top of page

עיר הצעירים? תל אביב דווקא מסוכנת לוותיקים

תל אביב-יפו היא ללא ספק עיר שמרכזת אוכלוסיית צעירים גדולה מאוד אבל מבדיקת עמותת אור ירוק עולה כי היא דווקא העיר המסוכנת ביותר עבור האזרחים הוותיקים, יותר מאשר כל עיר אחרת בישראל.

לרגל יום האזרח הוותיק הבין לאומי (1 באוקטובר) בעמותת אור ירוק ניתחו את נתוני ההיפגעות של אזרחים וותיקים (65+) בתאונות דרכים במהלך חמש השנים האחרונות (2016-2020) בהשוואה למספר האזרחים הוותיקים בכל עיר מעל 50 אלף תושבים.

מטרת הבדיקה היא להצביע על "ערים אדומות" עם היפגעות גבוהה של אזרחים וותיקים, וזאת במטרה להניע את ראשי הערים לקחת אחריות ולטפל באופן מיוחד באוכלוסייה אשר נמצאת בסיכון גבוה להיפגע בתאונת דרכים.


במדד ההיפגעות שיצרו באור ירוק, תל אביב-יפו מובילה עם 16.30 אזרחים וותיקים נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים וותיקים בעיר (1,145 נפגעים בחמש שנים, 229 נפגעים בממוצע בכל שנה) וזאת למרות שהיא לא העיר עם הכי הרבה אזרחים וותיקים בישראל .

בת ים נמצאת במקום השני הגרוע עם 12.11 אזרחים ותיקים נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים וותיקים בעיר (351 נפגעים בחמש שנים, 70 נפגעים בממוצע בשנה).

חולון נמצאת במקום השלישי עם 11.55 אזרחים וותיקים נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים וותיקים בעיר (399 נפגעים בחמש שנים, 80 נפגעים בממוצע בשנה).

בני ברק במקום הרביעי עם 11.15 אזרחים וותיקים נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים וותיקים בעיר (155 נפגעים בחמש שנים, 31 נפגעים בממוצע בכל שנה).

נס ציונה סוגרת את החמישה הראשונה והמפוקפקת עם 10.96 אזרחים וותיקים נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים וותיקים בעיר (72 נפגעים בחמש שנים, 14 נפגעים בממוצע בכל שנה).


ירושלים, העיר עם הכי הרבה אזרחים ותיקים נמצאת במקום ה-12 במדד ההיפגעות עם 9.31 אזרחים וותיקים נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים וותיקים בעיר, (806 נפגעים בחמש שנים, 161 נפגעים בממוצע בכל שנה), כמעט מחצית משיעור הנפגעים בתל אביב-יפו


בחינת הערים בחברה הערבית חושפת כי בניגוד למגמת ההיפגעות הכללית של האזרחים מהחברה הערבית, הערים הערביות הן מהבטוחות ביותר ברשימה. שלוש הערים הערביות - רהט, אום אל פאחם ונצרת, נמצאות בחמש הערים עם הכי מעט אזרחים וותיקים נפגעים בתאונות דרכים בחמש השנים האחרונות.


כאשר בוחנים את הערים החרדיות ניתן לראות כי בני ברק כאמור ממוקמת במקום הרביעי הגרוע. ביתר עלית במקום ה-26 (ארבעה נפגעים בחמש שנים). בית שמש במקום ה-30 (27 נפגעים בחמש שנים). מודיעין עלית במקום ה-35 (שני נפגעים בחמש שנים).


ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מסוכן להזדקן במדינת ישראל. ההורים של כולנו מפחדים לצאת מהבית ולא רק בגלל הקורונה. כל חציית כביש היא הימור על החיים. האזרחים הוותיקים נהרגים בשיעור כפול מחלקם באוכלוסייה והנתון הזה חייב להדליק נורה אדומה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים. חייבים למקד את הפעילות בהצלת האזרחים הוותיקים. רובם נהרגים כהולכי רגל ולכן חייבים לרסן את מהירות נסיעת כלי הרכב בסביבת בתי אבות, מרכזי יום לקשיש וקופות חולים. פסי האטה, הארכת הרמזור הירוק, ושיפור התשתית יכולים לעשות את ההבדל בין חיים ומוות עבור האזרחים הוותיקים. במקביל, חייבים להפוך את התחבורה הציבורית לנוחה ונגישה יותר לאנשים מבוגרים וזאת במטרה לעודד אותם לעשות בה שימוש יומיומי. מדובר במגוון פעולות פשוטות וזולות עם אפקטיביות מוכחת מאוד גבוהה. הגיע הזמן לגלות כלפי האזרחים הוותיקים רגישות וחמלה ולפעול על מנת לצמצם את ההיפגעות הגבוהה שלהם בתאונות דרכים".


הבעיה המרכזית: נהרגים פי ארבעה יותר כהולכי רגל

למרות הקורונה והסגר שהיה בחודש ינואר השנה והעובדה שאזרחים ותיקים רבים מצמצמים את היציאה מהבית, מתחילת שנת 2021 נהרגו 32אזרחים וותיקים כשהלכו ברגל לעומת 30שנהרגו כשהלכו ברגל בתאריך המקביל בשנת 2020 (נכון לתאריך 11 באוקטובר 2021).


חלקם של הולכי הרגל הוותיקים ההרוגים מסך כל הולכי הרגל ההרוגים עד כה בשנת 2021 נאמד בשיעור של 44% (29 הולכי רגל קשישים הרוגים מתוך 66 הולכי רגל הרוגים בסך הכול. נכון ל-29 בספטמבר 2021). האזרחים הוותיקים מהווים כ11% מסך האוכלוסייה בישראל אבל נהרגים פי ארבעה יותר כהולכי רגל מאשר שיעורם באוכלוסייה.


bottom of page