top of page

סקר אור ירוק: הציבור חושש מתאונות הדרכים יותר מהקורונה. רוב הנשאלים בעד החזרת הרכבת לפעילות


סקר חדש של עמותת אור ירוק (יוני 2020), חושף כי רוב הציבור, 66%, בעד החזרתה של הרכבת לפעילות, אפילו חלקית. רק 21% מהנשאלים טענו כי אין להחזיר את הרכבת לפעילות, 12% השיבו כי אינם יודעים. הסקר נועד לבחון את רמת הבטיחות הנתפסת של מספר כלי תחבורה עיקריים והעדפתם

בקרב הציבור.


ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הסקר מראה כי הציבור חושש מתאונות הדרכים במידה הגבוהה ביותר, אפילו יותר מהקורונה. התוצאות החדות הללו מחייבות את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לשים בראש סדר העדיפויות את הצלת החיים תוך כדי קידום והשקעה בתחבורה הציבורית. שיפור מערך הסעת ההמונים בכלל והרכבת בפרט, יתרום באופן משמעותי לבטיחות בדרכים ולמעשה יהווה שובר שוויון בצמצום תאונות הדרכים. ככל שהמדינה תקדם את התחבורה הציבורית נוכל להפחית את עומסי התנועה, לצמצם את הנזקים מזיהום האוויר וגם לחסוך צער וכאב ממשפחות רבות".

הציבור חושש מתאונות הדרכים יותר מקורונה

כאשר נשאלו ממה הם חוששים יותר, 37% מהנשאלים טענו כי הם חוששים מתאונות הדרכים. רק 26% מהציבור הביע חשש מהידבקות בקורונה ו-22% מהנשאלים טענו כי הם חוששים מאירועי טרור או מלחמה. 15% השיבו כי נושאים אחרים מטרידים אותם.

הציבור מאמין שרכבת היא כלי התחבורה הבטוח ביותר, האופנוע הכי פחות בטוח

הרכבת נתפסת על ידי הציבור ככלי התחבורה הבטוח ביותר. 87% מהנשאלים סבורים כי הרכבת היא כלי תחבורה בטוח או בטוח מאוד. 75% מהציבור מאמין כי האוטובוס והרכב הפרטי הם כלי תחבורה בטוחים או בטוחים מאוד. מנגד, 85% מהציבור תופס את האופנוע ככלי תחבורה לא בטוח ו-78% מהציבור מעריך שאופניים חשמליים הם כלי תחבורה לא בטוח.

רוב הציבור: ישראל לא משקיעה מספיק בקידום התחבורה הציבורית

66% מהנשאלים, רוב המדגם, חושב שממשלת ישראל לא משקיעה מספיק בקידום התחבורה הציבורית (רכבת ואוטובוסים). רק 20% מהנשאלים טענו כי הממשלה משקיעה מספיק בקידום התחבורה הציבורית, 12% השיבו כי הם לא יודעים.

הפתרון לפקקים: רוב הציבור רוצה שהמדינה תשקיע ברכבת

53% מהציבור מאמין שהמדינה צריכה להשקיע הכי הרבה בקידום הרכבת. 25% מאמינים כי יש להשקיע הכי הרבה בשיפור האוטובוסים ונתון מעניין חושף כי 10% טוענים כי יש להשקיע הכי הרבה דווקא בקידום בתחבורה השיתופית. 1% מהנשאלים טענו כי יש להשקיע בקידום מוניות (11% תשובות נוספות).

נתונים מובהקים נוספים:

· יותר יהודים רוצים להחזיר את הרכבת פעילות מאשר ערבים – 69% לעומת 51.6

· ערבים חוששים יותר להיפגע בתאונות דרכים מאשר יהודים – 42% לעומת 36%

· באזור השרון מפחדים הכי הרבה מתאונות דרכים – 48%

· ככל שהגיל עולה כך עולה גם מידת הרצון להחזרת הרכבת לפעילות – 78% מעל גיל 55 לעומת 59% צעירים בין גיל 18-34.

· ככל שהגיל עולה כך עול הגם החשש מתאונות דרכים. במקביל, החשש מהידבקות בקורונה יורד.

שיעור המעורבות בתאונות קשות וקטלניות למיליארד ק”מ לפי סוג כלי רכב (2018):

· אופנוע – 597.8 תאונות קשות וקטלניות למיליארד ק"מ נסועה.

· אוטובוס – 109.7 תאונות קשות וקטלניות למיליארד ק"מ נסועה.

· משאיות מעל 34 טון – 62.5 תאונות קשות וקטלניות למיליארד ק"מ נסועה.

· אוטובוס זעיר – 50.8 תאונות קשות וקטלניות למיליארד ק"מ נסועה.

· משאיות מתחת ל-34 טון -46.2 תאונות קשות וקטלניות למיליארד ק"מ נסועה.

· מסחרי עד 3.5 טון -38.9 תאונות קשות וקטלניות למיליארד ק"מ נסועה.

· מוניות -35.7 תאונות קשות וקטלניות למיליארד ק"מ נסועה.

· רכב פרטי – 35.6 תאונות קשות וקטלניות למיליארד ק"מ נסועה.

· שנת 2018

המחקר בוצע במהלך חודש יוני 2020 באמצעות סקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 507 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, מתוכם 416 יהודים 91 ערבים, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4%

bottom of page