top of page

סקר אור ירוק: 42% מהציבור מפחדים לחצות את הכביש

סקר חדש שערכה עמותת אור ירוק חושף כי לא רק מסוכן ללכת ברגל בישראל אלא בעיקר מפחיד – כמעט אחד מכל שני נשאלים (42%) הודה כי הוא חש לא כל כך בטוח או כלל לא בטוח כשהוא חוצה כביש במעבר חציה.


הסקר נועד לבחון את מידת הביטחון שחש הציבור בעת מעבר במעבר חציה בכביש, ואת שיעור האנשים שנפגעו או שמכירים אנשים שנפגעו או כמעט נפגעו בעת מעבר חציה בכביש.


מהסקר עולה עוד כי 43% מהנשאלים דיווחו כי הם או מישהו שהם מכירים נפגע/כמעט נפגע כשחצה את הכביש במעבר חציה בשנה האחרונה. בפירוט: 14% דיווחו כי הם נפגעו או כמעט נפגעו כשחצו את הכביש, 23% דיווחו כי אדם שהם מכירים נפגע או כמעט נפגע כשחצה את הכביש ו-6% דיווחו כי גם הם וגם אדם שהם מכירים נפגע/ כמעט נפגע כשחצה את הכביש במעבר חציה בשנה האחרונה (סה"כ 43%).


בעקבות הקורונה: 26% יותר הולכים ברגל.

כאשר נשאלו האם הקורונה שינתה את הרגלי ההליכה, 26% טענו כי בעקבות הקורונה הם הולכים יותר ברגל. 15% דיווחו כי הם פחות הולכים ברגל -59% דיווחו כי לא חל שינוי הרגל ההליכה שלהם.


רוב מוחלט מהמשיבים (79%) סבורים שיש להוסיף פסי האטה באזורים מרובי ילדים ואזרחים ותיקים

אזרחים ותיקים וילדים הן שתי האוכלוסיות הנפגעות באופן הגבוה ביותר כהולכי רגל. מניתוח של עמותת אור ירוק עולה כי 64% מהולכי הרגל שנהרגו בשנת 2020 היו אזרחים ותיקים או ילדים. לכן, כאשר נשאלו האם יש להוסיף פסי האטה בסביבת ילדים ואזרחים ותיקים (בתי ספר, בתי אבות וכו') במטרה להוריד את מהירות הנסיעה 79% טענו כי יש לבצע זאת. 14% טענו כי אין להתקין פסי האטה ו-5% לא יודעים.


ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הסקר ממחיש עד כמה הציבור חושש מפעולה מאוד פשוטה – לחצות את הכביש. הקורונה שינתה הרגלים רבים ובהם את הרגלי ההליכה. ככל שהתשתיות תהיינה בטוחות יותר להולכי הרגל הן יחזקו את תחושת הביטחון ורבים יותר יבחרו ללכת ברגל במקום לנסוע ברכב. מדינת ישראל היא אחת המדינות המסוכנות להליכה מבין מדינות ה-OECD ואת הנתון הזה חייבים לשנות על ידי שינוי החשיבה והאסטרטגיה שכיום נותנות עדיפות לכלי הרכב במקום להולכי הרגל. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים וברשויות המקומיות חייבים לתת עדיפות להולכי הרגל ובעיקר לחזק את תחושת הביטחון שלהם על ידי ריסון והפחתת מהירות הנסיעה. שינוי סדרי עדיפויות משמעו יותר כסף לבטיחות בדרכים בתקציב המדינה הקרוב. הגיע הזמן לתכנן שכונות מנקודת מבטם של הילדים והאזרחים הוותיקים כדי לצמצם את ההיפגעות הגבוהה שלהם כאשר הם חוצים את הכביש".


בפילוח לפי אזורים ניתן לראות כי הכי הרבה (27.8%) מתושבי תל אביב-יפו והמרכז טוענים שהם הולכי יותר ברגל בגלל הקורונה . הכי הרבה (85.1%) מתושבי השרון רוצים שיתקינו פסי האטה לריסון וצמצום מהירות הנסיעה. הכי הרבה (48.1%) מתושבי חיפה והצפון מרגישים לא בטוחים כשהם חוצים את הכביש. הכי הרבה (51%) מתושבי השרון דיווחו כי הם או מישהו שהם מכירים נפגע/כמעט נפגע כשחצה את הכביש במעבר חציה בשנה האחרונה.


שנת 2020: 77% מהנפגעים כשחצו את הכביש – במעבר החציה

על פי הנתונים, 14.2% מכלל הנפגעים בתאונות דרכים בשנת 2020 היו הולכי רגל: 23.1% מכלל הפצועים קשה ו-27.2% מכלל ההרוגים (בשנת 2019 25.1% מכלל ההרוגים היו הולכי רגל). עוד עולה מהנתונים כי 77.7% מהנפגעים בעת חציית כביש (2,021 בני אדם), נפגעו במעבר חצייה (1,571 בני אדם); מתוכם 14.9% נפגעו במעבר חצייה עם רמזור (234 בני אדם).60% מהאנשים שנהרגו בעת חציית כביש, נהרגו במעבר חצייה. מבין הילדים עד גיל 14 שנפגעו בעת חציית כביש (347), 66.3% נפגעו במעבר חצייה, ומבין בני 65 ומעלה - 71.7%.


2021: אחד מכל ארבעה הרוגים מתאונות דרכים מתחילת השנה – הולך רגל

על פי עמותת אור ירוק, 82 הולכי רגל נהרגו מתחילת שנת 2021 בתאונות דרכים (נכון ל-2 בנובמבר) לעומת 72% הולכי רגל שנהרגו בתאריך המקביל בשנה שעברה – עליה של 14%.

25% מההרוגים מתאונות דרכים השנה הם הולכי רגל – אחד מכל ארבעה. פילוח ההרוגים חושף כי 34אזרחים ותיקים (65+) ועשרה ילדים (0-14) נהרגו כהולכי מתחילת השנה – 54% מכלל הולכי הרגל ההרוגים.





bottom of page