top of page

מפחיד - 39% מהנהגים מודים: "ניקרנו" לפחות פעם אחת במהלך נהיגה בשנה האחרונה

ב-12 במאי 2009, לפני עשור, חמישה בני אדם, בהם שלושה ילדים, נהרגו בהתנגשות בין מכונית פרטית לאוטובוס בכביש 90 שבבקעת הירדן, סמוך ליישוב ארגמן. נהג המכונית הפרטית שבה נסעו שישה בני אדם סטה מסיבה לא ברורה והתנגש באוטובוס. רוב הנפגעים ישבו ברכב פרטי ששב מהילולת ל"ג בעומר בהר מירון.

סקר חדש של עמותת אור ירוק באמצעות מכון הסקרים "מאגר מוחות" אשר נועד לבחון את שיעור הנהגים שנהגו כשהם עייפים חושף כי 39% מהנשאלים הודו ש"ניקרו" במהלך הנהיגה לפחות פעם אחת בשנה האחרונה. בהשוואה לסקר דומה שערכו באור ירוק בשנה שעברה חלה עליה חדה של כ- 30% במספר הנהגים שדיווחו כי ניקרו במהלך הנהיגה, כאשר 29% מהנהגים הודו בשנת 2018 כי ניקרו לפחות פעם אחת במהלך הנהיגה.


ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נהיגה בעייפות היא אחת התופעות המסוכנות הגורמות לתאונות דרכים מאחר והנהג נרדם ולמעשה נוהג בעיוורון מוחלט ולא בולם את הרכב בשעת חירום. תוצאות התאונות הללו במקרים רבים קטלניות וקשות בשל עוצמת הפגיעה ומהירות הרכב. תוצאות הסקר מראות כי מדובר בתופעה נפוצה ולכן הדרך לצמצם אותה היא להגביר את המודעות בקרב הנהגים לנהיגה תחת עייפות ובמקביל חייבים להגביר את האכיפה כנגד נהגים מקצועיים העובדים שעות רבות מעל המותר בחוק ולמעשה מסכנים את החיים של כולנו".


מבט לאורך השנים חושף תמונה מדאיגה אודות התופעה המסוכנת. מהסקרים עולה כי בכל שנה יותר ויותר נהגים מודים שהם "ניקרו" במהלך הנהיגה.


מהסקר עולה עוד כי שיעור הגברים המדווחים כי "ניקרו" בנהיגה גבוה במעט יותר מאשר שיעור הנשים (40% לעומת 37%) וקבוצת הגיל 18-34 היא הקבוצה בה שיעור הדיווח על "ניקור" במהלך נהיגה הוא הגבוה ביותר (43%).

בנוסף, 49% מהנשאלים טענו כי נסעו עם נהג שניקר במהלך הנהיגה. גם כאן נרשמת עליה בהשוואה לסקר דומה שערכה העמותה בשנת 2018 כאשר 37% דיווחו כי נסעו עם נהג שניקר – עליה של כ-30%. גם הנתון הזה ממשיך לעלות במהלך השנים.


לא נמצא הבדל משמעותי בשיעור הגברים המדווחים כי נסעו עם נהג "שניקר" (47% לעומת 50%).

קבוצת הגיל 18-34 היא הקבוצה בה שיעור הדיווח על נסיעה עם נהג "שניקר" הוא הגבוה ביותר (54%).


אחת מכל חמש תאונות קטלניות בשל עייפות

מחקרים בעולם גורסים כי גורם העייפות מעורב בכ-20% מהתאונות הקטלניות. רוב תאונות העייפות מתרחשות בכבישים ראשיים ובכבישים מהירים, בשעות הערב המאוחרות או בשעות הבוקר המוקדמות לאחר נסיעה ארוכה. בדרך כלל מדובר על סטייה מהכביש או על התנגשות חזיתית עם רכב מכיוון נגדי. האוכלוסיות הנמצאות בסיכון גבוה: צעירים עד גיל 25, אנשים בעלי הפרעות שינה, נהגים מקצועיים או כאלה הנוהגים למרחקים ארוכים ועובדי משמרות.


· המחקר בוצע במהלך חודש מאי 2019 באמצעות סקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 500 משיבים בגילאי 18 ומעלה המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4%.

bottom of page