאונת דרכים וכך גם את הסיכון לפגיעה בשאר משתמשי הדרך. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ביטל בשנת 2017 את החובה לבדיקות ראיה בכל חידוש רישיון ללא הסבר או מחקר רלוונטי התומך במהלך ולמעשה נותן אישור לנהגים רבים לעלות על הכביש כאשר הם כלל לא יודעים שהם לא רואים טוב ומהווים פצצות מתקתקות. לא צריך להיות מומחה לרפואת עינים כדי להבין שעם השנים הראיה הולכת ומתדרדרת, בעיקר בעידן המסכים בו אנו חיים. בטיחות משתמשי הדרך חייבת לעמוד בראש סדר העדיפויות של משרד התחבורה ולכן חייבים להפוך את ההחלטה ולחייב בדיקות ראיה בכל חידוש רשיון נהיגה״.


בשנת 2010 חייב שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ״ץ את הנהגים לעבור בדיקות ראיה אחת לכל 10 שנים. בדברי ההסבר טען השר כי: ״על פי התקנה החדשה של השר כץ החל מ- 1 בינואר 2011 יחוייב כל בעל רישיון נהיגה שהגיע לגיל 40 לעבור בדיקת ראייה, כתנאי לחידוש הרישיון. השר כץ ציין כי ההצעה לחייב את כל הנהגים לעבור בדיקת ראייה אחת ל-10 שנים התקבלה בעקבות מחקר של מכון גרטנר לחקר האפידמיולוגיה ומדיניות הבריאות שהוזמן על ידי משרד התחבורה. לדבריו, הבדיקה נועדה לאתר נהגים הסובלים מליקויי ראייה, העלולים להשפיע על יכולתם לנהוג בכביש ולסכן את עצמם והסובב אותם״.


בחודש יולי 2017 הודיעו במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים כי התקנה של אותו שר בטלה ללא הסבר או מחקר התומך בהחלטה: ״במסגרת הרפורמה ברישיון הנהיגה הישראלי, חתם שר התחבורה על תקנה המבטלת את חובת בדיקת הראייה למחזיקי רישיון נהיגה, המחדשים את רישיונם לאחר שמלאו להם 40״.


ב-6 ביוני יקיימו עמותת אור ירוק, חברת שמיר אופטיקה ודור אלון מבצע בדיקות ראיה ב-20 תחנות דלק, תחנות רכבת וקניונים. מטרת המבצע היא להגביר את המודעות בקרב הציבור לחשיבות של ראיה תקינה בעיקר במהלך הנהיגה. הבדיקות יערכו ללא עלות.

bottom of page