top of page

פצצות מתקתקות על הכביש - כל צעיר שני מודה: נהגתי ללא רישיון

ב-19 ביולי 2019, נהרגה אידה קרמר ז"ל בתאונה במהלך מרדף משטרתי אחר רכב בכביש 79, באזור צומת המוביל שבגליל התחתון. ב- 11 באוגוסט 2019, הואשם קטין בן 17 מכפר מנדא כי נהג ברכב ללא רישיון. הקטין ובן דודו נכנסו לרכב ביחד עם קרמר, כאשר הקטין התיישב במושב ההגה, למרות שאינו בעל רישיון. על פי החד, במהלך הנסיעה הבחינו בשוטרים שהורו להם לעצור בצד הדרך. הקטין נענה להוראות השוטרים ועצר את הרכב בצד הדרך, אך כעבור זמן, הם החלו בנסיעה מהירה מהמקום. באישום מתואר כי מספר שניות לאחר התאונה, ברחו השניים מהמקום, והותירו מאחור את קרמר, שמותה נקבע בשטח.


מחקר חדש ורחב היקף של עמותת אור ירוק חושף כי כל צעיר שני (50%) מודה כי נהג לפחות פעם אחת באופנוע או ברכב ללא רישיון. המחקר כלל כ-50 אלף תלמידי כיתות י"א שהשתתפו בתכנית "סינמה דרייב" שמפעילה עמותת אור ירוק בשיתוף משרד החינוך, בבתי הספר בארץ בשנת הלימודים תשע"ט הנתונים נאספו ממאות בתי ספר ברחבי הארץ החל מה-1 בספטמבר 2018 ועד ה-30 ביוני 2019.


מנתוני המחקר עולה כי בני נוער רבים לא רואים בנהיגה תחת השפע אלכוהול, במהירות מופרזת או ברכיבה על אופניים חשמליים ללא קסדה, מעשה מסוכן. המחקר בדק את השפעת התכנית על דעותיהם של בני הנוער בכל הנוגע לתפיסת הסכנות בכביש. התלמידים נשאלו שאלה זהה לגבי השקפותיהם בנושאים שונים הקשורים לבטיחות בדרכים לפני ההשתתפות בתכנית ובסיומה וזאת במטרה לראות באיזה אופן מסרי הבטיחות שינו את עמודותיהם והשקפתם.


· 25% מהנשאלים טענו כי זה לא מסוכן בכלל לנהוג ללא רישיון או אם נוהגים בזהירות בכבישים צדדים. לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 35% בקבוצת הסיכון (אלו שטענו כי זה לא מסוכן כלל או "התנדנדו").

· 55% מהצעירים טענו כי קיים סיכוי שינהגו הביתה לאחר שתית שליש בירה או מנת אלכוהול אחרת (החוק קובע כי אסור לנהג צעיר לשתות אלכוהול, אפילו טיפה אחת ולנהוג). לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 39% בקבוצת הסיכון.

· 30% מבני הנוער לא פסלו כי יחזרו הביתה עם חבר ששתה חצי ליטר בירה (13% אף טענו כי חצי ליטר בירה לא משפיעה - "בקטנה"). לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 28% בקבוצת הסיכון.

· 43% מבני הנוער לא חושבים שלסמס בנהיגה "תמיד מסוכן", (24% אף טוענים שזה לא מסוכן אם הנהג מנוסה ונוהג לאט). לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 48% בקבוצת הסיכון.

· 52% מבני הנוער טענו כי לא יעמדו על כך שחבר שנוהג במהירות מופרזת יאט את הרכב (24% טענו כי אין מצב שיגידו משהו – "פאדיחה"). לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 30% בקבוצת הסיכון.

· 32% מבני הנוער לא חושבים שחשוב מאוד לחגור חגורת בטיחות במושב האחורי בכל מצב (16% אף טענו כי לא חשוב לחגור ודיווחו כי לא יחגרו). לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 32% בקבוצת הסיכון.

· 21.5% מבני הנוער טענו כי לא חשוב לחבוש קסדה ולציית לחוקי התנועה והתמרורים בעת רכיבה על אופניים חשמליים. (11% טענו כי חשוב רק מדי פעם לחבוש קסדה ולציית לחוקים). לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 29% בקבוצת הסיכון.

· 74% מהנשאלים חושבים שלבנות יש יכולת להשפיע לטובה על נהיגת הבנים.


והפתרון: תמונות קשות של תאונות וכלים לנהיגה נכונה

כאשר נשאלו מה יש לעשות על מנת שנהגים צעירים ינהגו אחרת:

· 32% טענו שצריכים לתת יותר כלים מעשיים לנהיגה נכונה.

· 28% טענו כי צריכים להראות תמונות קשות של תאונות ונפגעים.

· 31% טענו שצריכים להסביר וליידע על העונשים הקבועים בחוק לעבירות.

· 9% טענו שצריך להראות לנהגים הצעירים נתונים מספריים וסטטיסטיקות.


ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: נהגים צעירים הם אוכלוסייה בסיכון גבוה למעורבות בתאונת דרכים. זיהינו את ההיפגעות המוגברת של הקבוצה הזאת, עם המאפיינים הייחודים שלה וביחד עם משרד החינוך שנרתם לנושא אנחנו פועלים על מנת להגביר את המודעות וההבנה כדי לצמצם את מספר הנפגעים הגבוה. הטמעת מסרי הבטיחות בגיל צעיר והבנה כי שתיית אלכוהול בנהיגה, רכיבה על אופניים חשמליים ללא קסדה, נהיגה ללא רישיון ועוד עבירות הן פעולות מסוכנות שעלולות לעלות בחיי אדם, יכולים להניב פרי מיד עם קבלת הרישיון. במקביל, כדי להציל את הנהגים הצעירים מתאונות דרכים המדינה חייבת למקד הסברה נרחבת בעיקר באמצעי המדיה שבהם הצעירים נמצאים כמו רשתות חברתיות וביוטיוב".


כ-50 אלף תלמידי כיתות י"א, מכל שכבות האוכלוסייה, יהודים וערבים, עברו בשנת הלימודים תשע"ט את תכנית "סינמה דרייב" שעוסקת בנושאים הנוגעים לבני הנוער - אלכוהול/סמים, לחץ חברתי בנהיגה והיסח דעת. התכנית החדשנית מועברת באמצעות משקפי תלת מימד ומותאמת לכל המגזרים בחברה הישראלית .


· המחקר כלל 48,492 אלף בני נוער, 54% בנות ו-46% בנים. 20% מהם היו בעלי רישיונות נהיגה 80% לא היו בעלי רישיונות נהיגה. 41% מהם למדו במהלך התכנית נהיגה ו- 70% מהתלמידים צפויים לקבל רישיון בשנה הקרובה.

· על פי נתוני עמותת אור ירוק 25 נהגים צעירים נהרגו מתחילת שנת 2019 בתאונות דרכים לעומת 24 נהגים צעירים שנהרגו בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

bottom of page